Mitt hus har luftburenvärme

och en dålig frånluftsvärmepump

. Denna frånluftsvärmepump skall inom det snaraste bytas mot en bättre fungerande.(pga 30-34 000 khw i årsförbrukning per år på nybyggt hus, borde dra högst detta med enbart elpatron. Så VP´n ger 0 i vinst. Har dessutom eldat 5 kubik per år i kamin)
Men då jag tror att jag kommer behöva komplitteras med ytterligare värmekälla har jag sneglat åt luft-vatten kopplat till ett vattenbatteri för luftvärmen.
Men då även mitt luftburna system verkar felbyggt (för trånga kanaler för att hålla ljudet på ok nivå.) vill jag gärna ha vattenburen värme i badrummen på övervåningen (ej inrett idag) samt använda mitt 1 500 liter akvarie som element.
Detta akvarie är placeras i mitten av huset och jag kan utan problem hålla vattnet 30 grader.
Då huset inte är byggt för vattenburen värme har jag svårt att dra vattenledningar från min VP till akvarie/badrum.
Jag har då två vägar att välja mellan och vill ha kommentarer om vilken som borde fungare1 vattnet går i ventialationröret(200mm) som fördelar den luftburna värmen
2 Jag använder mig av det cirkulerande varmvatten(tappvattnet) jag har idag.
Offtopic information för den intresserade
När jag säger att det luftburna systemet är för klent baserar jag detta på en ekonomisk lösning. dvs systemet hade fungerat om jag värmde luften mycket men då får jag sämre ekonomi. Andra alternativet är att öka luftflödet vilket innebär oljud. Lite som att välja mellan pest eller kolera.
Då huset är har öppet upp i nock samt har glasrutor som går ner till golvet finns det inget ställe att dra ledningarna på dolt eller ens diskret.
Det enda stället jag har som inte är inrett på undervåningen är under trappan till övervåningen (där fördelningsboxen till luftburna värmen finns) samt övervåningen.
Om inte akvariet ger något större värmetillskott så kan jag ev tänka mig att sätta en konvektor under trappen. Detta skulle kunna fungerar då det är en öppen planlösning.