Hej!
Är ny här på forumet, sökte lite snabbt och hittade inte riktigt det jag var ute efter.
Jag har en bergvärmeanläggning som på sommaren bara kör ca 30minuter 2 ggr per dygn, men styrsystemet är ganska korkat kopplat i mitt tycke och cirkulationspumparna för brunnen och laddning av acctank går kontirnueligt.
Min fråga är om det är kan vara skadligt att man startar cirkulationspumparna samtidigt som kompressorn
går igång eller om man skall stoppa in ett par tidreläer som gör att cirk.pumparna startar några minuter innan och går några minuter efter kompressorn stoppar.
Redan flyttat tempgivaren till acc-tanken då den ändå satt helt galet ifrån början, Kan mycket väl ha varit felmonterat från fabrik då kopplingsschemat inte stämde överens med verkligheten.
Jag kan nämnligen spara 5kWh/dygn genom denna ändring. Och det är exkl spill utav cirkulerande varmvatten.
Har en stor dunk med briner-vätska som service-killen lämnade kvar efter sig, vad jag undrar är vad är det för alkohol i den? Luktar väldigt mycket som vanlig Isopropylalkohol (Ipa, Isopropanol) + vatten? (70vatten/30alkohol?)
Den senare frågan finns säkert besvarad på forumet men nu är det sent och jag är lite lat

mvh
Daniel