Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Sommarprojekt Gjuta utomhusbord  (läst 11433 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Sommarprojekt Gjuta utomhusbord
« skrivet: 11 juni 2011, 17:58:32 »
Hej i värmen  *vinkar*.
Har säkerligen som många andra ledsnat på att rengöra /skrapa trämöbler.
Har sedan ett par år bestämt att utomhusmöbler i trä är bannlysta ifrån tomten.

Gillar att designa/ hitta på möbler för eget bruk både inomhus å utsides.

Har bestämt mig för att gjuta ett runt utomhusbord ca 150-170 cm i diameter. 5-10 cm i tjocklek.
Har mkt andvändbart på gården/tomten men kan inte hitta något vettigt att ha som form.
Vän av ordning tycker väl att man kan gjuta ett kvadratiskt bord istället. Men nej tanken är att det skall vara runt.
Därav problemet, att finna en gjutform med denna dimension.
Önskar/hoppas på tips ! Naturligtvis skall det vara tips som gör att det blir mer eller mindre gratis  ;) För det vet ni väl att gratis smakar bäst  ;)
Mvh tyke  :D
« Senast ändrad: 11 juni 2011, 18:18:37 av tyke »
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Sommarprojekt Gjuta utomhusbord
« Svar #1 skrivet: 11 juni 2011, 19:13:12 »
Hej igen  *vinkar*
Medans ni har ställt undan lördagsgroggen för att fundera på gjutformar i dimensionen 150-170 cm så....
Behöver även en gjutform i dimensionen 40-60 cm.... runt även där men ca 2-4 cm i tjocklek.
Troligtvis ett enklare objekt att finna.
Tanken är att det mindre snurre bordet skall hamna i centrum av det stora bordet som ett ett slags uppläggningsfat med snurrfunktion  :D

Svårt att förklara ideen men ge er till tåls. Skall försöka lägga in bilder efter lyckat resultat. Har tidigare gjort bord i granit med runslingor/trä plus betongstol a Jonas Bohlin plus allehanda inomhusmöbler ek, granit med hällristningsmotiv osv..

Ingenting är kommersiellt utan endast av fri vilja/för mkt fritid...Lust.

Ha en trevlig afton önskar tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Sommarprojekt Gjuta utomhusbord
« Svar #2 skrivet: 11 juni 2011, 19:35:32 »
Jag har gjutit ett brunnslock med en specifik omkrets för länge sedan, jag är säker på att min metod kan praktiseras av dig. Men gör du så här får du baske mig visa det färdiga resultatet på bild ;) ;)

Såga upp masoniteremsor med samma bredd som du vill att skivan skall vara tjock, längden skall motsvara omkretsen på det tilltänkta bordet, sammanfoga dessa på lämpligt (Tejp?) vis så du får en rundsling.

Ställ denna masonitekringla på en byggskiva med utritad perfekt cirkel, fixera med klossar på utsidan för att hela tiden centrera ditt referensstreck. Häll i din betong, använd finbetong. Skall du placera bordsbenen i ytterkant av bordet så skall du armera i underkant av bordsskivan, har du tänkt att ha bara ett enda ben placerat i mitten av bordet så skall armeringen vara i överkant av formen. Är det tänkt att bordet skall stå utomhus hela året så skall du försöka se till att ingen armering är närmre ytterkant på plattan än ca en centimeter för att förhindra frostsprängning.

Slå som en tokig på formen för att "vibrera" ut betongen, du kommer reta dig på ofyllda partier annars.  Tänk på att ju torrare betong du gör desto hållbarare och hårdare skiva kommer det att bli, men ju blötare du gör desto lättare är det att fylla formen med gott resultat. Gör den blöt, ett bord behöver inte tåla lastbilstrafik ;)

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Sommarprojekt Gjuta utomhusbord
« Svar #3 skrivet: 11 juni 2011, 19:51:50 »
Gillar din ide Fattiglapp ! Har funderat på ngt liknande, problemet som jag funderade på i detta fall är skarven som blir i omkretsen i o med att masoniten är väl 244 cm har jag för mig  Sc:,h plus att jag tänkte köra med en betongvibrator så det krävs av mig att jag gör en stabil form :-X
Det optimala vore om jag/ni fann en form som inte påverkades för mkt av volymen av betongen ca 141-360 kg inklusive betongvibratorns påfrestningar. (Räknade om volymen till vikt "ungefär")

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Sommarprojekt Gjuta utomhusbord
« Svar #4 skrivet: 11 juni 2011, 19:58:18 »
Bred plasttejp, skarven blir osynlig. Du kan säkert dra ett extra varv inuti formen med tejp också. Det är enkelt att se när det blir bra, är du bara till 90% nöjd med formen så kommer du bara till 90% bli nöjd med det färdiga resultatet. Ytan blir inte bättre än grundarbetet.

Är inte en vibrator overkill på en bordsskiva? Använd den på formkanten/formbotten isf. vibrationerna fortplantas ned i betongmassan illa kvickt när det inte handlar om större djup än 5-10cm. Thumbsup

Utloggad Finnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Korsholm/Finland
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Fredrik bloggar om foto
SV: Sommarprojekt Gjuta utomhusbord
« Svar #5 skrivet: 11 juni 2011, 20:29:57 »
Är inte en vibrator overkill på en bordsskiva? Använd den på formkanten/formbotten isf. vibrationerna fortplantas ned i betongmassan illa kvickt när det inte handlar om större djup än 5-10cm. Thumbsup

Tror inte häller du behöver en vibrator. När jag gjöt bänkskivan till hjälpköket så vibrerade jag med en slagborrmaskin/pikmaskin, funkade kanon.

Betong e snyggt!
135 kvm enplanshus och garage 40 kvm (direktel) byggt 2010-2011. Nibe 1245-6,137m borra, iilto 430 FTX och 2700 kg eldstad. Led belysning till 95%. 2 vuxna och 2 barn.
Förbrukning 2010: 9357
Förbrukning 2011: 6707
Förbrukning 2013: 9842
Förbrukning 2014: 10843

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Sommarprojekt Gjuta utomhusbord
« Svar #6 skrivet: 11 juni 2011, 20:40:58 »
Ni kanske har rätt med att det är overkill med vibbran. :-\
Gillar oxå betong.
Någon som erfarenhet av "färga" betong dvs tillsätta färgpulver för att få andra kulörer ?

Svårare problem som kanske inte är genomförbart? Ytterkanterna skall vara en aning rundade för att undvika djupa jack i pannan hos värden/ gästerna när det har blivit för fullt i glasen under surströmmings/kräftskivan >:D. Hade hoppats slippa slipa ! efter gjutningen vore toppen utifall man kunde få till den mjuka rundningen på över å undersidan .

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Sommarprojekt Gjuta utomhusbord
« Svar #7 skrivet: 11 juni 2011, 20:44:28 »
Lägg en tjock latexfog i botten på formen? Det finns speciella fogspacklar man kan använda för att få en exakt form.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Sommarprojekt Gjuta utomhusbord
« Svar #8 skrivet: 11 juni 2011, 21:24:29 »
Tack cheetah undrar bara om man skulle vilja göra om/en till vad sker med fogen  ?
Uppskattar att få lite tankar från er andra har funderat på dessa problem ett par dagar. Nyttigt att få mothugg nya ideer, så man inte låser sig vid en fix ide  :o.
Har även ett par andra problem att lösa infästningar/svetsningar. Har svetsutrustning men är en kratta på att svetsa tur att äldsta grabben utbildar sig till vvs'are han får utbilda mig.

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Sommarprojekt Gjuta utomhusbord
« Svar #9 skrivet: 12 juni 2011, 10:55:05 »
Vad tänkte du dig för infästningar? Kanske kapa gängstång och gjuta fast så kan du skruva fast det du vill fästa i gängstången?
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Sommarprojekt Gjuta utomhusbord
« Svar #10 skrivet: 12 juni 2011, 13:14:11 »
Nånting åt det hållet ev en kraftig stålplåt med ex antal bultar/gängstång fastsvetsat i plåten. Plåten är tänkt å gjutas in i bordet.
Det optimala vore att ha endast ett ben i mitten. Tyvärr krävs det antagligen en rejäl fot till detta tungviktsbygge.. huvuddunk

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Sommarprojekt Gjuta utomhusbord
« Svar #11 skrivet: 12 juni 2011, 13:38:22 »
Nånting åt det hållet ev en kraftig stålplåt med ex antal bultar/gängstång fastsvetsat i plåten. Plåten är tänkt å gjutas in i bordet.
Det optimala vore att ha endast ett ben i mitten. Tyvärr krävs det antagligen en rejäl fot till detta tungviktsbygge.. huvuddunk

Mvh tyke  :D

Det räcker bra med att gjuta in en gängstång i betongen utan plåt den lossnar inte se till att du får ca 3 cm i täckskikt om bordet ska stå ute annars kommer armeringsjärnen rosta efter några år.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Sommarprojekt Gjuta utomhusbord
« Svar #12 skrivet: 12 juni 2011, 20:30:04 »
(Form)plywood går utmärkt att böja och göra runda gjutformar med. Hur tunn/tjock den ska vara för att kunna böjas till 150-170 diameter? Ingen aning, kan kolla på jobbet i morgon.
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Sommarprojekt Gjuta utomhusbord
« Svar #13 skrivet: 12 juni 2011, 21:28:07 »
(Form)plywood går utmärkt att böja och göra runda gjutformar med. Hur tunn/tjock den ska vara för att kunna böjas till 150-170 diameter? Ingen aning, kan kolla på jobbet i morgon.

Form plywood går inte att böja så tvärt men vanlig 4mm plywood funkar kanon lägg dubbla lager med förskjutna skarvar så blir det lättare att hålla formen. Det finns trekants list av nått gummi material att köpa men gissar på att det är dyrt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Sommarprojekt Gjuta utomhusbord
« Svar #14 skrivet: 13 juni 2011, 06:43:32 »
Nånting åt det hållet ev en kraftig stålplåt med ex antal bultar/gängstång fastsvetsat i plåten. Plåten är tänkt å gjutas in i bordet.
Det optimala vore att ha endast ett ben i mitten. Tyvärr krävs det antagligen en rejäl fot till detta tungviktsbygge.. huvuddunk

Mvh tyke  :D

Det räcker bra med att gjuta in en gängstång i betongen utan plåt den lossnar inte se till att du får ca 3 cm i täckskikt om bordet ska stå ute annars kommer armeringsjärnen rosta efter några år.

Man kan böja gängstången på ett par ställen i en lätt S-form. Då kommer den att sitta som - Gjuten  Thumbsup

Vill du kunna glätta betongen så måste du gjuta med översidan upp och infästningar i botten. Underskatta inte vikten på betongen! Formen måste vara styv, annars kommer det att bli utbuktningar.
« Senast ändrad: 13 juni 2011, 06:48:34 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!