0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Jag brukar ha samma inställningar under sommaren som under resten av året, med "sommardrift" och "husvärme från" vid 16º ute samt övre pannan satt till 37º.Då kör ju pumpen enbart 55º-körningar vid "sommardrift", och radiatorpumpen stoppas vid "husvärme från" där den bara motionskörs några minuter per dygn.Vid "husvärme från" står ju cirkulationspumen still och ingen värme går ut till huset, temperaturen på framledningen är ju endast rörtemperaturen som sprids från pannan.Det jag ändrar under sommaren är "diff start/stopp", som jag sätter till 7º, då värmer pumpen till 55º och startar igen vid 48º och går lite längre vid varje start och startar färre gånger.Det finns ingen anledning till att ändra några inställningar av värmen under sommaren, värmen kopplas bort automatiskt vid den inställda temperaturen för "husvärme från" och varmvattenproduktionen sköts av pumpen som går över i "sommardrift" vid den inställda temperaturen för detta.erp
Vad har du för värden på VPin resp VPut när pumpen går och just när den stannar?Pumpen stoppas av för hög retur vid 48º på VPin, men då bör VPut ligga på 54º nu på sommaren.Skriv in aktuella siffror för aktuell driftinfo när pumpen närmar sig stoppläget.erp