0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej@SuperthermosDina frågor är ej så enkla att svara på. Jag är ej Digniter ,men, medresenär,så har en hel del erfarenheter.2: Huset som du har har likheter med våran. Ståendeplank bla. men 1985 vi ombyggda och renoverade ,isolerade samt bytte till 3 glas fönster efter att blev beräknat värmeförlust. Har haft luft-vatten pump T/R i 20 år .Jag ville ha nr 1: bergvärme. Men eftersommarken ej lämplig ,fjärrvärme finns ej i sikte,valde vi ME Zubadan 16 ,anser vi att den tillhör de bästa idag,men ej Optimerad äntiden var knapp,men anser vi att behovet av Luft-luft som utjämnare är nödvändigt.! Räkna med från början skulle vi gjort.!Nu blir det i det kommande veckorna installerade.Så ,ekonomiskt ej försvarbart att ha Luft-vatten anläggning(+L-L) ,bästa att ha Bergvärme om det går att ordna ! Fjärrvärme skulle säkert lösa det mesta ,ta till experter att beräkna ! Men om man tvingad kompromissa ,jag tror vi valde den bästa,den nya Generationens Z16 verkar vara verkligen den Bästa (?)Lycka till ! /Marma