Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förvärmning av VVB i sommarstuga  (läst 10266 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Antifreeze

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Förvärmning av VVB i sommarstuga
« skrivet: 16 juli 2011, 00:44:19 »
Har en hel den tankar och idéer som jag bara måste lyfta här.

Följande finns.

Modell VVB 3fas 55L inte direkt fjolårets modell om vi säger så men har fungerat klanderfritt under VÄLDIGT många år.

Eftersom vi är flera nu än tidigare som ska duscha så har jag tänkt följande.

1. Byta ut gamla trofast till en större modell. (tråkigt då allt fungerar bra)

2. (mycket roligare) På kallvatten röret som matar VVB direkt innan röret går in i beredaren montera en koppling med en polytenslang som läggs på antingen.

1. Plåttaket
 2. Berget bredvid huset.

Alternativ 2 borde vara en bra lösning om jag tror rätt. Att mata VVB med redan solvärmt varmvatten istället för att den ska få värma kallvatten från kallt.

Tanken är att kunna få ut kanske 100L (beroende på väderlek och slang samt placering) varmvatten ur en 55L VVB.

Frågorna är dock:

1. Hur mycket varmare blir det med ett svart plåttak istället för ett solvärmt berg?

2. Kan taket bli för varmt? behövs en liten säkerhetsventil i så fall?

3. Hur många grader kan man mata en VVB med utan att den får spel? inte vad fabrikanten säger utan i verkligheten?

4. Vilken typ av slang är mest lämplig för ändamålet?

5. Vilken längd? Är 20 meter på plåttaket bättre än 50 meter på berget? tanken är att VVB ska kunna leverera mer 55grader VV och behöva använda elen mindre.

5. Återbetalningstid?

6. Lyfthöjd. Kan slangen på taket (sommarhuset står på berg samt på pålar) bli för håg så flödet till VVB blir för litet?

Tanken är att alla ska kunna duscha längre utan att VV tar slut samt billigare eftersom det hur som helst är varmare i luften sommartid än i borrhålet.

Risken för legionella finns väl inte eftersom VVB alltid toppvärmer eller håller varmt.

Utloggad Gäst407

• Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Förvärmning av VVB i sommarstuga
« Svar #1 skrivet: 16 juli 2011, 15:56:10 »
Hej
skulle satsa på taket...blir varmare än berg..
sen så rulla slangen i rullar å lägg upp det på taket...typ så här...@ LOL

varmgång ...nää det tror jag inte då slangen blir varm tappar du mycket värme från den...den är typ skälvreglerande
värmeavgången e för stor från slangen

kruxet e ju bara att du inte kommer att kunna lagra solvärmen...det funkar bra så länge du har sol å tappar vatten ur beredaren..
morgonen efter e solvärmen helt borta...nästan

har tänkt i samma banor med å min slutsats va att värma en tank med slang snurren till tex 40-50 grader
precis som en "riktig" solfångare,på det sättet spar man energi  från dag till dag
vill man sen ha varmare vatten så e det väldigt lätt sätt upp 30 vacumrör å toppladda in den värmen i tanken

fattighets solfångaren,slang snurren ..ska ladda tanken från botten å med slinga....då kan man dra nytta av låga temperaturer å fylla fattig solfångaren med glykol vatten så man sllippper tappa ur den vintern

har laddat min elberedare med 80 grader å det funkar hur bra som hällst

Utloggad rocas

• Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3928
  • Karma +3/-2
« Svar #2 skrivet: 16 juli 2011, 17:16:49 »
Gör slangexperimentet.....så slipper du fundera.

Glöm återbetalningstider ...och se det som en del i din personliga utveckling.
Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW installlerad sept 2024

Utloggad Antifreeze

• Expert på värmepump
  • Karma +0/-0
« Svar #3 skrivet: 16 juli 2011, 20:46:08 »
Tanken är ju att de flesta (läs alla) vill ta en dusch på kvällen.

Hur som helst kommer vattnet som legat i slangen hela dagen vara varmare på kvällen än det som kommer direkt ur brunnen. Även om det är molnigt.

Är det sol kommer varmvattnet räcka även till den (läs mig) som får duscha sist.

Frågorna 2, 4, 5, samt 6 är ännu inte besvarade.  :)

Utloggad purjo__

• Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13182
  • Karma +21/-11
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
« Svar #4 skrivet: 16 juli 2011, 22:37:12 »
6: Så länge trycket räcker för att spola ur all luft så spelar det ingen roll hur högt den går - Vattnet på väg ner drar med sig vattnet på väg upp så motståndet pga höjdskillnaden blir +/- noll.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.

Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Antifreeze

• Expert på värmepump
  • Karma +0/-0
« Svar #5 skrivet: 16 juli 2011, 22:57:34 »
Fråga 6.

Följd fråga med ytterligare info.

Eftersom det är en samfällighet kan vatten ibland ta slut eller få tryckfall under en tid vid för stort uttag. Skulle det kunna påverka "min" anläggning.

Vattnet på taket matar VVB men pumpen uppe i pumphuset klarar inte av att leverera det tryck som krävs för att "återfylla" slangen. En backventil måste väl ändå vara monterad föra att inte riskera att få ut "solvattnet" på den kalla sidan. 

Utloggad purjo__

• Guldmedlem
  • Karma +21/-11
« Svar #6 skrivet: 18 juli 2011, 08:43:27 »
En backventil på inkommande ledning borde förebygg aeventuella problem.
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.

Utloggad Antifreeze

• Expert på värmepump
  • Karma +0/-0
« Svar #7 skrivet: 24 juli 2011, 00:12:32 »
Kollade idag på beredaren.

Tillverkningsår: 1975
Volym: 56 L
Drifttryck: 0,9 MPa
Provtryck: 1,3 MPa

Mer frågor:

Kan det bli problem att "ladda" den med varmvatten. Jag vet inte vad Ni har för tryck men påverkas trycket om vattnet kommer in och är 10 grader eller ligger i en slang på taket och blir förhoppningsvis varmare än 10 grader?

http://www.jula.se/backventil-430165 Är det rätt backventil att ha?

Jag hade bara tänkt att "sära" på inkommande röret till VVB. Verkar vara 1/2" eller 15 som det står och lägga dit en lite slang på taket.

Frågan är vad ska det vara för dimension på PEM slangen och vad ska det vara för kopplingar. Är det någon som har en liknande anläggning?

Vilken längd bör det vara på slangen?

Hur många liter rymmer den tänkta slangen per meter?

Eftersom jag alltid får duscha sist så vet jag av erfarenhet att VVB släpper igenom kallvatten. Hur är det med Legionella risken? den kan ju i princip mata 40ºC "slang" vatten som inte VVB hunnit värma med legionella i eller?

Vore någon själ vänlig att slänga ihop ett KIT med art nr mm på tex JU*A vore jag evigt tacksam.

För att göra allt enligt regelverket skulle det vara bra med en mätare så man kunde se förbrukning på el samt vatten före och efter. En vattenmätare hur mycket vatten som har matats till VVB samt El mätare vore väl på sin plats?

Sedan så kanske man ska inspirera andra med att se hur miljövänligt det är. Samt hur skönt det är att duscha i gratis varmvatten.

Utloggad purjo__

• Guldmedlem
  • Karma +21/-11
« Svar #8 skrivet: 25 juli 2011, 08:55:38 »
Eftersom du behöver köpa en del kopplingar och rördelar så skulle jag rekommendera att inte köpa på Jula. 199:- för en backventil med gängor är hutlöst dyrt... Jag köpte en likadan av en lokal rörfirma för 95:-
Jula är bra om man saknar en pryl en söndag eftermiddag...
Gävleborg.

Utloggad Antifreeze

• Expert på värmepump
  • Karma +0/-0
« Svar #9 skrivet: 25 juli 2011, 23:11:52 »
Ja ska man behöva köpa alla prylar på Jula så kommer återbetalningstiden bli lika lång som jultomtens skägg.  tomte::

Utloggad utopiazz

• Guldmedlem
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
« Svar #10 skrivet: 17 augusti 2011, 13:43:47 »
Eftersom du behöver köpa en del kopplingar och rördelar så skulle jag rekommendera att inte köpa på Jula. 199:- för en backventil med gängor är hutlöst dyrt... Jag köpte en likadan av en lokal rörfirma för 95:-
Jula är bra om man saknar en pryl en söndag eftermiddag...

Sen finns det dom rörfirmorna som tar 499:- för den backventilen så det lönar sig att kontrollera priset på flera ställen.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Antifreeze

• Expert på värmepump
  • Karma +0/-0
« Svar #11 skrivet: 31 augusti 2011, 23:24:38 »
Nu när det är höst i morgon enl kalendern måste jag bara fråga lite om temperaturer jag har mätt med tanke på placeringen av slangen inför sommaren.

Temp på

Plåttak = 36-37 grader.
Ett stort berg i närheten av huset = 30 grader
Sedan den stora överraskningen. Mätte tempen på en väggen av trä som har en mörkbrun färg = 42 grader.
Tempen på en annan vägg som ligger i eftermiddagssolen = 39-40 grader.
Tempen på en termometer i direkt solljus = 39 grader.

Nej, dessa temperaturer är tyvärr inte gjorda idag.

1. Hur kan det komma sig att samma termometer visar så låga temperaturer på taket samt att det är mycket varmare på väggen?

2. Bör jag inte placera slagen på taket utan istället ha den på väggen?

Utloggad David Rinnan

• Svart bälte i frågor...
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Teknikintresserad
« Svar #12 skrivet: 01 september 2011, 00:04:54 »
mörk träväg i eftermiddagssol har jag också noterat blir väldigt varm.
Solen träffar liksom nästan vinkelrätt då.

Taket är nog bäst genom att det, normalt sett, fångar mer sol under hela dagen. Samt att det kan bli lite fult med slang på väggen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

• Guldmedlem
  • Karma +21/-11
« Svar #13 skrivet: 01 september 2011, 08:26:12 »
Att mäta yttemperaturen på olika material vid solinstrålning är ganska vanskligt. Det säger inte så mycket om hur mycket energi som egentligen träffar ytan...
Gävleborg.

Utloggad GDS-Jan

• Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
« Svar #14 skrivet: 05 september 2011, 22:34:54 »
Temperaturerna har nog mycket som David påpekade med solvinkel att göra och även om platsen ligger i lä mot vinden.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!