Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbil  (läst 50278 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elbil
« Svar #60 skrivet: 24 januari 2016, 18:28:15 »
Sur nej nej jag saknar bara "kunskap" om elbilar då det för mig har varit en ickefråga pga långa och många körningar. Och det enda jag sett var nog Tesslas "reklam" och den sortens information brukar det ju vara lite si och så med.
Och angående export av el så får vi väl inte neka att sälja till "högstbjudande" bromsen i dag är väl överföringskapaciteten
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9871
  • Karma +19/-4
SV: Elbil
« Svar #61 skrivet: 24 januari 2016, 18:31:52 »
Det är förluster i laddningen av batteriet. Att bilen drar 1,5 kWh/mil betyder inte att det tas 1,5 kWh/mil från elnätet utan de blir mer.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbil
« Svar #62 skrivet: 24 januari 2016, 18:41:04 »
Ja men fokusera på något annat...
Det spelar väl ingen roll om det blir 2kWh per mil istället, det är ändå bara 7,5% av vår elproduktion som det som detta handlar om, man lär inte byta ut 4500000 bilar över en natt i vilket fall.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Elbil
« Svar #63 skrivet: 24 januari 2016, 18:45:43 »
Väg och trafikforskningsInstitutet (vti.se) har räknat fram 13 TWh för en 100% personelbilsflotta av samma sort vi hade bensinfordon 2014.

För dok sök: vti notat 21-2014
« Senast ändrad: 24 januari 2016, 19:31:02 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbil
« Svar #64 skrivet: 24 januari 2016, 18:53:44 »
Ja de har räknat 2kWh per mil och då blir det 8,2% av årets totala elproduktion.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Elbil
« Svar #65 skrivet: 24 januari 2016, 19:14:53 »
Jag funderar på hur det ska lösas rent praktiskt i Stockholms innerstad, man får ju redan nu leta efter parkeringsplatser, även dom som bor där måste leta. Många ggr parkerar man olovligt för natten, tror inte att det kommer finnas laddningsstationer för nära korsningar mm.

Fast man får väll köpa sig en bostadsrättsparkeringsplats för att vara säker på att kunna ladda bilen. Förut kostade parkeringsplatsen ca 300.000kr i sthlm och vad dom kommer kosta i framtiden när man tvingas ha en säker plats för att kunna ladda bilen dontknow

Allt kan fungerar tills för många byter till elbil, då bryter kaoset ut på allvar i städerna.
Var det inte i England dom hade problem med att leverera el i pauserna vid fotbollsmatcherna och vid slutsignalen, då alla startade sina vattenkokare samtidigt?
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbil
« Svar #66 skrivet: 24 januari 2016, 19:29:33 »
Ja eller så gör man som jag sa, behåller mackarna som agerar supersnabbladdare.
Det håller inte att dra nya kraftigare elledningar överallt, det räcker till mackarna.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Elbil
« Svar #67 skrivet: 24 januari 2016, 22:22:36 »
Nja, den som inte kan uppbringa iaf 3-fas-7-8 A eller så hemmavid lär aldrig bli något elbilsfan, det är ju min profetia.
Laddning vid mackar, ja då lär det ju bli mkt laddning under höglasttider, vilket ställer till det för elnätet och produktionen.
Nej elbilar ska laddas under låglast, på nätterna företrädesvis. 7 A under 8 timmar borde räcka för de flesta.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2711
  • Karma +5/-1
SV: Elbil
« Svar #68 skrivet: 24 januari 2016, 22:37:19 »
Instämmer.  Elbilar kommer inte att kunna ersätta bilar drivna med flytande bränsle under alla slags driftförhållanden, de fungerar bäst för sådan drift där bilen går med någotsånär förutsägbar daglig körsträcka och alltid nattparkeras på en bestämd plats som ägaren/brukaren har kontroll över.

Snabbladdning är bara dumheter, dels är kostnaden för att bygga ut särskild infrastruktur för elbilsladdning bara ett spel för galleriet och/eller pengar kastade i sjön, och dels blir det för stora problem med tvära belastningsändringar i elnätet. Dessutom blir energieffektiviteten betydligt bättre om man laddar med låg ström under lång tid, det blir ju mindre förluster i batteriets inre resistans på det sättet.  En personbil för privatbruk borde kunna ha åtminstone 8-10 timmar per dygn på sig för laddning, och bilar som används yrkesmässigt i enskift på dagtid har ju gott och väl 16 timmar på sig.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbil
« Svar #69 skrivet: 24 januari 2016, 22:47:21 »
Hört talas om Tesla?!
Rätt vanlig bil numera där jag bor, ser några varje dag.
Går sisådär 40 mil på en laddning och på 20 minuters snabbladdningsstation kommer du 20 mil.
Funkar för i stort sett alla.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Elbil
« Svar #70 skrivet: 24 januari 2016, 23:04:11 »
Hur funkar elbilar i norr när det är mellan 30 och 40 grader kallt och avstånden är långa?
Lär ju knappast handla om några 40 mil där eller är elbilar något som bara sörlänningar kan ha.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbil
« Svar #71 skrivet: 24 januari 2016, 23:10:37 »
Ja vi får väl se, Tesla model 3 som ska kosta runt 350000:- med samma räckvidd kommer om två år.

Toyota tror ju inte på elbilen utan satsar helhjärtat på vätgas (iof sig också elbil men kräver bränslecell) och då kan man ju tanka precis som vanligt på macken.

Tesla tycker Toyota är tokiga eftersom systemverkningsgraden knappast överstiger 50% mot batteriets uppemot 90%.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbil
« Svar #72 skrivet: 25 januari 2016, 06:45:02 »
Om alla skulle skaffa elbilar så skulle vi nog behöva en ny infrastruktur liknande fibernätet, men med laddstoplar vid varje tomt.
Jag tror mer på vätgasbilar som går snabbt att tanka, och där man kan bygga upp en mer centraliserad distribution, som det går tjäna pengar på.
Att ha snabbladdstationer med fik på macken tror jag absolut inte på, jag skulle emigrera om det blev ett krav att jag fikade varje gång bilen behövde laddas.
Sen tror jag iofs inte att det skulle vara något större problem med laddningen, då de flesta inte skulle tömma sina batterier dagligen, oftast skulle man ju bara behöva toppa upp efter dagen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2711
  • Karma +5/-1
SV: Elbil
« Svar #73 skrivet: 25 januari 2016, 10:49:49 »
Hört talas om Tesla?!
Rätt vanlig bil numera där jag bor, ser några varje dag.
Går sisådär 40 mil på en laddning och på 20 minuters snabbladdningsstation kommer du 20 mil.
Funkar för i stort sett alla.

Var finns Teslas snabbladdningsstationer egentligen?

Jag vet av två snabbladdningsstationer som dock inte har med Tesla att göra, utan som det kommunala elnätbolaget har satt upp. De har en klase med olika märkliga uttag, dock passar inget av dem till någon av de elbilar som jag vet verkligen är i drift här i trakten. Och som följd av detta är det aldrig någon som laddar en elbil vid dem. Dessutom är de olämpligt placerade, på ställen där nog ytterst få personer har anledning att uppehålla sig under den tid bilen laddas (bakom stadsbiblioteket samt vid en bensinmack, obemannad automatstation, 3 mil från stan).
Varför inte hålla sig till gängse elinstallationsstandard med 10/16 A Schuko eller CEE enfasuttag alternativt 16 A CEE trefas?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13355
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbil
« Svar #74 skrivet: 25 januari 2016, 11:24:15 »
OK i Skönsberg har Tesla-laddare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!