0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att påstå att det är en myt att man bör använda termostater sparsamt i en värmepumpsvärd anläggning är inte bara fel, det är ett påstående som riskerar bygga upp en myt som inte är sann - det är inte lämpligt att förlita sig på termostater i värmepumpsvärda system, inte mer än i något enstaka rum.Termostater ÄR inte positivt rent reglertekniskt i några som helst anläggningar då de menligt påverkar driftsförhållandena i alla anläggningar oavsett om de är uppbyggda med arbetank eller ej.Att du ännu ej lärt dig, eller förstått detta kommer aldrig att göra att jag accepterar att du trummar på med detta i dina inlägg, och dessutom får det att framstå som att jag skulle ha fel.Det finns en enda fördel med termostater, EN, och det är att det är enkelt för anläggningsägaren att (försöka) justera temperaturen i enstaka rum.Enkelt att JUSTERA, det finns ingen som helst garanti att det ger bättre komfort då vanliga termostater har så pass dålig reglerverkan att en väl intrimmad reglerdator, kompenserad med rumsgivare som regel ger lika bra eller bättre komfort - och dessutom billigare drift på värmepumpen.
Men det blir inte sämre COP snarare bättre eftersom vi tillverkar samma temperatur som när vi inte har termostater. Och eftersom drifttiden blir kortare när en del rum tackar nej så stannar VP snabbare,alltså BÄTTRE COP.Livslängden på kompressorn blir också den samma,minst. Vi kondenserar ju som sagt i samma temperatur och eftersom drifttiden sjunker så håller den längre tid ThumbsupTermostater är en win-win produkt om man installerar dem rätt. Gör man inte det, jag då är det en felaktigt installerad produkt som bör installeras om
ja i den här frågan är vi väldigt oense . men mina drift erfarenheter och dom duktiga vvs ingenjörer jag lärt mig av hävdar något helt annat,Termostater är energibesparande och komforthöjande då den skapar en valfrihet upp till den önskade inomhustemp fasighetsägaren satt.Alla kan inte ha mma injusteringsnyckeln och ändra förinställningen på ventilen vartefter man önskar .. @purjoNär svärmor kommer och hon vill ha 22 grader jaaa då får du snällt ställa upp börvärdet den veckan och låta termostaterna reglera ner resten (vilken tur att dom satt där) sen när svärmor åkt hem justerar du ner kurvan och familjen har inte vant sig vid 22grader .. *vinkar*cocacola
Om folk handhar sina termostater på ett felaktigt sätt så är det ju inte termostatens fel.Använder man dem rätt så är dem bra.IVT och de andra skriver ju så för att slippa problem som kan uppstå om folk använder dem fel, då slipper IVT samtal från bedrövade kunder. INTE termostatens fel.
Men det är ju inte så att du måste gå en kurs för att få termostater att fungera.Även om det vore så så kan ju inte Rickard basunera ut att VP garanterat får HPlarm om man har dessa tingestar monterade. Jag kanske hackar onödigt mkt på Ricard här, men det är bara för att han/du är riktigt duktig på att skriva så att det ser ut som det är facit.Tycker du attdet verkar så smurf när du läse`? eller misstolkar jag allt