Hej
Jag har nu bestämt mig för att skaffa L/L-värmepump, men behöver lite hjälp med placering. Jag var och träffade en försäljare från en Sverigepumpenleverantör och han föreslog en 7 KW anläggning med två innerdelar (3,1 respektive 3,9) för 42000:-. Jag tycker att både rekommendationen och priset var fel, så dit tänker jag inte gå igen.
Nedan finns planritning över min över- respektive undervåning. Huset är ett souterräng hus med 140 kvm per plan i Göteborg. Planlösningen är relativt öppen i båda våningarna, men på övervåningen finns det endast en dörr mellan den vänstra sovdelen och den högra vardagsrumsdelen. Trappan är väldigt öppen.
Min årsförbrukning för 2005 kommer att landa på ca 26000 kWh, två personer, men jag tror att föregående ägare förbrukade ca 34000 kWh för fyra personer. Dessutom hade jag inte alla rummen uppvärmda i vintras, något jag antagligen kommer att ha i fortsättningen. Vid en typisk vinterdag i Göteborg, +1 grad och hög luftfuktighet, förbrukar huset typisk 100 kW. Under de "kalla" vinterdagarna, -15 grader, runt 130 kW.
I första hand vill jag ha ha hela övervåningen uppvärmd samt gillestugan, det vänstra förrådet, MO-rummet och tvättrummen i nedervåningen. (rummen är används inte riktigt till det de ursprungligen var tänkta)
Jag har funderat på följande alternativ:
1: skaffa en 6,5 kW anläggning i källaren och låta den värma de nämnda rummen i bottenplan samt så stor del av övervåningen som möjligt.
2: ha en 6,5 kW anläggning i övervåningen och försöka låta den värma hela övervåningen.
3: en 6,5 kW uppe samt en 5 kW i källaren
Frågorna jag har är:
-Får jag bra uppvärmning av övervåningen om jag placerar en värmepump bottenvåningen.
-Hur placerar jag en inomhusdel lämpligast på övervåningen? Påverkas placeringen om jag även sätter in en del på bottenvåningen?
Edit: De röda figurerna på bilden avser att visa radiatiorer, golvvärme samt en braskamin.
Mvh
/C