0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
@ VP ORAKLET: Varje anläggning är unik. Detta är bara principskisser som man kan diskutera kring.Minsta lilla man ändrar på någon parameter så blir ju kopplingen lite annorlunda, eller hur?Solenergi, extern VVB, förvärmning av brine, o.s.v., o.s.v.Det är svårt att prata om något om inte alla ser samma bild. @ smurfen72: Hur menar du? Jag har ritat värme och varmvatten var för sig. Om VP bara skall göravarmvatten så går det inget alls till tankarna...
@ smurfen72: I den övre bilden som visar varmvattenberedningen sitter VPlängst upp till höger i bilden. Jag skrev inte VP på den eftersom det i principkan vara vilken VVB som helst. Jag ritade dock in en blandningsventil ochen kommentar att om vi matar en VP med varmvatten som redan kan varanästan 100 grader så lär vi få blanda ner den till ca 60 för att inte VP skall larma.I det här aktuella fallet är det förstås CTC:s inbyggda VVB-slinga som avses.@ VP ORAKLET: Där ser du det är ju svårt det här
Hur en CTC gör när den tillverkar varmvatten är dens egen interna ensak.Om den hade suttit direktkopplad mot värmesystemet så tror du väl inte attden hade kört ut 55 gradigt vatten i huset varje gång den skall fixa varmvatten?Nej, just det....och då värmer den ju inte tanken i min skiss heller förstås.Hela VP får gärna bli 55 grader om nu tillverkaren har bestämt att det skall vara så,men den får inte släppa ifrån sig högre temp på framledningen för det.Med en VP med extern beredare och växelventil så hade skissen blivit annorlunda.Då skulle man t.o.m. kunnat använda övre delen av högtemptanken som VVB....När VP skall börja lämna värme tidigt på säsongen så tar den ju från sin undreanslutning till tanken och där är det redan nästan tillräckligt varmt. Största delenav VP:s effekt lämnas direkt tillbaka till tanken via VP:s övre anslutning eftersomhuset bara behöver en liten del av den avgivna effekten.Längre fram på säsongen har temperaturen i tankarna stigit efterhand och vi utgår då inte längre från rumstemperatur i lågtemptanken utan från den returtemperatursom ges av rådande säsong. D.v.s. nästan hela tankvolymen (under VP:s undre uttag)kommer att vara t.ex. 35 grader.