0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bra varning..!Min fundering - Jag kör med jordvärme och har just nu en brinetemp på ca 13-14 grader. Är det fördåligt för att ge någon kyla?Är mest intresserad av att få ner tempen i ett av våra sovrum, så det är inte hela huset som skall kylas
Tipset med myggnät är inte så dumt, för att få bra effekt så ska man ha 2 st åt motsatt väderstreck kom jag på.Oftast får man lite kvällsbris och då blir det hyfsat bra luftväxling i huset.Men när jag skaffade frikyla så skrotade jag myggnätsfönstren, dels var det lite joxigt att pillra med dem hela tiden, och sen blev det förstås ruskväder så fort man monterat upp dem...
Det funkar, men det krävs en rejäl fläktkonvektor för att få någon effekt.fördelen är att man inte fuktar av luften lika mycket så den sensibla kyleffekten blir lite på plussidan gentemot kyla från borrhål.Jag har själv jordvärme och jag har köpt en 7KW takkasett från Kinnan.Jag kan inte berätta hur det funkar ännu för jag har inte haft tid att montera in den, men rapport kommer när jag får tummen ur
Intressant! Montera montera Är det en CRC 84 MO du köpt? Vad ligger pengen på ca?
Hej,Är lite orolig vad VVS konsulten dimoensionerat för vår frikyla. Vi har en isolerad inredd vind i ett sekelskiftes hus på ca 30 kvm. VVS föreslår nedan lösning tror ni det kommer att räcka eller skall man köra med en större konvekotor?Nibe F1245PCS44 - kyl pumpYardy MVP 25 - konvektorFVV20 - ventilsatsYnos Pico - Pump