0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: torbjorn_forsman skrivet 08 juni 2011, 09:39:19Om det inte står något i instruktionsboken om att det krävs specialolja för våtkoppling, så kan du använda vilken vanlig bilmotorolja som helst. Såna där småmotorer utan oljefilter, troligen stänksmorda, har ändå ingen nytta av de goda egenskaper som dyra och fina oljor har. Kom ihåg att rengöra eventuell oljesil eller magnetplugg i samband med oljebytena.Varför skulle inte en sån motor ha nytta av en bra olja. Är det våtkoppling köp en mc olja av erkänt märke.
Om det inte står något i instruktionsboken om att det krävs specialolja för våtkoppling, så kan du använda vilken vanlig bilmotorolja som helst. Såna där småmotorer utan oljefilter, troligen stänksmorda, har ändå ingen nytta av de goda egenskaper som dyra och fina oljor har. Kom ihåg att rengöra eventuell oljesil eller magnetplugg i samband med oljebytena.
Citat från: smurfen72 skrivet 08 juni 2011, 17:34:10Citat från: torbjorn_forsman skrivet 08 juni 2011, 09:39:19Om det inte står något i instruktionsboken om att det krävs specialolja för våtkoppling, så kan du använda vilken vanlig bilmotorolja som helst. Såna där småmotorer utan oljefilter, troligen stänksmorda, har ändå ingen nytta av de goda egenskaper som dyra och fina oljor har. Kom ihåg att rengöra eventuell oljesil eller magnetplugg i samband med oljebytena.Varför skulle inte en sån motor ha nytta av en bra olja. Är det våtkoppling köp en mc olja av erkänt märke.Eftersom motorn saknar oljefilter måste man ändå byta olja så ofta att man inte har någon nytta av en dyr olja som är så kemiskt stabil att den tål 2000 eller 3000 mil i en bilmotor utan att brytas ned.De täta oljebytena gör också att motorn håller sig ren även om oljan inte ha vidare bra sotlösande egenskaper.Och eftersom ett sådant där fordon knappast används i extrem kyla har man inte heller glädje av en olja som håller sig tunnflytande ner mot -40 °C.
Nej inte övertryck, då har du nog tätt i vevhusvent, alt toppackningen som åkt och pressar ned komp i ve huset via kamkedjan..tror på det sista...
Haft några monkeys, hade 125cc med vassare topp och kam och mikuni 26mm, gick fintNu är det orginal 3 växlad halvautomat med 88cc och vassare topp och lite vassare kam och mikuni 20mm, går fortfarande mycket snyggt trots vassare kam, och max drevat, går fort och är stark.Gå in på Monkeybiker.net, där finns det no limit, 5 ventilstoppar och kompressor/turbo, 200cc mm mm, men kostar en fin slant, med 30-40´/motor..
Köp Kina..! Har en Kina monkey, haft flera st, en nyare skyteam med 4 växlad och hydralgaffel och skivbroms, men gillar kopian på orginalt bättre, semiautomaten, har funkat helt otroligt bra utan fel.Jag kör med mikuni 20 och Max drevat, enligt cykeldator som går exakt går den 98km/h, men bra marschfart är runt 70km/h..
hej.. joo det e så...den rymer en liter...å byter man en x per år så kvittar det ju om den kostar 49 eller 169 kr kostnaden e minimal ändå...bdw ska det va övertryck där oljestickan sitter ? om jag kör maskinen å stannar av för å kolla olja har jag rejält övertryck då jag öppnar stickan pyser det som ur en ölburk
Citat från: torbjorn_forsman skrivet 10 juni 2011, 11:44:19Citat från: smurfen72 skrivet 08 juni 2011, 17:34:10Citat från: torbjorn_forsman skrivet 08 juni 2011, 09:39:19Om det inte står något i instruktionsboken om att det krävs specialolja för våtkoppling, så kan du använda vilken vanlig bilmotorolja som helst. Såna där småmotorer utan oljefilter, troligen stänksmorda, har ändå ingen nytta av de goda egenskaper som dyra och fina oljor har. Kom ihåg att rengöra eventuell oljesil eller magnetplugg i samband med oljebytena.Varför skulle inte en sån motor ha nytta av en bra olja. Är det våtkoppling köp en mc olja av erkänt märke.Eftersom motorn saknar oljefilter måste man ändå byta olja så ofta att man inte har någon nytta av en dyr olja som är så kemiskt stabil att den tål 2000 eller 3000 mil i en bilmotor utan att brytas ned.De täta oljebytena gör också att motorn håller sig ren även om oljan inte ha vidare bra sotlösande egenskaper.Och eftersom ett sådant där fordon knappast används i extrem kyla har man inte heller glädje av en olja som håller sig tunnflytande ner mot -40 °C.Tror jag inte på den tiden det var dåligt med oljefilter på 4 t crossar var det minst lika viktigt med en bra olja framförallt på en luftkyld motor av tveksam kvalitet å andra sidan är dom så billiga så man kan köpa en ny om den pajar men bil olja skulle inte jag använda om det inte är separat olja till lådan.