Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Ska gjuta betongfundament för en 11kW sfinx - Hur nära väggen?  (läst 5989 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thojak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Orust/Bohuslän
  • Antal inlägg: 55
Har beställt en 11 kW LVVP från Sfinx till ett nybygge. Den ska ju ha nåt att stå på å då gör jag ett litet enkelt betongfundament och ställer den på. Frågan är hur långt från väggen är lämpligt? Ska den stå så nära som möjligt så att så stor del som möjligt är skyddad av taköverhänget eller spelar det inte nån roll? Den är 71x71cm i bottenyta.

Nåt annat jag behöver tänka på för placeringen av pumpen?
 
* 500 liters Strömsnäs Acktank med solslinga
* 60(4*15) Sfinx heatpiperör
* 9kW Relek El-patron
* Nibe F2120-12 mot tank
* Styrning Nibe SMO 40
* Systemair FTX VR400 DC i huset
* Utedusch med varmvatten från tank
Värmeanläggningen värmer 70m2 garage med golvvärme och 125m2 hus med golvvärme via kulvert på Orust. Byggt 2012.

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
Det bör framgå av pumpens manual hur långt från väggen den ska stå. Den måste ha ett visst avstånd från väggen för att säkerställa tillräcklig luftcirkulation och utöver det kan det krävas utrymmen runt om för att komma åt att serva den.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
SV: Ska gjuta betongfundament för en 11kW sfinx - Hur nära väggen?
« Svar #2 skrivet: 06 juli 2011, 19:51:29 »
Avstånd från väggen = Hälften av vad förångaren är bred ,vilket ger pumpen bra betingelser att jobba i.

Om förångaren är 60cm bred ställ pumpen 30cm från väggen.

Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3464
  • Kön: Man
Behöver du avlopp till kondensvattnet?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 34 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning: 20000 kwh

Utloggad Mekaniker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Kön: Man
En sak som jag har reagerat på är att enbart? de svensktillverkade värmepumparna står på "egna ben" och under dem bör vara en stadig platta enligt rekommendationerna.
Ett helt bra koncept är att följa anvisningarna samt att flytta ut lite till från väggen och på samma gång lyfta upp utenheten så att kondensvattnet inte stannar inne i maskinen på vintern samt lägga in en värmekabel i betongen för isborttagning när behovet så påkallar

En snörik vinter bakom och flera på kommande ::)
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13164
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
En sak jag har reagerat på är att förvånansvärt få av värmepumparna tillverkade i Sverige/för den Svenska marknaden har nåt inbyggt system för hantering av kondensvatten. Vad jag vet så är det bara Bosch/IVT som har det...

Men, för att svara på frågan - Om luftintaget sitter på baksidan så bör det vara en bit till väggen för att inte störa luftflödet. Sen är det, som sagt var, minst lika viktigt att få upp den från marken och se till att kondensvattnet kan rinna undan.
« Senast ändrad: 07 juli 2011, 10:25:22 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
Nibe har ju KVT11 som tillbehör om man vill.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13164
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jo, men efter vinterns panikinstallationer med tillhörande byte av styrsystem så borde dom skruva dit det redan på fabriken...
Men, det kanske inte är så många i praktiken som har problem med kondensvatten. Det är ju väldigt sällan nån CTC-ägare klagar trots att dom bara släpper ner vattnet på marken under.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
Haha, vi har problem. Dubbla problem tillochmed. Vi får en gigantisk glaciär under och 10 meter framför pumpen, och trots att det finns kondensvattentråg som tillbehör hjälper inte det, för vi har ingenstans att dra avloppsröret.. :D
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad thojak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Orust/Bohuslän
  • Antal inlägg: 55
Så här står det i Sfinx anvisningar:
- Montera värmepumpen så att från tak rasande snö och is inte hamnar i maskinen. Montera därför gärna maskinen under tak eller takutsprång.
- Tänk på att vatten från avisningen fryser åter och kan orsaka halka. Se till att vattnet har fri väg ur maskinens dränering

Jag har takutsprång på 50cm så den får ju inte plats. Om man säger halva avståndet(35cm) + djupet 70 = ung. 1 meter ska taket täcka. Betyder ett litet extratak kanske eller är det nödvändigt? Hur har ni gjort?

Den kommer att stå på baksidan av ett garage och det finns 60 cm. sprängsten under så det borde inte bli problem med dräneringsvatten. I alla fall just nu men det blir väl sen om jag inte tänker på att leda ner vattnet när det kommer nåt annat material på sprängstenen.

Kanske är vettigt som ni säger att gjuta in några extrafötter eller plintar så den säkert får luft(axialfläkt, luft vertikalt) och att den alltid har plats för kondensvatten.

Ska fråga om exakta monteringsmått och var dräneringsvattnet kommer ut så jag kan fixa det innan jag hämtar grejerna i höst.  :)
* 500 liters Strömsnäs Acktank med solslinga
* 60(4*15) Sfinx heatpiperör
* 9kW Relek El-patron
* Nibe F2120-12 mot tank
* Styrning Nibe SMO 40
* Systemair FTX VR400 DC i huset
* Utedusch med varmvatten från tank
Värmeanläggningen värmer 70m2 garage med golvvärme och 125m2 hus med golvvärme via kulvert på Orust. Byggt 2012.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

* Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?