0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hur kan ni ha så lite drifttid per dygn?? Nu när det har varit varmt har jag legat mellan 1,5-2,5 timmar med runt 13-18 starter. Kan det ha att göra med att jag har klinkers i badrummen så jag har på cirkulationen hela tiden så inte golvet där känns kallt?
Hur mycket av tiden har VP'n gjort värme resp varmvatten?
Smurfen: Joo jag har termostater för varje rum som nu givetvis inte öppnar förutom i klinkers rummen då givetvis.
Citat från: ronaboy skrivet 15 juni 2011, 09:05:58Smurfen: Joo jag har termostater för varje rum som nu givetvis inte öppnar förutom i klinkers rummen då givetvis.Det är förklaringen till att du har så många starter. Eftersom VP'n bara har vattnet i några få slingor att värma så kommer den att köra många korta värmningscykler. Dessutom tar det några minuter för VP'n att 'få upp ångan' varje gång, och eftersom dina cykler verkar vara under tio minuter så skulle jag tro att du har ganska mycket onödig gångtid...Jag trodde CTC med sin panna/shunt-konstruktion var ganska okänslig för liten vattenvolym i värmesystemet, men det verkar inte vara så i praktiken...
CTC värmer lika mycket sommar som vinter, den värmer enligt inställningen i "diff start/stopp".Pannan är på 225 liter, pumpen värmer både övre och undre pannan, elpatronen går inte in såvida den inte behövs för värmen.Min pump startar 4-7 ggr under sommartiden och går mellan 1-2 timmar, och då är vi två som alltid är hemma och använder varmvatten under dagen.erp