Du säger hela tiden att installatörerna lämnar anläggning med för hög kurva. Tror du inte att dem lämnar anläggningen med original inställngar och att folk sedan väljer kurvan själva?
Ja, som regel är det väl med fabriksinställningarna, utom då eventuellt vid golvvärme, eller när de själva räknat på och installerat ett nytt radiatorsystem.
Jag ser ju även på de installtörer som skriver i detta forum att återbesök för att trimma in systemet är ovanliga, och jag har knappt sett någon värmepumsägare "köpa tjänsten" att få systemet intrimmat enligt konstens alla regler.
Jag tror att folk i allmänhet är nöjda så länge anläggningen fungerar utan att larma, och att temperaturen hålls på en bra nivå, detta oavsett om temperaturen sryrs av termostater eller av reglerdatorn.
Säkraste sättet att få till en ekonomiskt skaplig installation är att INTE aktivera alla termostater i systemet.
Och tvärt om, säkraste sättet att INTE få till en ekonomiskt fördelaktig installation/drift är att aktivera alla termostater utan att först ha gjort en grundlig genomgång och injustering av flöden, parallellförskjutning och kurvlutning.
Den enda vettiga rekommendationen i ett forum som detta är med tanke på detta att "trumma in" informationen att
endast ett fåtal termostater skall få vara aktiva, det säkerställer att installatör och/eller kunden själv engagerar sig i injusteringen av reglerdatorn.
En annan reflektion jag har är att det är av största vikt att man som ägare försöker sätta sig in i hur man justerar reglerdatorn, då man mer eller mindre VET att bara ett ytterst fåtal av installatörerna tar sig tiden att på egen hand trimma in systemet på ett sätt som gör det optimalt i alla lägen.
Om man sen tycker att det är OK att man får 10-20% lägre COP än möjligt, ja då kan man kanske hoppas att genomsnittsinstallatören har förmågan att trimma in anläggningen så att man hamnar ungefär där.
Har man större krav än så, då behöver man ett Orakel till installtör, eller att man själv sätter sig in i hur anläggningen fungerar och hur den skall trimmas in.
Sen finns det ju dessutom rätt stora brister med radiatortermostater:
1. De har ett reglerområde som är rätt stort = de tillåter 1-2 graders diff mellan fullt öppen och fullt stängd ventil, 1-2 graders diff är ofta ungefär den diff man får i ett system helt utan termostater.
2. De kan påverkas av radiatorns värmestrålning.
3. De kan påverkas av gardiner.
4. De kan påverkas av särskilt dåligt isolerade väggar
5. De kan påverkas av drag
6. De kan påverkas av kallras
7. Anläggningsägarna skruvar oftast FÖR MYCKET på termostaterna när de vill ha varmare eller kallare i ett rum
Summa summarum så är det enligt min uppfattning inte pengarna och mödan värt att köpa en massa termostater då de inte är så exakta som de borde vara.
Och framförallt, i de flesta husen kan man få fullgod värmekomfort även utan termostater.
Ofta dessutom bättre än om man skulle förlita sig på enbart radiatortermostater.
Men än en gång, i ett system som i allt övrigt är optimalt justerat, där gör termostater som regel ingen större skada, men de sparar heller inte just något.
Om jag får gissa så påverkas de flesta anläggningar ekonomiskt negativt av att man kör med termostater aktiva, och de enda undantagen är då alltså i övrigt optimalt intrimmade anläggningar där anläggningsägaaren förstår att inte skruva på BÅDE tarmostater och kurva när de vill ha varmare i ett rum under en begränsad tid - det slutar som regel med att kurvan lämnas på den nya högre nivån, och att temperaturen justeras ned genom att termostaten stryps...