Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbil  (läst 50259 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Elbil
« Svar #90 skrivet: 26 januari 2016, 20:04:45 »
När dom lyckas med konsstycket att göra Supraledare som fungerar vid normala temperaturer så är allt löst, batterierna går att full ladda på några minuter kanske handlar om sekunder?, antar att dom flesta vet vad supraledare är?.

men för den som inte vet så är det ett ledande material som inte har någon inre resistans och således kan man mata hur mycke effekt man vill genom ledarna utan att det bildas värme.
det sista jag hörde om forskningen kring detta var att ett kinesisk forsknings team som nu lyckats konstruera supraledare så länge materialet håller en temperatur av -70 grader
om man nu tänker sig att man lyckas göra batterier med detta material, ja då kan man ladda överskott energi i enorma batteribanker utan att få förluster och där batterierna håller sig laddade i evigheter, jag läste någonstans att ett supraledare batteri som motsvarar ett bilbatteri skulle bli lika stort som en tändsticksask, om man då leker med tanken hur stort ett batteripack skulle vara till en elbil, kanske som ett vanligt batteri idag eller mycket mindre..=)

Jag är helt övertygad om att detta inte är så långt fram i tiden, kanske under ens livstid till och med?
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Elbil
« Svar #91 skrivet: 26 januari 2016, 20:10:23 »
Batterier är det enda logiska alternativet om vi vill uppnå några klimatmål.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Elbil
« Svar #92 skrivet: 26 januari 2016, 21:33:05 »
Energitäthet i batterier kommer inte att fortsätta utvecklas enligt det där diagrammet.
Det är inte Mores lag som gäller här.
Lite tröttsamt att höra så många hylla diverse gaslösningar som på något sätt överlägsna flytande bränslen.
Nåt psykologiskt kanske efter decennier av skattesubventioner till gas?
Det kan väl inte vara helt fel? 
Jo,  tyvärr .  Ett typexempel på lettledda amatörpolitiker, ofta i kommuner där de styrande vill visa att de gör något för miljön och "satsar" miljoner av andras pengar i rena ebberöds-projekt,  gång på gång.
Ivrigt påhejade av lika okunniga journalister och debattörer, tom innan klimatdebatten kommit igång.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Elbil
« Svar #93 skrivet: 26 januari 2016, 21:41:07 »
En bil är redan nu INTE en självklarhet om man bor i sthlms innerstad och har så varit under en lång tid.

Jag sa som barn tidigt 70-tal att TV- skulle hänga på väggen som en tavla i framtiden ;), jag sa även att alla bilar skulle sväva ovanför marken och inte ha hjul. :-\

Jag är övertygad om att bilarna har kommit för att stanna och dom drivs förmodligen av batterier i framtiden. Milkostnaden kommer inte vara mindre än dagens bilar, det kommer politikerna se till. ;)

Jag sa som barn att bilen, den kommer vi aldrig att överge, den är helt enkelt för praktisk och ger en sådan enorm frihet.
Mycket  har man fått äta upp, men det där kommer jag aldrig att behöva ompröva.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elb
« Svar #94 skrivet: 26 januari 2016, 22:00:17 »
Ser rätt bra ut Med energidensiteten, de sista 20 åren har haft exponentiell utveckling till och med.
Kostnaden är snart nere i 850:- per kWh i batteri så om man ska ha 50 mil räckvidd så kostar batteriet ca 85000:-
Det börjar bli ganska gångbart med tanke på att en elbil har så mycket färre komponenter.
I denna takt så når man 75 mil och 50000:- på bara några år och vips så är batteribilen billigare än bensinbilen.

Tesla Model 3 ska kosta 350000:- för en bil i BMW 3-serien klass och lanseras 2017, håller dem det så atår jag i kö för att köpa.
« Senast ändrad: 26 januari 2016, 22:14:26 av Mike »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Elb
« Svar #95 skrivet: 26 januari 2016, 22:05:16 »
Ser rätt bra ut Med energidensiteten, de sista 20 åren har haft exponentiell utveckling till och med.
Ja,  men det finns fysiska gränsr som vi börjar närma oss.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elb
« Svar #96 skrivet: 26 januari 2016, 22:15:22 »
Ja,  men det finns fysiska gränsr som vi börjar närma oss.
De senaste prototyperna har samma energidensitet som bensin, dock ej klara för lansering på några år.
Lithium-air batterier som har 10ggr högre energidensitet som li-ion.

Edit:
Samma som bensin, då avser jag nyttigjord energi dvs möjlig körsträcka, verkningsgraden på bensin är ju inte så bra.
« Senast ändrad: 26 januari 2016, 22:32:31 av Mike »

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbil
« Svar #97 skrivet: 26 januari 2016, 22:27:57 »
Kan ju ta Tesla som exempel igen.
De gick upp från 85kWh till 90kWh som största batteri nyligen.
Det gjorde dem genom att endast en av de 16 modulerna har fått högre kapacitet.
Skulle alla 16 få den nya tekniken så skulle Tesla redan idag kunna rymma 165kWh!
Räckvidden är då uppe i 85 mil!

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Elbil
« Svar #98 skrivet: 26 januari 2016, 22:54:57 »
Vad väger en Tesla?  ::)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbil
« Svar #99 skrivet: 26 januari 2016, 23:03:42 »
Tesla är en enormt stor bil så helt normalt för storleken.
0-100 under 3s i Ludicrous mode!
Drygt 2kWh per mil.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9871
  • Karma +19/-4
SV: Elbil
« Svar #100 skrivet: 27 januari 2016, 10:32:16 »
När dom lyckas med konsstycket att göra Supraledare som fungerar vid normala temperaturer så är allt löst, batterierna går att full ladda på några minuter kanske handlar om sekunder?, antar att dom flesta vet vad supraledare är?.

Supraledare skulle inte betyda någon skillnad. Värmeutvecklingen vid laddning av batterier beror på överspänning vid elektroderna, elektrolytens och elektrodernas resistans. Inget av det går att påverka med supraledare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Elbil
« Svar #101 skrivet: 27 januari 2016, 10:48:58 »
Tesla är en enormt stor bil så helt normalt för storleken.
0-100 under 3s i Ludicrous mode!
Drygt 2kWh per mil.

Har inget emot rejäla bilar personligen, men erkänn iaf att det blir svårare att bygga mindre effektivare bilar om vi ska driva dem via batterier.
Gillar även acc, men det kanske inte är så relevant för massorna...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elbil
« Svar #102 skrivet: 27 januari 2016, 11:47:53 »

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Elbil
« Svar #103 skrivet: 27 januari 2016, 13:56:07 »
Ajaj, närmaste i Nordnorge, hinner inte hem innan jag måste vända tillbaks och "tanka" a:gl
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Elbil
« Svar #104 skrivet: 27 januari 2016, 14:58:46 »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!