Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Radiatorer med mindre vattenkapacitet
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Radiatorer med mindre vattenkapacitet (läst 1832 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Carl-Magnus
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Carl-Magnus
«
skrivet:
27 juni 2011, 15:07:06 »
Citera
Hej,
Jag undrar över gamla radiatorer från 70-talet, de är Gustavsbergsmärkta. Enligt värmepumpsinstallatör så rymmer radiatorerna endast 1,5 liter vatten istället för normala 3 liter. Det ska ligga en slinga "bakom" radiatorerna för att hålla flödet och det skulle behövas en speciell arbetstank till värmepumpen för att installationen skulle bli bra. Jag har kontaktat Gustavsberg men ingen där visste direkt vad saken gällde.
Mina frågor är: vad är det för system? Och vad har det för inverkan på värmepumpen (bergvärme)?
MVH
Carl-Magnus
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30695
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Radiatorer med mindre vattenkapacitet
«
Svar #1 skrivet:
27 juni 2011, 16:52:23 »
Citera
Jag har hört talas om dem (Gustavsbergs radiatorer) och lite extra vattenvolym är nog att rekommendera.
Nästa fråga är om du har koll på hur varmt vatten du shuntar fram en kall vinterdag?
Ju lägre temp ju bättre för värmepumpen.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Carl-Magnus
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Carl-Magnus
«
Svar #2 skrivet:
28 juni 2011, 14:13:56 »
Citera
Hej Carl och tack för ditt svar. Kul att nån hört talas om dem
Det är inte jag ifråga som har hus med dessa radiatorer utan jag hjälper honom bara.
Jag antar att det är effekt på radiatorerna och U-värdet på kåken som avgör hur varmt vatten som shuntas fram. Då är det kanske vettigt att ha en sån där tank för då har ju värmepumpen ett lägre Dt att jobba mot och tanken får jobba mot ett högre Dt mot radiatorkretsen.
Kan det vara så om man kopplar värmepumpen direkt mot radiatorkretsen med ett stort flöde så att returtempen är för hög och värmepumpen inte värmer mer och elpatronen går in istället?
/Carl-Magnus
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30695
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
28 juni 2011, 14:39:43 »
Citera
Nja, om man kopplar med olika flöden över VP och radiatorer så vinner man mycket lite på detta.
Om flödet är högre över radiatorerna så blandas framledningen till radiatorerna med returvatten så att radiator-fram blir lägre än VP-fram, då tappar man hela vinsten med ett högre flöde på radiatorerna.
Bättre att ha samma flöde på VP och radiatorer och anpassa så att tempdiff över VP blir optimalt.
Man kopplar då volymtanken i serie med radiatorerna på antingen stigare eller retur.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1490
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
Börje__
Asa
Smurfen.
EvertL
jishi
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info