0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är ju bara en halvårsvinst som de leverar till staten de har "förlorat" vilket väl inte är klart alls.Jag ser inte problemet.
Folk har tydligen ganska otydliga begrepp om pengars värde. I en annan tråd vart vissa helt tokiga pga att knugen visst kostade 50msek per år. Här pratar vi om 20.000 msek.
Citat från: rabalder skrivet 21 juni 2011, 21:12:54Folk har tydligen ganska otydliga begrepp om pengars värde. I en annan tråd vart vissa helt tokiga pga att knugen visst kostade 50msek per år. Här pratar vi om 20.000 msek. Hur mycket vinst brukar han leverera .
Citat från: Mike skrivet 21 juni 2011, 20:32:54Det är ju bara en halvårsvinst som de leverar till staten de har "förlorat" vilket väl inte är klart alls.Jag ser inte problemet.
Citat från: drjukebox skrivet 21 juni 2011, 20:36:22Citat från: Mike skrivet 21 juni 2011, 20:32:54Det är ju bara en halvårsvinst som de leverar till staten de har "förlorat" vilket väl inte är klart alls.Jag ser inte problemet. Ett exempel på den inställning från ägarna (du&jag) som möjliggör för Vattenfall att kasta bort pengarna och dela ut det som blev kvar i bonus.
Var korrekta. Vi är inte staten, vi äger inte vattenfall, det gör staten. Kungen är statschef men inte din chefDom som bor och är skrivna i Sverige tillhör bolaget staten. Vi betalar hyra för dom tjänster staten levererar hos oss. Detsamma gäller företag. Osv osvDå staten förvaltar våra hyrespengar så vill vi gärna att staten å bästa möjliga avkastning vilket möjliggör lägre hyra för vår del.
Vi borde helt cyniskt använda vår stora elproduktion till att ge oss själva stabilare elpriser och ett försprång framför resten av Europa.Om EU sen gnölar om att det inte är ok med subventioner på det viset skulle vi trixa med böckerna och kanske elnätet tills det såg ok ut.Ska Vattenfall vara statligt borde det agera i vår tjänst.Det absolut sista våra elräkningar ska finansiera är idiotsatsningar i Europa och annorstädes.