Du behöver minst en kvadratmeter per meter slinga, men sen vill man kanske inte gräva upp uppfarter, stenlagda gångar och liknande, så lite mer får man ändå räkna med, och ju längre avstånd mellan slingorna, desto bättre effekt (inom rimliga gränser). Standardmåttet är 1 meter ner och 1 meter mellan slingorna. Lerjord är mycket bra till jordvärme, eftersom vatten leder värme (relativt) bra.
Luft-/vatten är ett förhållandevis billigt alternativ investeringsmässigt, men ger i regel sämre besparing, eftersom dom ger sämre och sämre effekt ju kallare det blir, medan jorden eller berget inte påverkas i så stor utsträckning av klimatet direkt, utan mer av effektuttaget, därför blir effekten inte oförändrad men betydligt mindre förändrad än effekten från luft-/vatten iallafall. (Givet här att jordvärme får mer effekt under sommaren eftersom jorden värms upp massor av solen.)
Jag tycker personligen att det är onödigt med acktankar om du inte hemskt gärna vill elda med ved. Tekniktanken kan du defenitivt använda, om du vill, det finns värmepumpar utan inbyggd VVB som kopplas till en extern tank för det ändamålet. Göra varmvatten med sol är billigt driftsmässigt, men inte investeringsmässigt, så det får man själv bedöma om man tycker att det är värt att klydda med. Det betalar sig nog såsmåningom, framförallt genom minskad gångtid på pumpen, men när man inte har det till att ge värme på höst och vår ger det förstås mindre besparing. Fast det finns lösningar för det också, fråga sobris här på forumet, han brukar kunna skissa ihop det mesta.
Det går att lösa med tankar också om du tvunget vill ha kvar pannan, men man kan kanske tänka sig att man skulle kunna byta ut den mot en vedkamin också.
Tänk på att frikyla är betydligt svårare att få till med jordvärme än bergvärme tack vare den högre temperaturen i marken under sommaren, om du skulle ha några såna önskemål.
Slutligen vill jag lägga till en disclaimer: Ta inte allt jag säger på största allvar, utan samla in information från olika håll och bilda dig en egen uppfattning. Det gäller framförallt i valet om fabrikat på värmepump, meningarna går starkt isär där.