0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag skulle använt en laddomat 21 mellan panna och tankarna och skulle dragit ledningarna mellan panna och acktankarna så kort och grov som möjligt om det blir längre till radiatorerna ska inte vara något problem. Tänker du serie eller parallelkoppla tankarna öppen eller sluten expansion ?
Vilket som skall vara den "korta" resp. "långa" sträckan påverkas av omenergiförlusterna i ledningarna kommer huset till del eller om det finnsen kulvert mellan två olika byggnader. Om alltihop finns i en byggnadså håller jag med smurfen, men om vi har en kulvert så är det bättre attställa pannan för sig och tankarna i den byggnad där värmen (och varmvattnet)skall levereras. Vi tar då förlusterna i kulverten bara under den tid vi eldaroch när vi slutat elda så kallnar kulverten. Den energi som väl har hamnat itankarna vill vi inte få några extra förluster på innan den kommer fram till radiatoreroch vattenkranar...Seriekoppling tycker jag blir bra i detta fall. Du kommer då att få en skiktning avtemperaturerna i tankarna som om det vore en enda 1.500 liters tank som vartre gånger så hög. Du får då färdigt varmvatten snabbast efter påbörjad eldning.Förrådsberedare i ack.tankar anser jag för övrigt vara ett otyg som ställer till enmassa problem. Finns det någon elpatron i tanken med varmvattenberedaren?Se'n tror jag inte du skall ta ut radiatoranslutningen i toppen på varmaste tanken,utan lägga den på en nivå som ligger under botten på den inbyggda VVB:nDu vill nog inte att kall retur från radiatorena skall kyla varmvattnet?