Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybliven fastighetsägare i stort behov av hjälp  (läst 23288 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aled0001

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Nybliven fastighetsägare i stort behov av hjälp
« skrivet: 11 juli 2011, 23:59:57 »
Ja frågan är vart jag ska börja Sc:,h
Jag har i alla fall nyligen tagit över en släktgård där det finns en massa "roliga" projekt att sysselsätta sig med en lång tid framöver.
Det första projektet är att fixa den billigaste uppvärmningen eftersom vedpanna samt radiatorsystem frusit sönder för ett antal år sedan :'(

Huset ligger i NV Jämtland, byggt 1953, 3 rok fördelat på 1 1/2 plan samt en källare med 3rum+matkällare. Boyta 69m2 samt källare på ca 30m2 totalt ca 100m2 som ska värmas.
Jag har lagt ut lite krokar och de flesta säger att det billigaste alternativet är att riva bort det gamla systemet och satsa på golvvärme på de övre planen, radiatorer i källaren detta kombinerat med en jordvärmepump(har tillgång till grävare).
Huset är tänkt att användas som fritidshus och kommer därför att stå på underhållsvärme stora delar av året förutom några "uppvärmda" veckor under höst/vinter.
Eftersom det här finns mycket expertis samlat vill jag höra om detta är ett rimligt förslag eller om det finns något bättre?
Vad bör jag tänka på?

Val av pump, jag har läst lite om CTC så jag tog kontakt med dom och de räknade fram att jag behövde en EcoHeat 7,5 samt 500m slang. Tittade då lite priser och såg att det fanns en EcoPart också för betydligt billigare peng, men förstår att det måste köpas till en del så slutsumman kanske blir ett dyrare alternativ i slutändan.
Finns det någon som har andra förslag på val av pump?

Är det något ni behöver veta är det bara att fråga, jag tar tacksamt emot all hjälp samt tips jag kan få.

/Alexander



Bor i Orrviken på en gård utanför Östersund med 3 byggnader och ca 410 m2 uppvärmd yta. Gården värms via kulvert med en CTC GSi16 -20, borrat 2x220m. Pumpen blev för liten så reservsystemet med vedpanna och 3m3 acktank används de kallaste månaderna.

Fritidshus: Dåligt isolerad 30-tals träkåk med källare i Strömsund, uppvärmd yta runt 100 m2. Värmepump Nibe 1245-8, 450 meter ytjordkollektor i en slinga, 10 st radiatorer, 2-rörs vattenburet system. Förbrukning ca 6 000kwh/år på främst underhållsvärme.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19352
  • Karma +15/-15
SV: Nybliven fastighetsägare i stort behov av hjälp
« Svar #1 skrivet: 12 juli 2011, 00:03:45 »
Är det fel på det nuvarande värmesystemet eller varför ska du byta till golvvärme ska du ändå bryta upp golven ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3353
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Nybliven fastighetsägare i stort behov av hjälp
« Svar #2 skrivet: 12 juli 2011, 05:42:48 »
@smurfen. Han skrev att värmesystemet frusit sönder , Där av bytet.
Vad har du för tak höjd i källaren ?
Vilken du än väljer se till att du kan övervaka den via nätet ,
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19352
  • Karma +15/-15
SV: Nybliven fastighetsägare i stort behov av hjälp
« Svar #3 skrivet: 12 juli 2011, 10:05:34 »
Missade det  huvuddunk huvuddunk
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30439
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybliven fastighetsägare i stort behov av hjälp
« Svar #4 skrivet: 12 juli 2011, 10:15:48 »
Det jag reagerar lite på är storleken på VP, storleken mindre bör räcka fint om du inte ska ha fullvarmt i källaren?
Jag värmer 127 m2 boyta + 53 m2 biyta med en 1215-5 (motsvarar 1226-6) byggt 1970 utan särskilt mycket elspets.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad anders351

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kvitsle, mitt emellan Åre och Östersund
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven fastighetsägare i stort behov av hjälp
« Svar #5 skrivet: 12 juli 2011, 10:41:35 »
Om huset bara ska underhållsvärmas större delen av tiden kan man ju fundera om en jordvärmeanläggning verkligen betalar sig?
Är inte en luft-luft värmepump ett alternativ med en elpanna som grundvärme?
Beträffande övervakning skulle jag satsa på en helt separat sådan med batteribackup. Blir det något fel på styrning övervakning av själva pumpen så är det inte 100 säkert att larmdelen fungerar heller.
En bra batteriladdare typ Ctek eller motsvarande, en blyack och någon form av GSM-larm. Själv har jag kört med en kontakttermostat på stigarledningen det fungerar bra under uppvärmningssäsongen men mindre bra när värmebehovet sjunker fram på senvintern.
Hus: Timmerstomme byggår ca 1860, 2 plan 2x80 m2, nya radiatorer hela nedervåningen.
VP: CTC EcoHeat 8,5; Lutning 36, justering +3; markkollektor 2 x 300 m; i drift sedan 18 okt 2010
Uppföljning elförbrukning: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.166683476682797.38102.100000234377862&l=0bbced1daf

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Nybliven fastighetsägare i stort behov av hjälp
« Svar #6 skrivet: 12 juli 2011, 11:49:18 »
Det går allt att bygga med nya radiatorer också, har man dessutom gamla fönster är man nog glad om man har nåt som motverkar kallraset. Man får bara ha lite större radiatorer om man bygger lågtempsystem (vilket man gör med värmepump). Vilket som blir dyrast, ptja.. Ska man riva upp och byta alla golv i hela huset blir nog golvvärmen dyrare, beroende på vad man lägger in för golv. Slangen kanske blir billigare än radiatorerna dock, men sen tillkommer ju fördelare och lister och plåtar osv, så det rinner allt iväg med båda alternativen. Med lite tur kanske några av dom gamla radiatorerna dessutom fortfarande är hela?

Jag tycker inte man ska dimensionera för ett semesterboende, om det nu inte uttalat är en liten pluttig sommarstuga ute i skogen nånstans, för förr eller senare kommer du kanske vilja sälja det, och vill då köparen har det som permanentboende lär det dra ner värdet dramatiskt om inte värmesystemet är dimensionerat för att hålla normal temperatur i huset året om.

Givet förstås att man inte värmer upp en oisolerad källare till rumstemperatur (vilket vi nästan gör), för det drar förvånansvärt mycket effekt.

Har du tillgång till grävare och stor tomt är väl jordvärme det självklara valet, om du inte vet med dig att du kommer vilja installera frikyla, vilket kan bli lite svårt på jordvärme, särskilt frampå sensommaren när marken har hunnit bli riktigt varm och go'. Det är ju dock betydligt dyrare att borra, än att egenhändigt gräva ner slang, så dom pengarna kanske man utan att skämmas kan lägga på en kylmaskin istället isåfall.

Lycka till med ditt nya hus!
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad aled0001

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Nybliven fastighetsägare i stort behov av hjälp
« Svar #7 skrivet: 12 juli 2011, 17:08:31 »
CocaCola- Har inte mätt upp takhöjden men tror att det är ca 230cm. Jag har tänkt på fjärrövervakning och sett att det finns som tillval till de VP jag tittat på.

Carl N- Jag är mkt dåligt insatt på dimensionering och lyssnar på det som sägs till mig, kan det kanske bero på området huset finns som gör att det blir en sån skillnad mellan behovet?

anders351- jag har funderat i samma banor men det är inte allt för omöjligt att det framöver kommer tillbringas mer tid vid huset samt att elpriset verkar inte bli billigare med tiden, så därför blir det jordvärme. Bra tips om larmdelen, det är ju inte allt för ovanligt att det blir längre strömavbrott i området så en fristående larmdel kan vara att föredra. Går det även att koppla in värmepumpen på ett elverk som nödlösning ifall strömmen skulle försvinna?

cheetah1- Det som jag tycker talar för radiatorer är att det inte finns vattenskador enligt besiktning som gjordes efter skadan, så golven behöver egentligen inte tas upp förutom där värmesystemet ligger under golv vilket jag tror bara är i ett eller ett par rum. Kan man lämna rören som ligger under golv när plockar ut de gamla systemet och istället dra det nya systemet ovan golv samt utanpå väggar eller brukar detta ställa till problem? Som sagt jag är helt okunnig när det gäller detta...

Av totalt 10 radiatorer är 3-4 vad jag kan se hela(inga bulor eller synbara sprickor), men resten måste nog kompletteras om de inte går att laga.
Jag blir fundersam över det du säger om lågtempsystem och större radiatorer, hur vet man om de som är hela räcker till?

Dimensioneringen måste bli så att de går att använda som ett permanentboende.
Isolering/dränering kommer göras nästa sommar i projekt nr. 2 följt av projekt nr. 3 tilläggsisolering, tid för detta oklart :)
Både tomt och grävare finns till förfogande och någon kyla kommer inte att behövas i första hand.

Finns det någon bra regel när man ska beräkna kostnader på nytt värmesystem? 70m2 boyta+30bi, 7radiatorer på boyta+3 på bi, 3 våningar, 7 gamla fönster på boyta+5 källarfönster.
Blir det billigare när det "bara" är att sätta in nya rör istället för de gamla förutom där de går i golv där jag istället vill dra ovan golv för att slippa bryta upp?
Expansionskärl sitter nu på vinden öppet system? Sc:,h, men jag har läst om slutna system med expansionskärl i källaren. Är det en dyrare kostnad för ett slutet system och vad är skillnaden?

Många frågor som kanske är enkla för en kunnig, men som en nybörjare som jag tycker är viktiga att få svar på.
 
Fortsatt trevlig kväll
Alexander


Bor i Orrviken på en gård utanför Östersund med 3 byggnader och ca 410 m2 uppvärmd yta. Gården värms via kulvert med en CTC GSi16 -20, borrat 2x220m. Pumpen blev för liten så reservsystemet med vedpanna och 3m3 acktank används de kallaste månaderna.

Fritidshus: Dåligt isolerad 30-tals träkåk med källare i Strömsund, uppvärmd yta runt 100 m2. Värmepump Nibe 1245-8, 450 meter ytjordkollektor i en slinga, 10 st radiatorer, 2-rörs vattenburet system. Förbrukning ca 6 000kwh/år på främst underhållsvärme.

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Nybliven fastighetsägare i stort behov av hjälp
« Svar #8 skrivet: 12 juli 2011, 18:08:52 »
Man kan absolut lämna dom gamla rören i golven sålänge man är säker på att man inte har några fuktskador (rören kan väl egentligen lämnas ändå, men ska man ändå riva upp golven så kan man ju lika gärna plocka bort skräpet). Det finns fina metoder att dölja grejer i golvlister och liknande, exempelvis här: http://www.uponor.se/Solutions/VVS-for-hus-och-hem/PE-Xa-pipe-system/Skirting-Board.aspx
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3353
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Nybliven fastighetsägare i stort behov av hjälp
« Svar #9 skrivet: 12 juli 2011, 21:29:03 »
230. Då får det bli raddar i källaren. Tiläggsisoleringen på golvet tar för mycket av tak höjden. Tänk på att du gör det här 1 gång , har du möjlighet så dimensionera för så effekt täckning som möjligt. Det är en bra investering med tanke på framtidens energi priser .
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35966
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybliven fastighetsägare i stort behov av hjälp
« Svar #10 skrivet: 13 juli 2011, 09:01:28 »
En äldre troligen halvtaskigt isolerad kåk i NV Jämtland kan nog behöva i runda slängar 70 W/m2, vilket skulle ge typ 7 kW effektbehov.
Tror inte att CTC:s kalkyl är så dålig, men visst, snäppet mindre skulle säkert kunna funka också.

Om jag vore i din situation, och hade en begränsad budget, så skulle jag nog gå på radiatorer genomgående, gärna begagnat om jag kunde få tag i det.
Att dra nya rör under källartaket och borra upp till radiatorerna på markplan och övervåning är en enkel/billig form av installation som inte heller skämmer speciellt mycket där du vistas mest.

För övervakningen skulle Logger 2020 utrustad med 3G-router via mobilt bredband kunna funka bra, även via blyack-matning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad aled0001

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Nybliven fastighetsägare i stort behov av hjälp
« Svar #11 skrivet: 13 juli 2011, 17:10:50 »
Rickard- Jag läste lite andra trådar på forumet om dimensionering och fått uppfattningen om att 70W/m2-100W/m2 är det som gäller. Fick tips tidigare i tråden att det var lågtemp som gällde med värmepump och då behövdes större radiatorer, i mitt fall med 100m2 uppvärmda yta vilken storlek på radiatorer skulle passa? Som jag förstått det behövs störst radiatorer på nedervåning och ungefär hälften på övervåning, men hur blir det då i källaren(lika som på nedervåning eller)? Kan tillägga att badrummet finns i 1 av de 3 rummen i källaren.

Jag tror när jag tänker efter att det trasiga systemet i stort är uppbyggt på det sätt som du beskriver och med expansionskärl på vinden. Jag vill ha ett slutet system och undrar om det är någon svårighet alt mycket dyarare lösning?

Super bra lösning på bevakning, tack för tipset!

CocaCola- Efter Rickards och cheetah1 förslag lutar det genast mer mot radiatorer i hela huset med tanke på kallras och isoleringsbiten.

cheetaha1- Bra länk men lite synliga rör gör mig inget. Jag tittade dock inte på prislappen är de mycket billigare än "vanliga" rör, isf skulle det vara intressant med PEX.

Sen funderar jag på vilken grovlek på rör som behövs vid lågtempsystem?

Många frågor blev det igen...

Alexander
Bor i Orrviken på en gård utanför Östersund med 3 byggnader och ca 410 m2 uppvärmd yta. Gården värms via kulvert med en CTC GSi16 -20, borrat 2x220m. Pumpen blev för liten så reservsystemet med vedpanna och 3m3 acktank används de kallaste månaderna.

Fritidshus: Dåligt isolerad 30-tals träkåk med källare i Strömsund, uppvärmd yta runt 100 m2. Värmepump Nibe 1245-8, 450 meter ytjordkollektor i en slinga, 10 st radiatorer, 2-rörs vattenburet system. Förbrukning ca 6 000kwh/år på främst underhållsvärme.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35966
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybliven fastighetsägare i stort behov av hjälp
« Svar #12 skrivet: 14 juli 2011, 09:58:56 »
Dimensionering av radiatorer: http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=7&id=36&artlang=sv
Dimensioneringsguide: http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/display_sub.asp?apid=18
Finns även tabeller på "Lenhovda:s" hemsida som du kan använda för att beräkna vilken uteffekt en viss typ av radiator har vid en viss storlek, t.ex. för panelradiatorer (mest prisvärda) http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/assets/documents/värmeavgivning/lp_effekt.xls
Dimensionering av stammar: http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=7&id=40&artlang=sv

Ett slutet system är ofta billigare att bygga då man inte behöver tänka på isolering och frysrisk som man ofta måste med öppna kärl på utvinden, dessutom går det åt mindre rör.
Ett tryckexpansionskärl skall ha ca 7% av systemets totala vattenvolym, i ett så pass litet system som ditt gissar jag på att du klarar dig med ett kärl på 10-15 liter, men det måste du räkna på för att vara på säkra sidan.

Om du köper en 7 kW värmepump, och misstänker att 3 kW elpatron då och då kommer att behövas när det är som kallast ute skall du försöka dimensionera radiatorerna så att de har en sammanlagd uteffekt på minst 10 kW vid 55/45 graders vbf/vbr.
Om radiatorsystemet inte kan göra av med den effekten så är risken stor att din kompressor stannar p.g.a. hög temp/högt tryck och din värmepump blir en elpanna.

Tänk också på att du i princip inte kan använda termostater för att sänka tempen (stryper bort för mycket effekt/flöde) utan temperatursänkningen skall göras på en centralt placerad rumsgivare eller genom att minska parallellförskjutningen i reglerdatorn.
Alternativet är att du monterar acktank och en extra cirkpump så att värmepumpen hela tiden arbetar mot en rejäl vattenvolym, och radiatorerna bara tar en del av effekten som kompressorn ger.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 818
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Nybliven fastighetsägare i stort behov av hjälp
« Svar #13 skrivet: 14 juli 2011, 18:15:27 »
golvvärme funkar bara om man har väldigt bra fönster, annars så kommer kallraset. Så satsa på raddar i stället
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad aled0001

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Nybliven fastighetsägare i stort behov av hjälp
« Svar #14 skrivet: 17 juli 2011, 12:11:12 »
Tack för alla svar!
Om jag förstår det rätt nu så kommer jag behöva:
En värmepump på ca 7Kw där det kommer behövas spetsvärme med elpatron.
Slang på 500m till jordvärmen.
Systemet blir ett slutet lågtemp, där radiatorerna skall ge minst 10Kw uteffekt.
Fjärrövervakning. Logger 2020 med 3G router.

Nu till frågorna..
Hur mycket spets kan tänkas tillkomma?
Jag kan gräva ner slangen på två sätt, i flertalet slingor vågrätt mot hus alt en/två långa slingor fast i utförsbacke på ca 20-25 grader från huset, vilket är bästa alternativet?
Ska man isolera slangen närmast huset, isf hur långt ut?
Rumsgivare istället för termostater har jag förstått, men jag förstår inte "Alternativet är att du monterar acktank och en extra cirkpump så att värmepumpen hela tiden arbetar mot en rejäl vattenvolym, och radiatorerna bara tar en del av effekten som kompressorn ger", är det det ena eller det andra som gäller, eller ska/kan man kombinera rumsgivare med acctank och extra cirkpump?
Bor i Orrviken på en gård utanför Östersund med 3 byggnader och ca 410 m2 uppvärmd yta. Gården värms via kulvert med en CTC GSi16 -20, borrat 2x220m. Pumpen blev för liten så reservsystemet med vedpanna och 3m3 acktank används de kallaste månaderna.

Fritidshus: Dåligt isolerad 30-tals träkåk med källare i Strömsund, uppvärmd yta runt 100 m2. Värmepump Nibe 1245-8, 450 meter ytjordkollektor i en slinga, 10 st radiatorer, 2-rörs vattenburet system. Förbrukning ca 6 000kwh/år på främst underhållsvärme.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!