Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Solenergi
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Optimering av vattenburna solfångare...
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
4
[
5
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Optimering av vattenburna solfångare... (läst 29363 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Pjotor2009
Expert på värmepump
Antal inlägg: 229
Karma +0/-0
Pjotor2009
SV: Optimering av vattenburna solfångare...
«
Svar #60 skrivet:
07 juli 2011, 19:37:13 »
Citera
Jag tror du skulle tjäna en del på att uppgradera din styrning. En viktig poäng med solpaneler är att köra dem så effektivt som möjligt - max energi ner och liten risk för kokning. Systemet skall starta så fort som solfångaren är några grader varmare än från där du matar dem (botten på acktanken) oavsett vilka dessa temperaturer är. Det enklaste sättet att få detta att fungera är att ha varvtalstyrning på cirkulationspumparna som håller dT konstant mellan in-ut på solfångaren, typiskt 8-10 grader. En dylika regelercentral kostar i storleksorningen 1500kr som jag tror du snart har tjänat igen.
MVH
Loggat
jzDunker
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 27
Karma +0/-0
jzDunker
«
Svar #61 skrivet:
07 juli 2011, 20:25:29 »
Citera
Nå inte riktigt alla parametrar.
Jag kan styra utgångarna pumparna, så finns det 4st PT100 givare, (solpanel, tankbotten, VVxPrimIn och VVxSecIn) är de som jag kommer åt.
Pannan kan inte göra något, egen pump och så finns ett eget mekanisk termostat på +70 grader som bromsar flödet mellan tanken och pannan. Pannan är för det mesta stängd på sommaren, används bara nu på kvällen för att höja tempen från 40 till 60 grader för tappvattnet.
Ok, SolPumpen startar med diff(SolPanel-TankBotten) on +10, off +5.
Loggat
jzDunker
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
jzDunker
«
Svar #62 skrivet:
07 juli 2011, 20:41:42 »
Citera
Pjotor2009, låter väldigt frestande, men ett litet problem som jag har är att sekundär sidan av VVx:en skulle frysa under vintern då för att utrymmet som jag har systemet i är kalt då. Har en liten rutin i LOGO:n som fungerar som en frysvakt; on +5, off +10.
Loggat
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 1504
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #63 skrivet:
07 juli 2011, 23:18:41 »
Citera
OK, då tar vi nya tag. Om din VVX jobbar från botten till toppen av tanken,
så kan du förstås inte köra igång på diffen mellan taket och botten av tanken.
Följande händer: Du har 20 grader i botten av tanken och 30 på taket och pumpen startar.
I toppen av tanken har du kanske 40 grader som nu kommer att växlas ut på taket och
tanken kyls.
Förklaringen måste helt enkelt finnas i att du kyler bort energin en stor del av drifttiden.
Annars skulle ju antingen tankarna bli varma eller så skulle solfångarna stormkoka på taket varje dag.....
Hur menar du förresten med att VVX skulle frysa. Står den inte i samma utrymme som pannan?
Loggat
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.
jzDunker
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
jzDunker
«
Svar #64 skrivet:
08 juli 2011, 08:32:46 »
Citera
Håller fullständigt med om diffen, följande värden upplästes nu på morgonen, 33 i panelen, 45 i tankbotton (eldade i går) diff on +15, off +8. Så det betyder att panelen måste producera åtminstone +60 grader före den startar och det är vel ganska hyfsat.
Så det betyder att man kanske borde flytta tankbotten givaren till tank toppen istället och sänka diff starten och stoppen ett par grader???
Det är en ganska lätt manöver, bara att byta den analoga mätaren mot PT100 givaren i dykrören. Problemet kan väl bli om tanken i mistag skulle bli för varm och panelerna skulle bli för heta, men med ca 3500L så är det väl ingen risk.
Rumsplaceringen i fähuset är följande, pannrummet är inhyst i den gamla "mjölkkammaren" och den är ju hyfsat varm med en vedpanna och en flispanna som används separat eller tillsammans under den kalla årstiden. Vaten tanken finns i det stora rummet där korna huserade en gång i tidernas begynnelse, och den delen värms bara upp vid behov...
Loggat
jzDunker
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
jzDunker
«
Svar #65 skrivet:
09 juli 2011, 16:07:28 »
Citera
Såg bra ut med förändringen av LOGO parametrarna och allt det.
Men när kvällen kom så var tanken ner på samma temperatur igen.
Så undrar var mans ka göra nästa förändring nu då???
Loggat
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #66 skrivet:
09 juli 2011, 16:18:25 »
Citera
Kollade du nu att du verkligen har en positiv temperaturdiff över värmeväxlaren?
Mäta temperaturer under drift är det enda sättet att förstå vad som händer.
Det finns ju ingen möjlighet att tempen i tankarna skulle sjunka om du har någorlunda
bra dagar för solen. Även mulna dagar borde solen hålla undan för de förluster du
har i tankar, panna och kulvert. I alla fall så länge du ligger på temperaturer runt
40 grader....
Har du fått bort all luft ur systemet nu?
Loggat
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.
jzDunker
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
jzDunker
«
Svar #67 skrivet:
09 juli 2011, 16:40:08 »
Citera
Hör nu inget bubbel ljud från panelerna, men vete tusan, kan vara lite förtidigt att säga.
Såg igår att temperaturen pendlade på båda sidorna om +60 grader när värmeväxlaren jobbade.
Men det borde ha funnits mera effekt i systemet än vad som kom ur det.
Funderade lite på om man skulle lägga in en pump på UPS 25-125:a.
Man borde väl investera i en
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=30-1004
för att försöka få bort all luft.
Borde man också börja fundera på att bygga om stigarröret och returen från 15mm rör till 28mm???
Värme växlaren har ju förstås 15mm:s anslutningar.
Smartaste vore väl att kasta de gamla fångarna åt gudarna och skaffa nya vakumrör...
Loggat
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #68 skrivet:
09 juli 2011, 17:29:09 »
Citera
Ser ingen speciell anledning till att kassera solfångarna, men de borde
ligga vågrätt placerade på taket med tanke på hur slingorna går...
En ändring som skulle göra stor skillnad är om du kunde mata in energi på
annat sätt än över hela tankvolymen på en gång. Du vill ta de högsta temperaturena
och stoppa in den energin där den gör bäst nytta (vid varmvattenberedningen)
Se'n alla låga temperaturer morgon och kväll + mulna dagar mot botten av den
kallaste tanken....
28 mm matning kör jag från 9 paneler och uppåt! Ju större flöde du lyckas få fram till
panelerna och ju större flödesmotstånd i panelerna jämfört med matningen, desto jämnare
kommer det att fördela sig över de olika panelerna. Med panelerna liggande vågrätt
kommer dessutom solen att hjälpa de paneler som har lite sämre flöde.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
4
[
5
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Solenergi
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Optimering av vattenburna solfångare...
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 649
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
tyke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info