Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: köra "vanlig bil" på e85  (läst 17771 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: köra "vanlig bil" på e85
« Svar #30 skrivet: 10 juli 2011, 13:44:59 »
Tror inte heller att tex Focus med Etanolmotorn är så ombyggd heller, de skriver klart och tydligt i manualen att skall bilen stå eller förvaras längre än visst antal månader så skall bensin tankas och köras igenom bränslesystemet, och motorn är en gammal Mazda motor som de ärvt, och tror ej det är etanol aluminium i motorn..! Och slangarna torde vara desamma...tanka och kör..!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 855
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: köra "vanlig bil" på e85
« Svar #31 skrivet: 10 juli 2011, 13:50:40 »
känner mig inte minsta orolig över att tanka e85. Ungeför som vi gamla dieselåkare som tankat allt som finns, o bilarna bara tuggar på.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: köra "vanlig bil" på e85
« Svar #32 skrivet: 11 juli 2011, 07:42:48 »
Citera
Etanolen i ditt glas är utspädd. Vin o öl har ju inte mer etanol än vanlig blyfri soppa medans starkspriten bara ha hälften av vad E85 har.
E85 och Stothrom är ungefär lika starkt och det smälter inga plastmuggar.

På våra verkstäder har vi ca 95% etanol i plastflaskor med gummui slangar för kylning. Jag ser inga skador på gummi eller plast.

Bensin däremot kan ge skador på många material.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: köra "vanlig bil" på e85
« Svar #33 skrivet: 11 juli 2011, 09:36:02 »
Ja Biggerdigger, vi har relativt nya dieselbilar, som aldrig tankas med detta, helst ej sommartid, blir nåt fat fotgen, annars mest tunnolja, som blir lite segare på på vinternnoch blandas då med 50% dyr diesel..eller annat lättflytande..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: köra "vanlig bil" på e85
« Svar #34 skrivet: 11 juli 2011, 09:55:46 »
Citera
Etanolen i ditt glas är utspädd. Vin o öl har ju inte mer etanol än vanlig blyfri soppa medans starkspriten bara ha hälften av vad E85 har.
E85 och Stothrom är ungefär lika starkt och det smälter inga plastmuggar.

På våra verkstäder har vi ca 95% etanol i plastflaskor med gummui slangar för kylning. Jag ser inga skador på gummi eller plast.

Bensin däremot kan ge skador på många material.

Trodde du på allvar att en dricksmugg skulle smälta av strohrom? :D
Just plasten i dina muggar måste uppfylla alla regler runt food contact och dessa kräver långt mer än att kunna dricka strohrom.

Problemet med etanolen är inte att densamma smälter ner saker utan den torkar ut plast o gummimaterial som enbar är anpassade för oljeprodukter.

I dagsläget tror jag nog att dom flesta motorer klarar av etanolblandnngen under normal drift. Men trots detta är tex vår gräsklippare handlare mycket tydlig med att klipparna måste ha aspen i tanken, eg förgasaren, över vintern.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2750
  • Karma +6/-1
SV: köra "vanlig bil" på e85
« Svar #35 skrivet: 11 juli 2011, 10:41:39 »
Att bränsleslangar och andra detaljer i en bils bränslesystem skulle förstöras av etanol är en myt. Titta i listorna över vilka kemikalier som vilka plast- och gummikvaliteter är kompatibla med (de finns på t ex industrigummi- och slangtillverkares websiter) och där framgår tydligt att alla praktiskt gångbara material som är beständiga mot bensin, även tål etanol. Däremot finns det många gummi- och plastsorter som tål etanol men inte bensin. Ett bra exempel på det är den här spröda genomskinliga plasten i skaft till billiga brytbladsknivar.

Men det finns ett fenomen som okunniga personer kan tolka som att etanol förstör gummit i bränsleslangar. De här tygomspunna gummislangarna som användes på många tyska bilar från 70- och 80-talet kan bli mycket porösa och söndervittrade efter 5-10 år. Men så länge de används för bensin håller de någotsånär tätt ändå eftersom hartsavlagringar från bensinen tätar porerna i gummit. Om man går över till att köra en bil med sådana slangar på E85, så tvättar etanolen bort hartsavlagringarna på några veckor eller månader och sedan märks det hur dåliga de där slangarna verkligen är! Nåväl, numera torde det inte finnas många bilar i trafik där tvivelaktiga slangar av den sorten sitter kvar, åtminstone inte i bränslesystemet.

När det gäller tätare oljebyten på etanolbilar så var bl a Ford mycket noga med att framhålla detta i FFV-teknikens barndom (Ford Taurus på 90-talet och tidiga Focus). Men nu har många års erfarenheter visat att det där extra oljebytet bara är nödvändigt på bilar som enbart körs i korta körningar så att oljan aldrig får tillfälle att bli genomvarm. Några timmars sammanhängande landsvägskörning är tillräckligt för att få det bränsle och kondensvatten som har anrikats under ett antal kallstarter att dunsta bort genom vevhusventilationen.

Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: köra "vanlig bil" på e85
« Svar #36 skrivet: 11 juli 2011, 11:09:13 »
Fråga:

Får man större "sotningsproblem" när man går över till E85 på en bensinare.
Igensotade motorer ger ju utslag på avgasmätningen och medför i regel återbesök pga för höga avgasvärden.
Fins påståenden att en invändig "motortvätt" landar runt 7-10k beroende på bilmodell, sanning eller skröna ?
Finns det någon gör det själv för invändig motortvätt som funkar ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4450
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: köra "vanlig bil" på e85
« Svar #37 skrivet: 11 juli 2011, 11:28:33 »
E85 borde väl om nåt ge mindre sot än bensin.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2750
  • Karma +6/-1
SV: köra "vanlig bil" på e85
« Svar #38 skrivet: 11 juli 2011, 11:43:50 »
Fråga:

Får man större "sotningsproblem" när man går över till E85 på en bensinare.
Igensotade motorer ger ju utslag på avgasmätningen och medför i regel återbesök pga för höga avgasvärden.
Fins påståenden att en invändig "motortvätt" landar runt 7-10k beroende på bilmodell, sanning eller skröna ?
Finns det någon gör det själv för invändig motortvätt som funkar ?

Nej. Det blir mindre sot, eller inget alls, när man kör på E85. Det enda man ser är rödbrunaktiga avlagringar från färgämnet i bränslet.
För övrigt brukar inte heller bensinmotorer sota igen nuförtiden, tack vare bättre kvalitet på både bränsle och smörjoljor. Regelbundna "sotningar" var något man var tvungen att göra på 30-talet.

Möjligen kan det bli problem med fastbeckade kolvringar och sånt på en mycket vanskött motor (uteblivna oljebyten, enbart gått i korta körningar, kanske trasig termostat så att motorn aldrig har blivit ordentligt varm). Botemedlet mot detta brukar vara ett antal täta oljebyten med långa sammanhängande körningar emellan. Första gången helst en billig mineralolja som får lösa upp de värsta avlagringarna, man kör några tiotal mil med den och byter sedan till en syntetolja, avvaktar tills den blir svart, kör lika länge till och så ett nytt byte. Vid varje oljebyte byter man även oljefilter, i samband med det första bör man även se över allt som har med vevhusventilationen att göra - tvätta ren filter, strypningar och oljeavskiljare, byta dåliga slangar, kolla att backventiler och sånt fungerar som de ska. Och, inte minst, dubbelkolla att alla slangar mm är rätt kopplade!
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: köra "vanlig bil" på e85
« Svar #39 skrivet: 11 juli 2011, 12:04:02 »
Att en motor sotar måste vara som du säger på 10-20talet, en modern bilmotor skall ej "sota igen", oavsett körstil..och BMW ägarna som byter olja varje 100-500mil med dyr olja, totalt bortkastat..! Och dyrt,
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: köra "vanlig bil" på e85
« Svar #40 skrivet: 11 juli 2011, 14:15:53 »
Flera år innan jag körde E85 första gången fick vi genom en bil på besiktningen just genom att hälla mängder med etanol i bensinen. Vi köpte flaskor med T-sprit och spädde bensinen till 20-40% och då blev avgaserna tillräckligt rena. Det var inte min egen bil så skäll inte på mig för detta fusk.  Bilen gick aldeles utmärkt på denna blandning trots att order flexifuel inte ens var uppfunnit.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: köra "vanlig bil" på e85
« Svar #41 skrivet: 11 juli 2011, 14:56:58 »
Har gjort samma sak, kört tanken snudd på tom, och hällt i några liter T-röd...
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: köra "vanlig bil" på e85
« Svar #42 skrivet: 11 juli 2011, 15:50:42 »
Angående s.k sotningsproblem.

Har kollat lite på beg bilmarknaden, och flera har varnat för GDI med direkt bränsleinsprutning, där bl.a en biltillverkare anger att deras GDI-modeller nu bör köras på 98 istället för 95, då man nu öser in runt 10% metanol, mot 5% innan (började i maj 2011).
Så om nu vissa s.k GDI (direktinsprutning) får sotningsproblem med 10% istället för 5% börjar man ju undra va sjutton som gäller.
Jag har ett mail från en generalagent som klart skriver att deras modell nu ska köras med 98 pga den nya bränsleblandningen, samtidigt kan man ju undra för samma bilmodell finns ju i USA där man öser in metanol i soppan.

Någon som har tips på hur man sotar ur en modern bilmotor, det är alltså inte frågan om en 30-tals modell.

Urklippt mail från en bilfabrikant:
---------------------------------------------------------------------------------
Hej.
 
Vad gäller egentligen för xxxxxxx-xxxxxxxx GDI 1999 ?
Tankade igår med den nya blandningen och upptäcker först nu att det har utfärdats varningar för E10 gällande GDI-motorer, och jag tycker att bilen går sämre.
 
Vänlig hälsning
 "Art-Deco"
------------------------------------------------------------------------------------
Från: xxxxxxxxx_Växel
Skickat: den 10 juni 2011
Till: xxxxxxxx_Service
Ämne: VB: E10 bränsle på GDI-motor 1999

Hej Art Deco
 
GDI motorer kan ej köras på E10 bränslet, utan dessa motorer måste då köras på 98 oktanig bränsle.
 
Med vänliga hälsningar
 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Servicemarknadsavdelningen

 
« Senast ändrad: 11 juli 2011, 16:01:11 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: köra "vanlig bil" på e85
« Svar #43 skrivet: 11 juli 2011, 16:57:21 »
Undrar anlednigen? Nån som vet..? Eller är de så snålt ställda? För det kan ej handla om motorskador..då motorn borde vara uppbyggd som vilken annan Ottomotor som helst, trots direkt insprutningen..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2065
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: köra "vanlig bil" på e85
« Svar #44 skrivet: 11 juli 2011, 17:35:52 »
Om motorskador uppstår, räkna med att bilägarna får ta alla smällar.
Etanol - visst om man gillar att tanka ofta.
För några år sen var det hått och 'humlan57' på forumet satsade på konverteringssatser.
Idag stone dead. Körde till Holland, såg inte till etanol efter Danmark.
Låt brassarna köra på sockerrör, här i landet borde vi satsa på havre och raps.

Tricket med etanol i tanken på SBP var legio på förgasartiden.
Med dieslar skruvade man ner blandningen så de knappt gick; efter besiktningen skruvade man glatt upp den så det kom svarta rökmoln där bak.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!