0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Frågan är väl hur ofta det är kallare hos dig vid den temperatur då aktuell pump leverar 1:1 dvs verkningsgrad 1:1. Vid -30 lär den inte kunna ge nåt överhuvudtaget för den bör väl stängas vid -20?/Kent
Citat från: snickarboden skrivet 29 september 2005, 23:17:50Frågan är väl hur ofta det är kallare hos dig vid den temperatur då aktuell pump leverar 1:1 dvs verkningsgrad 1:1. Vid -30 lär den inte kunna ge nåt överhuvudtaget för den bör väl stängas vid -20?/KentGivetvis har du rätt. Om jag byter ut samtliga radiatorer mot 400W konvektoreelement så står jag helt plötsligt med en maximal värmekapacitet på 6400W förutsatt att verkningsgraden för dessa är 1:1. Det låter väldigt lite om utetemperaturen är -30, men samtidigt är ju värmekällorna utspridda och spridningen hos konvektorerna är ju överlägsna de gamla skrällena jag har som mest värmer upp luften närmast så att det inte går att vara i närheten och de lär ju gå på max hela tiden när det är riktigt kallt. -30 har vi inte så ofta där jag bor i mälardalen, men det händer ju och då kanske man bör ha lite mer kapacitet att ta ut även om 6,4kW åtminstone är en bra start. Någon som har ett hum, mellan tummen och pekfingret, hur mycket som behövs om man nu satsat på oljebaserade konvektorelement? Jag vet faktiskt inte vid vilken temperatur en pump ev. måste/bör stängas av och den inte levererar mer än (eller mindre än) 1:1 längre. Någon som vet?
jag bor i MälardalenHar läst någonstnas att HE12 har COP över 2,0 vid -20.