Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Elbil  (läst 22804 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2330
  • Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai
SV: Elbil
« Svar #165 skrivet: 12 januari 2021, 20:03:45 »
Leon Sportstourer.
Nej det är ingen SUV men rymmer lika mycket. Saknar såklart fyrhjulsdrift också.

Hur som helst så hade jag hellre valt en Skoda Enyaq som kostar detsamma som Toyotan och samma storleksklass samt SUV. Den ger även 70000:- tillbaka från april så den är billigare till och med.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1664
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Elbil
« Svar #166 skrivet: 13 januari 2021, 19:56:28 »
Leon Sportstourer.
Nej det är ingen SUV men rymmer lika mycket. Saknar såklart fyrhjulsdrift också.

Hur som helst så hade jag hellre valt en Skoda Enyaq som kostar detsamma som Toyotan och samma storleksklass samt SUV. Den ger även 70000:- tillbaka från april så den är billigare till och med.

Fast det är ju nått helt annat. En ren elbil.
Då väljer man ju Tesla 3an och får tillgång till supercharges.
PÅ min Diesel-KIA är det 2 år eller 3000 mil mellan service.
Jag skulle bli förvånad om det var billigare med plugin än med en ren fossildriven bil om man gör en 5-årskalkyl, men de flesta kanske gör det mer för miljön och för att det är skönt att slippa höra motorn?
Det är så länge sedan jag bytte bil att jag har noll koll på vad som blir bäst affär idag för mig känns det dock som är plugin blir rätt mycket mer som kan krångla utan att det blir just billigare.
Har man inget emot ett lite varmare klimat så är det ju dessutom tveksamt om det gör någon nämnvärd nytta.
Fast det är väl å andra sidan inte skrivet i sten vilken bil som totalt sett orsakar större CO2-utsläpp heller.  dontknow

Många företag har gräns på max Co2 ustsläpp typ <120 g.

Det är alltså inte möjligt att välja något annat än en hybrid eller ren elbil.


« Senast ändrad: 13 januari 2021, 20:03:45 av Hansson »
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 31424
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbil
« Svar #167 skrivet: 14 januari 2021, 07:27:08 »
JAg tror i alla fall det det här med elbilar och pluginhybrider kommer att leda till en milökatastrof, inte bara när råvarorna bryts av barn i afrika utan troligen skeppas väl skiten till Asien när det skall destrueras, och där vet vi ju vad dom gör med prylarna.
Skrotar och använder det som lönar sig (med liv och hälsa som insats) och dumpar resterna i naturen eller havet.  dontknow

Stora delar av de tidiga insatserna för att fasa ut fossilkraften kommer att leda till stora miljöbelastningar som i mångt och mycket är värre än om vi verkligen tänkt till och ställt om på ett mer seriöst sätt, till verkligt förnyelsebara alternativ i rätt ordning.

Först måste man ha tillräckligt med baskraft för att klara dagar eller veckor utan sol och vind, sedan måste man ha förnyelsebara alternativ som inte bidrar till ökade CO2-utsläpp (som t.ex. vindkraften gör i den Svenska energimixen).
Som jag ser det är kärnkraft idag det enda som på allvar kan ersätta fossil kraft, men den läggs ned i samma veva som man bygger intermittent kraft, det kan bara sluta på ett sätt, och det lär vi bli varse om inom en inte alltför avlägsen framtid.

Jag förstår allvarligt talat inte hur vi kan ha så djupt okunniga politiker som ansvarar och beslutar om dessa saker.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3223
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Elbil
« Svar #168 skrivet: 14 januari 2021, 16:35:08 »
Jag körde om en liten BMW elbil i morse på motorvägen, det såg fuktigt och kallt ut inuti den bilen, så mycket imma på insidan känns ju rätt värdelöst. ;) Nej, bilen hade INTE precis kört på motorvägen!



Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000kwh/år. Tidigare ägaren"
2012:   17 214 kwh.
2013:   15 451 Kwh. 
2014:   10 535 Kwh.
2015:   13 254 Kwh.
2016:   14 867 Kwh.
2017:   15 812 Kwh.
2018:   16 391 Kwh. 
2019:    Som 2018, på ett ungefär.
 
Värmer hela huset med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura, installerad maj 2012, inte för att spara pengar för det gör den inte. ca ½-1m3 ved/år
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. Avstängd eftervärmare, den behövs ALDRIG för mig iallafall..
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere, sänka till 16A? för liten besparing.
Logger2020 mäter: Ute temp, Uterums temp, förråd/garagetemp, 4 luftkanalers temp till/från FTX, flyttbar temp/fuktsensor, 2 LLVP, VVB och total elförbrukning. Marktemp 15cm ner.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 59
  • Kön: Man
SV: Elbil
« Svar #169 skrivet: 14 januari 2021, 17:00:18 »
Vi producerar   164 TWh/år mest från vattenkraft och kärnkraft.Vi förbrukar 138 TWh/år.Överskott 26 TWh-finnarna köper största delen. 10 milj elbilar som drar 4000kwh var skulle
förbruka 40 GWh=0,04 TWh -det skulle knappt märkas på överskottet.Siffrorna är så otroliga att jag tror det knappt själv.Men detta är en helt annan fråga än trådens tema./Bensod
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2330
  • Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai
SV: Elbil
« Svar #170 skrivet: 14 januari 2021, 17:25:43 »
Elbilar kan faktiskt hjälpa elnätet istället.
Fler och fler kommer nu med funktion att mata tillbaka till huset vilket man kan göra vid effekttoppar i nätet.

BMW är en rejält gammal elbil by the way.

Om 10 år behöver ni inte fundera längre för det kommer inte säljas annat än elbilar.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2330
  • Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai
SV: Elbil
« Svar #171 skrivet: 14 januari 2021, 19:29:12 »
Vi producerar   164 TWh/år mest från vattenkraft och kärnkraft.Vi förbrukar 138 TWh/år.Överskott 26 TWh-finnarna köper största delen. 10 milj elbilar som drar 4000kwh var skulle
förbruka 40 GWh=0,04 TWh -det skulle knappt märkas på överskottet.Siffrorna är så otroliga att jag tror det knappt själv.Men detta är en helt annan fråga än trådens tema./Bensod

Räkna en gång till...
Man brukar säga att om alla bilar i Sverige vore eldrivna så är det runt 7% av total produktion medan vi exporterar 20%.
Men problemet är effektbrist på vintern så det är en helt annan problematik.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 31424
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbil
« Svar #172 skrivet: 15 januari 2021, 07:19:06 »
Hur än positiv man är till elbilar så är varje laddad kWh i slutändan kolkraft, om vi inte exporterar vår miljövänliga kraft så får Danskar, Tyskar, Finnar eller Polacker elda mer kol, eller i bästa fall gas.
Den ekvationen lär inte bli annorlunda de närmaste decennierna.

För att bygga vindkraft åtgår det enorma mängder Diesel för avverkning, vägbyggnader och byggande av fundament, betongen i fundamenten tillhör dessutom en av de produkter som genererar allra mest CO2-utsläpp på planeten.
Livslängden är på sin höjd 20 år, tittar man på hur länge de vindkraftverk som hittills byggts har varit i drift så rör det sig om ca 12 års livslängd i snitt.
De företag som bygger vindkraft avsätter dessutom oerhört mycket mindre kapital än vad som krävs för att riva skiten sedan, man talar om 300 000 kr, men på en direkt fråga till skanska vad de skulle ha för att riva ett vindkraftverk av den storlek som byggs idag som lämnade de en offert på ca 5 miljoner.
Byggherrarna och ägarna av vindkraftverken är smarta, de avknoppar därför ägandet till nya företag som de kan sätta i konkurs när det är dags att riva eländet som då dessutom redan förstört miljön de finns i för lång tid framöver.
Det är riktigt beklämmande att se hur det ser ut i Markbygden t.ex. där man planerar att bygga över 1000 vindkraftverk - snacka om total miljöförstöring av enorma ytor. Skogen skövlas, djuren och fåglar lämnar området och det byggs ett virrvar av vägar, man får anta att markerna dikas ut för att vägarna skall hålla - och på sikt kommer markerna att torka ut och bli någon form av ökenlandskap.
Man får hoppas att detta vansinne stoppas förr hellre än senare.

Det troliga scenariot i Sverige är att vi kommer att få bygga oljekraftverk, eller gaskraft för att ersätta kärnkraften de dagar det inte blåser, visst - elbilar kan på sikt lastbalansera några timmar, men vintertid under perioder när det inte blåser kommer det ju inte att räcka till på långa vägar, om man nu inte utgår från att det kommer att bli mycket varmare framöver.
Man kan ju undra hur många dagar/år man kan ersätta vindkraften med gasturbiner innan hela projektet varit KLART negativt för miljön och klimatet.  dontknow

Det är så urbota dumt att klockorna stannar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 18681
SV: Elbil
« Svar #173 skrivet: 15 januari 2021, 09:17:32 »
Elbilar kan faktiskt hjälpa elnätet istället.
Fler och fler kommer nu med funktion att mata tillbaka till huset vilket man kan göra vid effekttoppar i nätet.

BMW är en rejält gammal elbil by the way.

Om 10 år behöver ni inte fundera längre för det kommer inte säljas annat än elbilar.
Hur blir det om man behöver bilen när den just matat ut på nätet gissar på väldigt begränsad räckvidd.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 31424
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbil
« Svar #174 skrivet: 15 januari 2021, 09:19:24 »
Man kan begränsa hur mycket man är beredd att dela med sig, så man kan garantera tillräcklig "egen" räckvidd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 31424
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbil
« Svar #175 skrivet: 15 januari 2021, 09:20:49 »
JAg skulle ändå vara skeptisk till att koppla den till delning, varje upp och urladdning sliter ju på ett extremt dyrt batteri, så i så fall måste det vara mycket bra betalt.
Kanske någon har räknat på vad varje kWh kostar i form av batterislitage?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2036
SV: Elbil
« Svar #176 skrivet: 15 januari 2021, 10:49:51 »
Moderna elbilsbatterier är som bekant litiumjonbatterier. Alltså samma batterityp som sedan över 20 år har använts i bärbara datorer, mobiltelefoner mm och sedan åtminstone 15 år i de flesta laddbara elverktyg.
Numera finns det alltså rätt mycket erfarenhet samlad när det gäller vad som påverkar sådana batteriers livslängd. Och helt klart är att deras största fiende är att bli djupurladdade, eller att bli lämnade länge i urladdat tillstånd. Därnäst kommer överladdning. Stora strömuttag, speciellt då batteriet är nära urladdat är inte heller så bra. Snabbladdning bör man också vara tveksam till. I synnerhet att snabbladda sista biten upp till 100 % laddningstillstånd.

Att utnyttja elbilen för energilagring, med ganska måttliga strömuttag respektive laddströmmar, och att inom ramen för detta inte utnyttja hela batteriets kapacitet utan bara gå mellan t ex 30 % och 85 % laddning, bör man kunna göra hur mycket som helst utan att batteriets livslängd påverkas. Det kan t o m vara bättre för ett elbilsbatteri att "motioneras" på så sätt än att stå oanvänt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 59
  • Kön: Man
SV: Elbil
« Svar #177 skrivet: 15 januari 2021, 11:00:28 »
Hansson:Mer info om RAV4:Körde 2mil nu på morron.-15 grader.I garaget + så han gick 4 km på el,sen bensin när han kände kylan.Förbrukning till affären:0,68l/mil,hem:0,63l/mil.Jag har tidigare kört i 3-4 minusgrader och då funkar han som vanligt på el.Jag ska försöka hitta gränsen då han övergår till bara bensin.Jag misstänker att 10-15minus är ganska vanligt där du bor,här är det mkt ovanligt-kan gå år emellan./Bensod
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2152
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbil
« Svar #178 skrivet: 15 januari 2021, 11:01:30 »
Hur länge är det troligt att ett batteri håller? Syrran kollar nu på en outlander phev? Från 2014 kört runt 15000mil. Mitsubishi säger 8 års garanti eller 100000 miles vilka då båda är ganska nära.

Och varför bara enfas laddning? Olämpligt för mig då jag säljer/köper överskott per fas.

Sen måste det vara något som inte stämmer med hästarna, 121 hk? Bensin 2 liters har 150hk. Borde ju vara 150+120? Har sett samma i toyota där de uppger endast 99hk i hybridmodellen.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 6300kWh 6700 kWh årligen.
12st JA-solar 340W, SMA 4kW inverter.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3223
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Elbil
« Svar #179 skrivet: 15 januari 2021, 14:35:56 »
Moderna elbilsbatterier är som bekant litiumjonbatterier. Alltså samma batterityp som sedan över 20 år har använts i bärbara datorer, mobiltelefoner mm och sedan åtminstone 15 år i de flesta laddbara elverktyg.
Numera finns det alltså rätt mycket erfarenhet samlad när det gäller vad som påverkar sådana batteriers livslängd. Och helt klart är att deras största fiende är att bli djupurladdade, eller att bli lämnade länge i urladdat tillstånd. Därnäst kommer överladdning. Stora strömuttag, speciellt då batteriet är nära urladdat är inte heller så bra. Snabbladdning bör man också vara tveksam till. I synnerhet att snabbladda sista biten upp till 100 % laddningstillstånd.

Att utnyttja elbilen för energilagring, med ganska måttliga strömuttag respektive laddströmmar, och att inom ramen för detta inte utnyttja hela batteriets kapacitet utan bara gå mellan t ex 30 % och 85 % laddning, bör man kunna göra hur mycket som helst utan att batteriets livslängd påverkas. Det kan t o m vara bättre för ett elbilsbatteri att "motioneras" på så sätt än att stå oanvänt.

När jag väl köper en elbil i framtiden så skulle jag aldrig låna ut mina batterier elbolagen, om jag inte får svinbra betalt så det inte bara går att säga nej till det, den dagen man måste köpa nya batterier så kommer inte elbolagen hjälpa till iallafall.

Jag köpte precis ett Litihumbatteri för att ha i husbilen och den lilla skithögen kostade 15000kr.
Livslängd:    ≥3000 cykler vid 90% urladdning DoD
                   ≥4500 cykler vid 50% urladdning DoD
Allt har en viss livslängd!!

Såhär kul är det att köpa nya batterier till elbilen.
https://www.bohuslaningen.se/%C3%A5sikt/debatt-och-ins%C3%A4ndare/batterier-till-elbilar-%C3%A4r-svindyra-1.14523407


Finns det någon här som någonsin låtit sina grannar slanga soppa ur din bil när grannarna har sinande tank? och tycker det är okej att dom gör det i tid och otid.  ;)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000kwh/år. Tidigare ägaren"
2012:   17 214 kwh.
2013:   15 451 Kwh. 
2014:   10 535 Kwh.
2015:   13 254 Kwh.
2016:   14 867 Kwh.
2017:   15 812 Kwh.
2018:   16 391 Kwh. 
2019:    Som 2018, på ett ungefär.
 
Värmer hela huset med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura, installerad maj 2012, inte för att spara pengar för det gör den inte. ca ½-1m3 ved/år
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. Avstängd eftervärmare, den behövs ALDRIG för mig iallafall..
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere, sänka till 16A? för liten besparing.
Logger2020 mäter: Ute temp, Uterums temp, förråd/garagetemp, 4 luftkanalers temp till/från FTX, flyttbar temp/fuktsensor, 2 LLVP, VVB och total elförbrukning. Marktemp 15cm ner.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

* Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?