0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har 5 dieslar och en bensinare och det står Region Skåne på mina bilarInom min förvaltning har vi många dieslar
Haha jag trodde du menade skåneregionen, men googlade och hittade att det är samma sak som landstinget i Skåne. GrinAtt man bara kan köra i macktäta områden menade jag med att en bil med etanol i tanken klarar typ 35mil på full tank medans min diesel klarar bra bit över 100mil
CiteraHaha jag trodde du menade skåneregionen, men googlade och hittade att det är samma sak som landstinget i Skåne. GrinAtt man bara kan köra i macktäta områden menade jag med att en bil med etanol i tanken klarar typ 35mil på full tank medans min diesel klarar bra bit över 100milVi kör ca 50 mil på en tank inte 35. Jag skall ta reda på mer exakt den närmaste tiden.Det finns ingen som kör bil i tjänsten som inte under en arbetsdag paserar tillräckligt många etanolmackar för att slippa köra omvägar. Jag vet var bilarna parkeras och var etanolstationerna finns så bara på hemmaplan finns minst en pump inom skapligt avstånd.
Dom som körde E85 hos oss sa iaf att man inte ens kunde ta fram o tillbaka till kastrup o de är under 40 mil. Dom tankade bensin istället efter gått på den niten.
CiteraDom som körde E85 hos oss sa iaf att man inte ens kunde ta fram o tillbaka till kastrup o de är under 40 mil. Dom tankade bensin istället efter gått på den niten.då körde de nog "ganska" fort :,v(
Tycker Focusen med E85 är för törstigt, alt för liten tank, de som kör dessa på jobbet säger att de förbrukar 1.3-1.5liter/mil E85, relativt mycket stadskörning, och företagsbilar går inte lika snällt som provatbil, aldrig lönt att ens stänga tanklocket..!! Då är man bortskämd med diesel, köra 110-120mil/tank, och tankar bilen 1gång i månaden..
men tror inte att det e nån större vinst med e85 dubbelt så många oljbyten mer service på motorn mm mm
Citeramen tror inte att det e nån större vinst med e85 dubbelt så många oljbyten mer service på motorn mm mm Vinsten i pengar varierar och när bensinen är som billigast i perioder kan det vara något dyrare med E85 körning om man räknar in oljebytena utförda på verkstad. Men E85 är inte det ekonomiska alternativet utan det "ekologiska". Ekonomiskt kan det bli när ens företag visar upp att man kör 100% förnyelsebart (fast det är iofs bara 85).Ett problem är att vi komprommissat i Sverige. En ren etanolbil hade säkert haft bättre värden i allt men då vore den inte lika flexibel. När flexifuelbilarna kom var antalet etanolmackar något bergräsnat. Nu finns de överallt åtminståne i södra halvan av sverige. Norra har jag inte varit så mycket i så det vill jag inte påstå något om.
I norra sverige produceras egen etanol överallt