Jag kan inte byggnormerna i någon större detalj, men från och med 1 januari i år gäller, har jag för mig, att ett nybyggt hus i sydsverige inte får dra mer än 55 kWh per kvadratmeter och år. Maximal installerad effekt för uppvärmning får vara 4.5 kW (tror jag). Det är därför som Nibe med flera numera säljer frånluftvärmepumpar som återvinner tillräckligt mycket energi från frånluften så att energiförbrukningen i ett nytt välisolerat hus håller sig under gränsen, och tillsatsvärmen är spärrad till 4.5 kW.
Nu tror jag att om man gör en större tillbyggnad så gäller de nya kraven för hela huset. Då är det ju olyckligtvis så med luft/vatten att är det riktigt kallt ute stannar kompressorn och huset hålls varmt med tillsatsvärmen. Alltså måste ett nytt ett tillbyggt hus som värms med luft/vatten vara antingen välisolerat så att det kan värmas med 4.5 kW el även om det blir -30 ute, eller så får man fixa sig extra värmesystem, t ex ftx, eller en vedeldad kamin.
Kontentan är att det går nog inte att säga om ditt befintliga system ska byggas ut eller inte, eller om det ska kompletteras med något annat eller inte, utan att man räknar på det ordentligt.