Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Varning för xxxxx
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Varning för xxxxx (läst 2430 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Villa Vilja
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Villa Vilja
Varning för xxxxx
«
skrivet:
08 juli 2011, 11:27:35 »
Citera
Efter ett halvårs negativa och dyrköpta erfarenheter av firman xxxxx måste jag tyvärr hålla upp en varningsflagga för företaget. Jag vill framhålla att xxxxx fått flera föregående chanser att förvandla mig från frustrerad till nöjd kund. Det har dock struntat i att svara på telefonsamtal eller brev och mejl där jag bett om en dialog.
Vi har under det senaste året byggt ett hus på västkusten. Bland våra kriterier var att det skulle vara så självförsörjande och energisnålt som möjligt. Uppvärmningssystemet måste vara flexibelt då det inte är ett permanentboende. Under kalla årstiden vill vi ha möjlighet att elda med ved och både få ut varmvatten och husvärme av detta. Varmare tider ställer naturligtvis lägre krav på värme. Vi fastnade (alltför?) tidigt för xxxxx s k helhetslösning med vattenmantlad kamin, vattenburen golvvärme och en luftvärmeväxlare samt elpatron som back-up. Det såg mycket lovande ut på deras hemsida. Värmeväxlaren xxxxx LV 9,0 har möjlighet att kompletteras med solfångarpaneler, m a o såg paketet ut att vara både flexibelt och hyfsat miljövänligt. De inledande kontakterna med xxxxx var mycket positiva och på grund av vår egen oerfarenhet och i det allmänna kaoset som rådde vid uppstarten av byggnationen (på delentreprenad, en historia i sig) accepterade vi offerten på drygt 230 000 kronor. Dumt nog missade vi att be om rabatt, vilket ju alla som bygger vet är ju en fullständigt naturlig - och förväntad - del av offertdiskussionerna. Vårt misstag. Det hade vi kunnat leva med om det inte hade varit för att xxxxx i princip gjort sig oanträffbart efter betalning och under byggets gång. Deras "representant" på västkusten fick trots påstötningar inga användbara instruktioner om systemet som helhet och hur det skulle installeras. Den nervösa luftvärmepumpen, som gick på och av nästan varje minut tog det två månaders (!) tjat innan någon sändes ut för att justera denna. Idag går den på och av var FEMTE minut, bättre men knappast som det ska vara. Vid den kontakt med xxxxx vi äntligen fick svarade man bara att "det är semester, vi kan inte göra något före augusti". Under tiden "hostar" pumpen vidare. Såväl vår projektledare och deras s k representant har konstant haft mycket svårt att få kontakt och användbart stöd från xxxxx. Våra egna telefonsamtal resulterar i meddelandet att "han är inte anträffbar men han ringer upp sen", vilket inte sker. Våra skriftliga meddelanden besvaras inte heller.
Historien kan göras längre. Gladare blir man inte heller av att kaminen (en Mila 24 R) som vi debiterades 32 900 för går att hitta på nätet för 2170 Euro, d v s under 20 000. Den intresserade kan få webadressen. Vårt bestående intryck är att xxxxx gärna säljer ett system men är minst sagt måttligt intresserat av kundstöd, att bygga långsiktigt gott förtroende och att värna om kunden. (och därmed sitt eget rykte) "Sälj till varje pris och strunta sedan i uppföljningen" är den känsla xxxxx efterlämnar.
EDIT: Företagsnamn bortplockat av Admin
«
Senast ändrad: 08 juli 2011, 17:43:39 av Rickard
»
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Varning för xxxxx
«
Svar #1 skrivet:
08 juli 2011, 17:52:55 »
Citera
Hej Villa Vilja.
Din typ av inlägg har jag beslutat mig för att inte acceptera i detta forum.
Anledningen?
Du kan mycket väl ha helt rätt i sak, men precis lika väl kan det vara tvärt om, och jag har sedan länge bestämt att företag inte skall få smutskastas i detta forum i någon form av utpressningssyfte (som jag förstår att det är, och som du aldrig kommer att erkänna - nog om det).
I detta forum vill vi ha en positiv stämning, och lösa eventuella problem som finns så bra som möjligt.
Utan att vara allt för skrytsam tror jag nog att den samlade erfarenheten och kunskapen i detta forum kan hjälpa dig bättre än din entreprenör kan - hade han haft kunnandet så hade han nog redan hjälpt dig.
Det vi behöver veta för att kunna hjälpa dig är lite mer (eller allt) om din anläggnings uppbyggnad, vad "luftvärmepumpen" heter och hur det är kopplat till "pannan", samt vad det hela styrs av.
Har du en systemuppbyggnadsbild att bifoga så vore det bra, då kan vi se om själva kopplingen KAN fungera, eller om det finns fel redan där.
Hoppas du inte tar detta på fel sätt, men som sagt, låt oss hjälpa dig att få ordning på systemet istället för att genom utpressning tvinga företaget att agera.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Villa Vilja
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Villa Vilja
«
Svar #2 skrivet:
09 juli 2011, 12:02:56 »
Citera
Rickard, tack för ditt svar och din vilja att hjälpa till. Oavsett vad du antyder är det inte fråga om "utpressning" utan frustration. Den frustration man som kund upplever när ett företag inte följer upp sin installation, inte ger sina representanter tillräckliga instruktioner och heller inte sänder ut personer som är kompetenta att göra injusteringarna. Som kund har man rätt att ställa de kraven, eller hur? Det handlar om grundläggande företagsetik. Som kund måste jag kunna lita på att ett etablerat företag intresserar sig för samtliga led, inte bara själva försäljningen, och har rätt installatörer/entreprenörer. När företaget inte tar sitt ansvar i förhållande till oss ville jag åtminstone varna andra kunder för risken att hamna i samma olyckliga sits, jag vore själv tacksam för detta. Medan jag accepterar ditt val att stryka företagsnamnet är det ledsamt att behöva vända sig till oberoende expertis som du själv för att få hjälp. Så ska det inte behöva vara, eller hur?
Vi hade en kontakt med det aktuella företaget häromdagen för att fråga om vi ska stänga av värmepumpen eftersom den går av och på hela tiden. "Vet inte" svarade vår kontakt, "vi har semester, återkom i augusti". Är det seriöst?
Återigen tack för din vilja att hjälpa till. Jag ska hos installatören försöka gräva fram en systemuppbyggnadsbild eller något som kastar ljus över problemet. I privat mejl kan jag kanske med dig diskutera ingående komponenter?
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Moderator
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13217
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #3 skrivet:
09 juli 2011, 13:10:32 »
Citera
Om du vill ha hjälp av forumets samlade kompetens så skall du givetvis posta all info här och inte via privata mail
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
10 juli 2011, 21:38:04 »
Citera
Precis.
Du kan posta namn o.s.v på i anläggningen ingående delar.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Varning för xxxxx
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1148
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
Doris
Jisse
Perfa76
Genuint
alvinpalv
Alara
Jippen
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info