Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Frågor kring acktankar i krypgrund  (läst 2540 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad arst

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Frågor kring acktankar i krypgrund
« skrivet: 18 juli 2011, 07:35:05 »
Ska snart till att börja skriva ihop vattenburet system i mitt "nya" hus (100 m2 tillbyggnad på betydligt mindre stuga).

Eftersom det inte finns plats för något pannrum (och jag har ingen panna) i huset, så hamnar merparten av anläggningen i krypgrunden (har runt 1m höjd där, samt isolerat och avfuktat). Det fanns helt enkelt inget givet ställe att avvara på plan1 i huset.

Acktankar kommer hamna liggande istf stående, men jag hoppas på viss skiktningseffekt, eftersom jag seriekopplar 3 st (den första blir den varmaste, oxå avsedd för varmvattenprod).

Bifogar en skiss http://79.125.5.22/ats/varmesystem.jpg - som dock utelämnar ett antal detaljer (påfyllning, säkerhetsventil, avtappning, smutsfilter, ...).

Till att börja med kopplar jag bara in en Luft/Vatten VP, men senare kommer ved & sol.

Här är en del frågor som ännu är helt utredda hos mig:

Vattenmantlad kamin hamnar ju ovanför acktankarna. I en PDF manual för Laddomat har de ritat en skiss med panna ovanför acc och satt ett "kryss" över den (gör ej så). Jag förstår att självcirk går bort, men det räknar jag med. Något annat "fundamentalt" problem med detta? (Det går ju bra att ladda Sol från högre plats)
       
Smutsfilter. Jag komme ha två separata kretsar (Acktank med radiator+kamin+VP/Sol [med glykol]). Ska man ha smutsfilter i bägge kretsar? Behöver man en kulventil före och efter för att kunna rengöra smutsfiltret (stänga av flödet) ?

Trycksätta anläggning. Förstår att trycket i värmesystemet ligger en bra bit under det i kallvattenledningar (3-5 Bar i kallvatten för mig tror jag). Hur får man rätt tryck i systemet vid driftsättning? Jag köper en påfyllningsventil från Rinkaby, men då blir ju trycket lika på bägge sidor [då man öppnar den]!! (om man inte "duttar" med den)

Liggande expansionskärl. Jag har två slutna 150l expansionskärl. Praktiskt sett vore det bäst att lägga dem ned (begränsad "takhöjd") Något problem med detta?

Avluftning av system. Behöver man ha en luftningsventil i varje "lokal max höjd punkt" i systemet? ...eller räcker det med en enda avluftning på högsta punkten - och man litar på att systemet förr eller senare "trycker dit" luften?


Tacksam för lite feedback, innan jag börjar hela monteringsjobbet...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Frågor kring acktankar i krypgrund
« Svar #1 skrivet: 18 juli 2011, 08:21:04 »
Smutsfilter:
Sätt in så kallade 'filterball'. Dom stänger av flödet när man öppnar filtret.


Trycksätta anläggning:
Trycket skall vara 0,1 bar per höjdmeter mellan anläggningens högsta punkt och tryckmätaren + ca 0,5 bar. Eftersom du har mottryck i exp-kärlet så är ju systemet lite 'elastiskt', så det blir inte 5 bar på en gång när du öppnar påfyllningsventilen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Frågor kring acktankar i krypgrund
« Svar #2 skrivet: 18 juli 2011, 08:45:24 »
Vattenmantlad kamin hamnar ju ovanför acktankarna. I en PDF manual för Laddomat har de ritat en skiss med panna ovanför acc och satt ett "kryss" över den (gör ej så). Jag förstår att självcirk går bort, men det räknar jag med. Något annat "fundamentalt" problem med detta? (Det går ju bra att ladda Sol från högre plats)

Anledningen som jag kan komma på är att du inte kan använda din fastbränslepanna alls om det skulle bli strömavbrott eftersom den då skulle gå i kok med en gång
        
Smutsfilter. Jag komme ha två separata kretsar (Acktank med radiator+kamin+VP/Sol [med glykol]). Ska man ha smutsfilter i bägge kretsar? Behöver man en kulventil före och efter för att kunna rengöra smutsfiltret (stänga av flödet) ?

Purjo_ har redan svarat på denna fråga

Trycksätta anläggning. Förstår att trycket i värmesystemet ligger en bra bit under det i kallvattenledningar (3-5 Bar i kallvatten för mig tror jag). Hur får man rätt tryck i systemet vid driftsättning? Jag köper en påfyllningsventil från Rinkaby, men då blir ju trycket lika på bägge sidor [då man öppnar den]!! (om man inte "duttar" med den)

Purjo_ har redan svarat på denna fråga

Liggande expansionskärl. Jag har två slutna 150l expansionskärl. Praktiskt sett vore det bäst att lägga dem ned (begränsad "takhöjd") Något problem med detta?

Nej jag tror inte att detta skall vara några problem eftersom Nibe har liggande acktankar (ASIL/AKIL)

Avluftning av system. Behöver man ha en luftningsventil i varje "lokal max höjd punkt" i systemet? ...eller räcker det med en enda avluftning på högsta punkten - och man litar på att systemet förr eller senare "trycker dit" luften?

Man blir lättare av med luft ur systemet men avluftningar i varje högpunkt.
På varje radiator finns ju avluftning och likaså i L/V VP så vad jag kan se återstår avluftningsmöjlighet för kaminen.
Solkretsen har sin egen avluftning på glykolkretsen men man kan trycka dit en avluftning på vattensidan av VVX

Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!