Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbil  (läst 50287 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Elbil
« Svar #75 skrivet: 25 januari 2016, 12:41:26 »
Snabbladdare ute i smhället är naturligtvis en nödvändighet så man inte blir stående pga dålig planering eller liknande, men ska vi dra någon stor nytt av elbilarna så ska de naturligtvis laddas med överskottsel nattetid. Och då räcker det kanske som sagt med 6-7 A 3 fas eller ännu mindre.
Som Torbjörns säger, vad var det för fel på vanliga EEC-3-fas uttag?
Inte sexiga nog..?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elbil
« Svar #76 skrivet: 25 januari 2016, 12:42:51 »
Dom är för billiga och ger tillverkarna för lite pengar i fickan  ::)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbil
« Svar #77 skrivet: 26 januari 2016, 06:28:50 »
Som sagt, elbilarna är en återvändsgränd, för dyra batterier, dåligt för miljön, ej uppbyggd infrastruktur, mesta elen produceras med skitig kol eller olja.
Det måste satsas på effektiv vätgasproduktion från förnyelsebara energislag, och sedan skall vi driva våra fordon med vätgas.

Det borde väl gå producera vätgas med hjälp av t.ex. geotermisk värme på island och liknande platser?
"När man framställer vätgas genom elektrolys använder man elektricitet för att spjälka upp vattenmolekyler till vätgas och syre. Hur pass miljövänlig sådan framställning blir beror mycket på varifrån elektriciteten kommer; elektricitet från ett solkraftverk har ju till exempel inte samma miljöpåverkan som elektricitet från ett kolkraftverk.
Cirka 30% – 40% av energin förloras genom elektrolysen. Det pågår dock forskningsprojekt för att få fram metoder som kan höja effektiviteten.
"

Att förlora 30-40% av energin på platser som har ett överflöd av energi ser jag egentligen inte som ett problem.
På samma sätt kan vi ta reda på överskottsenergi som finns t.ex. nattetid i Sverige, i vart fall så länge vi driver kärnkraften vidare.

Är ni inne på aktier, köp PowerCell.
« Senast ändrad: 26 januari 2016, 06:32:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Elbil
« Svar #78 skrivet: 26 januari 2016, 08:45:55 »
Det pågår väl forskning med konstgjord fotosyntes där man utan att gå via elektrolys spjälkar vatten i syre och väte. Vet inte vad läget är på det.

Ett problem med gasbilar är väl att gastankarna har begränsad livslängd och att det kostar mer att byta dem än vad bilen är värd när det är så dags. Många gamla gasbilar går numera på bensin eftersom gastanken fallit för åldersstrecket och det är alldeles för dyrt att byta, om de alls går att får tag på som reservdel.

Det finns väl knappast någon uppbyggd infrastruktur för vätgas heller. Då undrar jag ju om det inte är enklare med el eftersom det åtminstone finns el överallt, även om näten kanske inte är tillräckliga.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9872
  • Karma +19/-4
SV: Elbil
« Svar #79 skrivet: 26 januari 2016, 08:47:56 »
Angående vätgas så kan det vara bra att läsa om Ballard Power System innan köp av PowerCell. Det var de som gick på en ordentlig mina där.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbil
« Svar #80 skrivet: 26 januari 2016, 08:59:56 »
Ser ju inte värre ut än mycket annat, men visst har de gått kräftgång.
PowerCell har kommit rätt långt i Asien och bygger nu upp verksamhet i Tyskland.
Bränsleceller i bilar: http://www.streetfire.net/video/197-top-gear-honda-fcx_206572.htm

OM vätgasdrift på bilar blir vanligt så blir nog kostnaden för tankarna överkomliga.
Men visst, man sitter ju på ett antal kilo raketbränsle, så nog finns fog för vissa farhågor.

Även om man skall driva bilarna på bensin och diesel så är bränslecellen bra, den har 30% högre verkningsgrad än en vanlig motor, och den orsakar inga utsläpp av partiklar.
CO2 är dock oförändrad.
« Senast ändrad: 26 januari 2016, 09:04:40 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13355
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbil
« Svar #81 skrivet: 26 januari 2016, 09:22:41 »
Jag tycker man skall satsa på bränsleceller och småskalig etanolproduktion. Återinför husbehovsbränningen.  tummenupp
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Elbil
« Svar #82 skrivet: 26 januari 2016, 09:33:03 »
Så striden står mellan Tesla och Toyota då  Sc:,h

Vad kan man tro om tidsperspektivet innan vi befinner oss i vätgassamhället?
Decennier? Kommer kanske utveckling i t ex batteriteknik att köra ifrån innan dess?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Elbil
« Svar #83 skrivet: 26 januari 2016, 09:42:18 »
Av samma skäl som du skriver för elbil,Rickard, så är vätgas som bilbränsle en återvändsgränd.
Det rationella vinner alltid till slut,  och det är flytande kemisk energi.
Både biogas och vätgas går att omvandla till valfritt flytande kolväte med relativt liten insats av energi och pengar.
Då är det mest rationellt att göra etanol den vägen.
Det går tom att köra en bränslecell på sprit om man accepterar lite lägre verkningsgrad.
Eller som jag förutspår,  etanoloptimerade ottomotorer med bättre verkningsgrad än "snåldieslar", och med betydligt bättre miljöprestanda, från källa till hjul.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2713
  • Karma +5/-1
SV: Elbil
« Svar #84 skrivet: 26 januari 2016, 09:51:50 »
Jag instämmer i att det aldrig är särskilt praktiskt att lagra och distribuera ett bränsle i gasform, både med tanke på höga tryck och därmed förenade risker, samt låg energitäthet vilket ger skrymmande tankar och dyr infrastruktur. Ska man absolut använda ett gasformigt bränsle, så bör gasen produceras i omedelbar anslutning till förbrukningsstället och i samma takt som den förbrukas, så man slipper ifrån all gaslagring och inte behöver transportera gasen långa sträckor. Bra exempel är t ex gengasdrift av bilar, förugnar till vedpannor, användning av masugnsgas för lokal elproduktion vid järnverk.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9872
  • Karma +19/-4
SV: Elbil
« Svar #85 skrivet: 26 januari 2016, 11:26:52 »
Även om man skall driva bilarna på bensin och diesel så är bränslecellen bra, den har 30% högre verkningsgrad än en vanlig motor, och den orsakar inga utsläpp av partiklar.

För personbilar siktar man på 700 bar fyllningstryck för vätgasen för att få ner volymen. Det betyder att ca 15 % av vätgasens energiinnehåll går åt för att komprimera vätgasen om man startar vid atmosfärtryck. Det måste man ta med i kalkylen för bränslecelldrift.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbil
« Svar #86 skrivet: 26 januari 2016, 17:55:21 »
Som sagt det är därför Tesla sagt att bränsleceller inte är en bra väg, systemverkningsgraden blir alldeles för låg jämfört med batterier.

Jag sätter mina pengar på att batterier kommer att vinna, utvecklingen går ju hyfsat snabbt just nu faktiskt.
Volvos elbussar som nu är i trafik i Sverige har ju överträffat förväntningarna faktiskt, laddas vid ändhållplatser på ett par minuter.

Kan man köra bussar så kan man definitivt köra bilar.

Det kanske är så att norra Sverige får vänta lite längre pga avstånden men det kommer nig att funka där också så småningom.
Med dagens utvecklingstakt kommer man uppemot 150 mil på en laddning om 10-15 år.


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elbil
« Svar #87 skrivet: 26 januari 2016, 18:31:03 »
Och någon fara för att vi ska få elbrist här uppe finns det ju i alla fall inte, apropå förbruka själv och inte exportera elenergi  ::)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Elbil
« Svar #88 skrivet: 26 januari 2016, 18:56:14 »
Om målet är att stoppa temperaturökningen då kan vi räkna bort alla former av förbränningsmotorer förutom möjligtvis biogas och vätgas som ger negativa till inga utsläpp.
Dock kräver vätgasen stora tillsatser av energi alternativt mycket stora arealer för att framställa som det ser ut idag.
För att byta ut en stor del eller hela fordonsflottan i världen till elbilar krävs nya batterier framställda av material som det finns större tillgång till än litium.
Processen att framställa dem måste också bli renare än idag och generera lägre CO2 utsläpp.

I slutändan så är det ändå antalet transporter som måste minska.
Fler lokala arbetstillfällen och mer lokalt producerade produkter så att både pendling och lastbilstransporter minskar.
Minskar vi sedan flygtransporterna och flygresorna till de absolut nödvändigaste så har vi kommit en bit på vägen.
Jag tror inte att en bil kommer att vara en självklarhet om 20-30 år.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Elbil
« Svar #89 skrivet: 26 januari 2016, 19:56:30 »
Jag tror inte att en bil kommer att vara en självklarhet om 20-30 år.

En bil är redan nu INTE en självklarhet om man bor i sthlms innerstad och har så varit under en lång tid.

Jag sa som barn tidigt 70-tal att TV- skulle hänga på väggen som en tavla i framtiden ;), jag sa även att alla bilar skulle sväva ovanför marken och inte ha hjul. :-\

Jag är övertygad om att bilarna har kommit för att stanna och dom drivs förmodligen av batterier i framtiden. Milkostnaden kommer inte vara mindre än dagens bilar, det kommer politikerna se till. ;)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!