Hej på er.
Har hängt på det här forumet otaliga timmar sedan vi köpt hus och jag har fått många idéer och hjälp redan men nu är det dags för min första fråga
.
Jag och min sambo köpte ett 1 1/2 plans hus på 165m2 hösten -09 som värmdes med direktverkande el och täljstenskamin . Huset är byggt -83.
Vi satte omgående in en LLVP och eldar varje dag i kaminen plus att vi bytte ut det gamla FTX-aggregatet mot ett nytt med roterande växlare så vi har haft väldigt humana elräkningar. 10700kw/h först året och 12500kw/h sista året. Jag vet att sista året stod VP för 3200 kw/h och jag gissar att vår hushållsel ligger på runt 5500kw/h, 3800kw/h är alltså för varmvatten och uppvärmning. Inte så blodigt med tanke på att vintern var en riktig vargavinter och vi bor i djupaste värmlandskogarna.
Har för tillfället en chans att få köpa en ny lvvp till ett riktigt bra pris och har tänkt göra rörpulandet själv så konverteringskostnaden hamnar en bra bit under 100000kr.
Jag vet att jag inte kan räkna hem anläggningen på grund av lägre elförbrukning men förhoppningsvis ökar fastighetens värde så vårat topplån minskar mer än vad vi investerar, vi får jämnare temperatur och bättre inomhusklimat. Dessutom är elementen på badrummen trasiga och det känns fel att köpa nya direkverkande elelement i dag, varmvattenberedaren är sedan -83 och den går väl inte heller hur länge som helst.
Blev ett lång inlägg men nu till min fråga, är jag helt ute och cyklar om jag vill konvertera till vattenburet med VP?
God fortsättning på midsommaren
//snuppesno