Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skrönor eller sanningar ?  (läst 30436 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #30 skrivet: 04 juli 2011, 19:45:51 »
Nja, nu skall du inte håna mig med överdrifter. Jul får räcka för mig, vare sig det behövs eller ej.. ;)

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #31 skrivet: 04 juli 2011, 19:46:08 »
Verkar vara dåligt med nya skrönor....

Man ska inte bada på en timme efter att man ätit, nån som hört det?

En välkänd faktoid ("sanningar" som inte är det...)
http://www.faktoider.nu/cgi-bin/visa.cgi?sida=eftermiddagsbad.html&m=1&q=bada&markera=ja

Lite OT men kul att läsa.
http://www.faktoider.nu/index.php
Och ger ju viss möjlighet till att vara dryg besserwisser på nästa party.
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1178
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #32 skrivet: 11 juli 2011, 21:42:34 »
Hej  *vinkar*
Trodde att värmepumpsforum var fullt med uppfinnarjockar å idemakare. Hade hoppats på massor med tips tokiga å vettiga om vartannat  :D
Får väl offra ett att av mina patentansökningar  ;) å lägga fram den inför skranket  ::)

Det är bättre att använda rostigt armeringsjärn än nytt pga att det biter bättre i betongen ??

Som sagt iden är inte ny men kom gärna med nya förslag....

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #33 skrivet: 12 juli 2011, 08:48:28 »
Vi kan ta en till med rostiga grejer

Det är bättre att trampa på en rostig spik än på en ny galvad eller blank spik

Sant eftersom bakterier inte trivs så bra på rostigt järn, bakterier har större chans att överleva på en ny blank spik
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #34 skrivet: 12 juli 2011, 12:47:45 »
Vi kan ta en till med rostiga grejer

Det är bättre att trampa på en rostig spik än på en ny galvad eller blank spik

Sant eftersom bakterier inte trivs så bra på rostigt järn, bakterier har större chans att överleva på en ny blank spik

Tycker personligen att sår där galv varit inblandat läker väldigt långsamt
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #35 skrivet: 13 juli 2011, 09:18:57 »
När det gäller galvat så är inte den tjocka vita röken som bildas när man svetsar så trevlig heller.
Man får lätt ont i huvudet av den, men då har jag lärt mig att man skall dricka ett glas mjölk - Skröna eller sanning?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #36 skrivet: 13 juli 2011, 09:34:36 »
Sanning Thumbsup

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #37 skrivet: 13 juli 2011, 09:35:48 »
När det gäller galvat så är inte den tjocka vita röken som bildas när man svetsar så trevlig heller.
Man får lätt ont i huvudet av den, men då har jag lärt mig att man skall dricka ett glas mjölk - Skröna eller sanning?

Sanning. Zinkfrossa. Huvudvärk är väl första steget, sedan feber och illamående som sitter i ett par dygn. Folk har faktiskt avlidit efter mycket exponering. Mjölk lindrar, men avhjälper inte. Slarv med slipning före svetsning eller nära kontakt med smält zink i zinkgjuterier.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Joelk

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #38 skrivet: 13 juli 2011, 17:17:21 »
Ett annat bra tips för att minska tömningsfrekvensen är att göra det stora på jobbet...
(få betalt för att skita, snacka om lyx eller win-win!)
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #39 skrivet: 13 juli 2011, 18:22:24 »
Man kan basta ut alkohol ur kroppen?
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1986
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #40 skrivet: 13 juli 2011, 18:33:48 »
Man kan basta ut alkohol ur kroppen?

Nix, det som sätter gränsen är leverns förmåga att förbränna intagen etanol.
Detta bestäms av leverns storlek och hur väl den fungerar.
Kvinnor har en mindre lever relativt kroppstorleken och således en (relativt) lägre förbränning.
Sjukdomar, långvarigt missbruk m m nedsätter leverns kapacitet och man blir en 'cheap drunk'.
Det är inte etanolen som ger illamåendet, det är nedbrytningsprodukterna
etanol>acetaldehyd>ättiksyra (som bryts ner till CO2 + H20)
värre då att dricka träsprit
metanol>formaldehyd>myrsyra (som man verkligen inte mår bra av)

Man kan faktiskt öka förbränningen av alkohol med cirka 10% genom att inta fruktos.
Något annat sätt tror jag inte finns.

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2449
  • Karma +5/-0
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #41 skrivet: 14 juli 2011, 09:33:45 »
När det gäller galvat så är inte den tjocka vita röken som bildas när man svetsar så trevlig heller.
Man får lätt ont i huvudet av den, men då har jag lärt mig att man skall dricka ett glas mjölk - Skröna eller sanning?

Ett visst mått av sanning kan det nog finnas. Mjölk innehåller ju mycket kalcium, och kroppen tar hellre upp kalcium än andra metaller (som t ex förgasad zink) om det finns till hands Men det är nog ännu bättre att dricka mjölk i förebyggande syfte om man regelbundet riskerar att råka ut för zinkrök.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #42 skrivet: 14 juli 2011, 11:50:38 »
Jag har haft galvfrossa en gång i livet, jag upplevde mig verkligen som sjuk. Men jag har några bekanta som blivit utsatta flera gånger, de påstår att man blir känsligare för var gång man utsätts för galvröken.

Sant eller falskt?

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #43 skrivet: 14 juli 2011, 12:12:33 »
Ungefär som jag upplever med nässpray då. Jag har alltid använt nässpray när jag blivit förkyld, men för nåt år sen lyckades jag bli beroende. Efter det blir jag beroende så fort jag tittar på en nässpraysflaska, känns det som. Kan det vara så?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #44 skrivet: 14 juli 2011, 12:26:52 »
Jag tror det varnas lite för användandet av nässprej just för den sakens skull, man skall nog vara väldigt restriktiv med det vill jag minnas.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!