Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tyngder sjövärme  (läst 29527 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tyngder sjövärme
« Svar #15 skrivet: 09 juli 2011, 12:28:46 »
När jag tänker efter så är det nog ganska opraktiskt med tyngder som träs på slangen. Man kan ju inte kränga på några hundra vikter på flera hundra meter slang innan man lägger ut den...
Ett bättre alternativ är kanske grova buntband eller tunna armeringsjärn man trär igenom tyngden och böjer runt slangen. Då kan man sätta fast tyngderna allt eftersom man rullar ut slangen.

Ett annat altrnativ är kanske att lägga ut slangen och trä på alla tyngder på vintern när det är is?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tyngder sjövärme
« Svar #16 skrivet: 09 juli 2011, 13:41:48 »
Ni kan ju "undersöka" hur färdiga "proffs" tyngder är utförda.   8)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Anders_Mson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tyngder sjövärme
« Svar #17 skrivet: 12 juni 2012, 15:12:46 »
Hej
Jag tycker ni som funderar på sjövärme skall kolla in Vattenkollektorer. Jag har själv en installation med en vattenkollektor och den är väldigt enkel att installera. Så för alla er som funderar på sjövärme ta och Googla "Vattenkollektor" så får ni ett bra alternativ till att förlägga sjöslang.
Vattenkollektorn jag installerat har måtten 120x80x67cm och väger endast 50kg. Den är kopplad mot en 6kW värmepump och fungerar utmärkt. Vattenkollektorer finns i fler storlekar och kan även paralellkopplas för att uppnå högre effekt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tyngder sjövärme
« Svar #18 skrivet: 12 juni 2012, 15:19:05 »
Kräver inte vattenkollektorn att det är hyfsad cirkulation på vattnet? I en sjö blir det väl lätt stillastående vatten i/runt kollektorn?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tyngder sjövärme
« Svar #19 skrivet: 13 juni 2012, 07:19:17 »
Hej
Jag tycker ni som funderar på sjövärme skall kolla in Vattenkollektorer. Jag har själv en installation med en vattenkollektor och den är väldigt enkel att installera. Så för alla er som funderar på sjövärme ta och Googla "Vattenkollektor" så får ni ett bra alternativ till att förlägga sjöslang.
Vattenkollektorn jag installerat har måtten 120x80x67cm och väger endast 50kg. Den är kopplad mot en 6kW värmepump och fungerar utmärkt. Vattenkollektorer finns i fler storlekar och kan även paralellkopplas för att uppnå högre effekt.

Eran/Deras utlovade effekt på 5 kW verkar inte riktigt stämma överens med de flöden som finns tillgängliga i en standard värmepump.
Enligt deras egna kompletteringar av SP:s testrapport (Anger 2740 W effekt), som ger vid handen att uteffekten på kollektorn är 5 kW så skall KB-flödet vara 0.7 l/s.
Tittar man på IVT:s värmepumpar på 7 kW (tar ca 5 kW ur kollektorn) så är de dimensionerade för bara 0.38 l/s och den uteffekt man då får bör vara någonstans runt 2.8 kW (2740 W enligt SP) vid +4 grader i vattnet.
Detta kan kompenseras med 2 kollektorer, men priset 24 000 kr/kollektor bör göra det till en oekonomisk lösning, dock lindrig.

Om man utan risk för värmeväxlare/rör, och cirkulationspumpens kapacitet i värmepumpen kan öka flödet till 0.7 m/s så kan det räcka med en kollektor, men det känns inte helt riskfritt, så jag rekommenderar i så fall att man kontaktar värmepumpstillverkarna för att höra med dem om det finns några risker med att forcera flödet över det rekommenderade nominella flödet som anges i installatörsmanualen. http://www.uwif.se/pdf/GreenlineHTPlus%20Fakta.pdf

Ett flöde enligt IVT:s rekommendationer går säkert köra, och man kan få ut 5 kW effekt ur kollektorn, men då blir deltaT större, och om vattentempen runt kollektorn är +4 grader, och man får 6 graders deltaT så kommer det rimligen att börja frysa på kollektorn.
Så vitt jag kan se framgår inte om kollektorn är fryssäker, men troligen inte? (ren spekulation)
Oavsett detta så tappar man ca 9% COP på värmepumpen om man ökar deltaT på KB med 3 grader, vilket på en normal 7 kW installation innebär förluster i storleksordningen 450 kWh/år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Tyngder sjövärme
« Svar #20 skrivet: 14 juni 2012, 06:30:56 »
Ett annat idiotsäkert sätt att få slangen att sjunka är att använda en köldbärare som är tyngre än vatten, glykol eller pottaska tex.

Det är bara att dra ut slangen i sjön och sedan pumpa i köldbäraren, den sjunker som en sten.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tyngder sjövärme
« Svar #21 skrivet: 14 juni 2012, 11:58:10 »
Och temperaturen i vattendrag brukar på vintern ligga mycket nära noll grader, i alla fall i dom översta metrarna. Har då brine ett delta på 2-3 grader kommer det tveklöst att frysa på "växlaren". Så efter en tid kommer växlaren troligen att vara en stor isklump med mycket dålig förmåga att överföra "värmen" från det nollgradiga vattnet. Troligen kommer isen även att "spränga" hela växlaren.
Jag ställer mig högst tvivlande till dess "förmÃ¥ga"  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Tyngder sjövärme
« Svar #22 skrivet: 14 juni 2012, 21:31:06 »
Och temperaturen i vattendrag brukar på vintern ligga mycket nära noll grader, i alla fall i dom översta metrarna. Har då brine ett delta på 2-3 grader kommer det tveklöst att frysa på "växlaren". Så efter en tid kommer växlaren troligen att vara en stor isklump med mycket dålig förmåga att överföra "värmen" från det nollgradiga vattnet. Troligen kommer isen även att "spränga" hela växlaren.
Jag ställer mig högst tvivlande till dess "förmÃ¥ga"  Sc:,h

Så blir det iaf inte. att det fryser på är inte konstigare än att man fryser ner ett berghål.
Energin man får ut genom att frysa vatten är stor, och i processen drar man energi från omgivningen.
Risken för isens sprängande kraft är tvärtom större i ett borrhål...vart ska den expaderande isen ta vägen..?...har läst i detta forum om hur cirkulationen ibland bromsas av ihopklämda kollektorer i bergvärmehål.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Tyngder sjövärme
« Svar #23 skrivet: 14 juni 2012, 21:32:49 »
Dom svarta buntbanden har en mycket lång livslängd, ungefär lika lång som slangens. Men dom SKA vara svarta och tillverkade av Polyamid

Varför inte PP? PA drar ju till sig vatten..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Tyngder sjövärme
« Svar #24 skrivet: 14 juni 2012, 21:35:00 »
Vi håller som bäst på att plocka in lite offerter för sjövärme.
Har insett att priset på pumpar ligger på ungefär samma, med jobb och grejer, men att det kan bli jäkligt mycket mer pengar om man ska köpa färdiga tyngder. Runt 15 000:- har vi fått i kostnadsförslag på tyngder av IVT (800 meter slang).

Om man vill göra egna tyngder, är det någon som har förslag i så fall?

Helt klart en relevant fråga!

Ska själv göra samma sak. 500m blir 250 vikter enligt säljarna, vågar inte tänka på vad de kan kosta. Ngn form av betonglösning med "extra" tyngd i kanske. Sedan använder tydligen proffsen buntband.
Gäller att välja rätt sort bara.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tyngder sjövärme
« Svar #25 skrivet: 14 juni 2012, 22:33:53 »
När is väl bildats på kollektorn (och det bör gå rätt fort vintertid) bidrar den till att isolera och minskar då rätt effektivt värmeöverföring och vattencirkulation i kollektorn. Och eftersom vattnet redan av naturliga orsaker håller en temperatur mycket nära fryspunkten kan man troligen inte hämta hem så mycket av fasomvandlings energin.
Fryser det i ett bergborrhÃ¥l har man gjort en allvarlig felbedömning när man dimensionerade hÃ¥let och kan fÃ¥ stora problem. SÃ¥ det är inget tecken pÃ¥ att isbildningen skulle vara av godo. Den gÃ¥ng som isbildning kommer till nytta är dÃ¥ man har jordvärme och vattnet i marken fryser och man där kan hämta hem den energin. MEN dÃ¥ ska man även komma ihÃ¥g att en kollektor som omges av vatten är ca 3 ggr sÃ¥  effektiv och sÃ¥ fort isen börjar växa till börjar kollektorn tappa sin förmÃ¥ga.
Så jag är rätt övertygad om att en lång slang i vattnet är betydligt bättre än en frusen Vattenkollektor.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Tyngder sjövärme
« Svar #26 skrivet: 14 juni 2012, 22:36:00 »
Helt klart en relevant fråga!


Håller med, se mitt inlägg nr5 i tråden! Själv skulle jag använda rostfri tråd att fästa tyngderna med. Om havsvatten syrafast.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4365
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Tyngder sjövärme
« Svar #27 skrivet: 15 juni 2012, 08:20:49 »
När is väl bildats på kollektorn (och det bör gå rätt fort vintertid) bidrar den till att isolera och minskar då rätt effektivt värmeöverföring och vattencirkulation i kollektorn. Och eftersom vattnet redan av naturliga orsaker håller en temperatur mycket nära fryspunkten kan man troligen inte hämta hem så mycket av fasomvandlings energin.
Fryser det i ett bergborrhÃ¥l har man gjort en allvarlig felbedömning när man dimensionerade hÃ¥let och kan fÃ¥ stora problem. SÃ¥ det är inget tecken pÃ¥ att isbildningen skulle vara av godo. Den gÃ¥ng som isbildning kommer till nytta är dÃ¥ man har jordvärme och vattnet i marken fryser och man där kan hämta hem den energin. MEN dÃ¥ ska man även komma ihÃ¥g att en kollektor som omges av vatten är ca 3 ggr sÃ¥  effektiv och sÃ¥ fort isen börjar växa till börjar kollektorn tappa sin förmÃ¥ga.
Så jag är rätt övertygad om att en lång slang i vattnet är betydligt bättre än en frusen Vattenkollektor.

Is har väl typ 4 gÃ¥nger bättre värmekonduktivitet än vatten, sÃ¥ kollektorn borde väl bli effektivare när den fryser pÃ¥, förutsatt stillastÃ¥ende vatten och om man bortser frÃ¥n att den är kallare när den frusit pÃ¥, eller?  Sc:,h

http://www.engineeringtoolbox.com/thermal-conductivity-d_429.html
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Tyngder sjövärme
« Svar #28 skrivet: 15 juni 2012, 10:12:55 »
Håller med, se mitt inlägg nr5 i tråden! Själv skulle jag använda rostfri tråd att fästa tyngderna med. Om havsvatten syrafast.
själv skulle jag aldrig använda rostfria band eller tråd, slangen ligger sällan still på botten och metall skaver tillslut hål på kollektorn.
Det finns ingen risk att ett svart buntband skaver hål på en PEMslang..

Förra sommaren drog jag upp en kollektor som legat i sjön sedan 2001, tyngderna sitter fast med svarta buntband och det fanns inte tillstymmelse till utmattning på vare sig slang eller band..
det enda stället slangen var lite skadad var där en bÃ¥tägare hade kastat ankar  ;)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9769
  • Karma +19/-4
SV: Tyngder sjövärme
« Svar #29 skrivet: 15 juni 2012, 10:27:20 »
Det är ett intressant problem som tipo tar upp. Isen kan betraktas som en form av isolering kring slangen. Har man en plan yta blir det alltid sämre värmeövergång om man isolerar ytan. Vid cylindriska eller sfäriska ytor behöver det inte bli så eftersom den värmeöverförande ytan ökar när isoleringstjockleken ökar. Det beror på förhållandet mellan isoleringens värmeledningsförmåga och värmeövergångstalet vid isoleringens yta till omgivande medium om det blir bättre eller sämre värmeöverföring med ökande isoleringstjocklek. Det finns en kritisk radie som ger maximala värmeförluster. Den radien är i detta fall kvoten mellan isens värmeledningsförmåga och värmeövergångstalet is/vatten. Ligger den kritiska radien inne i röret eller isoleringen minskar värmeförlusterna när isoleringstjockleken ökar. Kvoten blir med ett rimligt värde på värmeövergångstalet ungefär 1 cm att jämföra med slangens radie på ca 2 cm vilket betyder att ett islager på slangen minskar värmeöverföringen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!