Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Mitsubishi Electric
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
FD-25, 10 graders funktion, lägsta setpunkt for temperatur?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: FD-25, 10 graders funktion, lägsta setpunkt for temperatur? (läst 4940 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Henrikc
Nybörjare
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
Henrikc
«
skrivet:
16 juli 2011, 10:03:27 »
Citera
Hej,
Från er en Dansk nybörjare inom VP, som just har ordrat en FD-25 till fritidshuset (nära Hyltebruk).
Vi valde FD-25 i Fram för for en GE-25 bl.a. For at få plasma och bettre COP.
Jag ser nu att den inte(?) har 10 graders funktion....och undrar hur lågt Jag kan setta börvärdet for indetemperaturen....och vilken fördel 10 graders funktionen äntligen har?
Tack for et herligt forum.
Forlåt min stavning m.m......
Mvh Henrik
Loggat
Henrikc
Nybörjare
Karma +0/-0
Henrikc
SV: FD-25, 10 graders funktion, lägsta setpunkt for temperatur?
«
Svar #1 skrivet:
17 juli 2011, 12:11:02 »
Citera
Nu hittade jag manualen för innedelen på nätet, och ser at min. Temp setting er 16 grader.
Och at innetemp sensoren (RT11) er ca 16kohm vid 16 grader och 20kohm vid 10 grader.
En passande motstånd i parallel med termistorn (ca 80kohm) skulle då lura innnedelen til en lågre temperatur....då den mätar 16kohm vid 10 grader.
Hvilken betydelse har det for kompressor m.m. At sænke driftsforholdene til 10 graders indetemperatur i stellet for de 16 grader?
På forhand tack,
Mvh Henrik
Loggat
cheetah1
Knappast någon
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 910
Karma +0/-1
Kön:
Arbetslös energitok
cheetah1
«
Svar #2 skrivet:
17 juli 2011, 12:31:28 »
Citera
Den får svårare att avfrosta när det är kallt inne, eftersom det finns mindre energi att ta av i luften. Om det sen råder några tryckförhållanden som gör det hela olämpligt i en pump som inte är byggd för det kan jag inte svara på, men det kanske inte är helt otänkbart?
Loggat
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".
pi.r
Ingen riktig
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 846
Karma +3/-0
Kön:
pi.r
«
Svar #3 skrivet:
18 juli 2011, 16:34:11 »
Citera
Jag tror inte att problem med avfrostning härrör från låg inne-temp.
Med utgångspunkt från mina egna pumpar (främst MHI), kan det inte vara fråga om att någon större mängd värme tas ur inne-luften vid avfrostning. Det är ju heller inte önskvärt ur komfortsynpunkt. Vid avfrostning står inne-delens fläkt still och förångnings-tempen (i innedelen) är under -25°C. Det betyder att systemets COP hamnar närmare 1. Därmed tas merparten av värmeenergin till avfrostningen direkt från kompressorn.
Problem med avfrostning härrör snarare från att pumpens system för att känna behovet av avfrostning har svårt att fungera vid mycket låga effektuttag. Vid låga effektuttag kan pumpen "fungera utmärkt" även med ett decimeter-tjockt is-pansar på ute-delen. Det är först när pumpen ska gasa på mer effekt som den märker att den är helt igenmurad med is. Men då är det för sent... Det här problemet vet jag finns på min MHI. MEs system för avfrostning är lite dåligt dokumenterad, men jag skulle gissa att ME klarar det här utan problem. ME avfrostar mer regelbundet än MHI. Det lär finnas ett max tidsintervall mellan avfrostningarna på ME som eliminerar problemet. Det gör det inte på MHI.
Att manipulera termostaten genom att parallellkoppla termistorn, kan jag bekräfta fungerar. Jag gör det själv... Jag har en omkopplare till motståndet, så jag kan välja några olika värden efter behov.
Frågan återstår väl ändå om det är lämpligt att göra det i ett fritidshus, där den väl är tänkt att gå i längre perioder med sänkt temp till ca 10°C? Jag har tyvärr ingen bra uppfattning om det...
Även med en pump som har 10°C-funktion i original, skulle jag inte vilja ha den som enda uppvämning i ett fritidshus, utan annan värmekälla som backup. Men det har du kanske redan, och då är det ju ingen katastrof om pumpen av någon anledning stannar.
«
Senast ändrad: 18 juli 2011, 16:42:33 av pi.r
»
Loggat
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare. - LL-VP Mitsubishi Heavy Industries SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L). - Förbrukning (kWh):
| | värme värme | ute-temp
År | Totalt | hushåll boyta källare VVB | (nov-mar)
2009 | 5710 | 1800 1440 2020 450 | +0,5°C
2010 | 7370 | 2010 1870 3050 440 | -3,7°C
2011 | 4986 | 2026 1211 1340 410 | -0,4°C
2012 | 5271 | 1601 1412 1798 460 | +1,1°C
Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 8862
Karma +10/-2
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #4 skrivet:
18 juli 2011, 18:11:05 »
Citera
Tänk på att garantierna kan påverkas om man som köpare ändrar förutsättningarna i maskinerna.
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
Henrikc
Nybörjare
Karma +0/-0
Henrikc
«
Svar #5 skrivet:
19 juli 2011, 00:17:02 »
Citera
Tack specielt til Pi.r och TS Comfort.
Rigtigt bra kommentarer....nogån gisning på hvorfor der inte er 10 graders funktion på denna pumpen? Fordi det inte er et behov for detta i en vanlig villa?
Oxo, er compressorvärmen på fra fabriken?? Eller skal der klippas på printen?
Tack igen for bra kommentarer!!
Mvh H
Loggat
Oskar P.
i branchen
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1022
Karma +1/-2
Kön:
the good old days
Oskar P.
«
Svar #6 skrivet:
22 juli 2011, 02:44:48 »
Citera
finnes en här på forumet som modifierat sin fd25 med motstånd för att få underhållsvärme
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Mitsubishi Electric
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 919
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
rocas
ClasseClas
AndersKN
Nickmac
lubbis
Erik Renberg
TS Comfort AB
Rdx
tardidan
jantijanti
uecjs
slutsteg
danne824
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info