Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Etanol-Bensin fundering  (läst 13904 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #30 skrivet: 08 juni 2011, 17:18:18 »
Tal olja dricker jag endast på Lördag :D även kallad trallolja..! Men Tallolja kanske du har i tanken, vår ex Peugeot 307Sw 1.6Hdi låg på 0.45liter/mil i snitt, ibland strax under, 55liters tank så, 120mil, men dumt och chansa och putta bilen sista biten..

Det är min sambo som kör till jobbet, Focusen med E85 ville har närmare litern, och Peggan ligger med samma körning på 0.43-0.45liter/mil, vilket är otroligt bra..! Relativt stor kombi..

Men de som kör Focus på jobbet, ligger på 1.2-1.3liter/mil, men tjänstebilar går lite hårdare och lite mer i istan..

Chiptrim av bensinbil, brukar ej gå att tanka sämre bensinkvalitet än 95 okt, vilket i Norden aldrig gör, men vissa länder kör med 81Okt..

Jag satte in box på Kia Ceed 1.6 Crdi, kände ingen skillnad, ville få bort de dåliga lågvarvsegenskaperna på denna motor, den orkar knappt på 4ans växel i 50kmh, utan börja "självsvänga"
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #31 skrivet: 08 juni 2011, 17:44:24 »
lånade en focus diesel -10 som jag körde en helg tror det var 115 hk vers.
mest motorvögskörning, låg på ett snitt på 0,57 enl färdatorn   Sc:,h   Den är miljöbilsklassad?  min gamla passat diesel från 03 skulle med samma körn ligga på 0,65.   Men däremot märkte jag om man höll sig runt 90 km då gick den snålt, under halvlitern
Jag som trodde att man kunde ligga i 110-120 och hamna på halvlitern
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #32 skrivet: 08 juni 2011, 17:44:57 »
Ursjäcktta minna sprokproblemm. min Focus trallar iväg på 0,46-0,47 så visst det blir ju minst 113 mil till sista droppen., Närmare litern på E85 är väl iofs ok? Det innebär ca 35% mer än om man kör på bensin? Billigare och klimatvänligare.

Jag hoppas under året få bra uppgifter på hundratals etanolfordar. Vi använder nästan enbart Focus FFV i tjänsten.

Jag är fullt medveten om att jag av miljöskäl borde valt etanolbilen privat men lathet och snålhet gjorde att jag valde "miljö"dieseln istället. Förhoppningsvis kommer rena bioalternativ till dieseln i framtiden och då syftar jag inte på palmoljan.

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #33 skrivet: 08 juni 2011, 17:53:51 »
FRJO. Då har du antagligen exkt samma bil som jag. Jag måste ligga i minst 125 eller mer för att kunna komma upp i 0,57. hade du tung last?, takräcke? Burnouts varje kilometer? Under 110/km/h bör du alltid klara under halvlitern.

Man skall dock vara medveten om att motorvägskörning inte på något sätt kan jämföras med landsvägskörning. Hastigheten har en enorm betydelse. Jag gjorde en mängd tester tidigare men har tyvärr blivit av med resultaten men det var ungefär följande.
60 km/h 0,36 l/mil
70 km/h 0,39 l/mil
80 km/h 0,43 mil
100 km/h 0,45 l/mil
120 km/h 0,52 l/m

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #34 skrivet: 08 juni 2011, 18:53:27 »
förra firmabilen (Cheva van -98) konverterade jag till etanol och jag tjänade ca 5kr milen på det då, soppaförbrukningen gick upp från 1,7 till 2,1 l/mil men den gick mycket bättre med etanol.
på vintrarna körde jag dock på bensin, den blev lite tjurig att få igång på etanol.

 inga missöden förrutom att soppapumpen skar efter ett år, vet inte om det berodde på etanolen eller ålder.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #35 skrivet: 08 juni 2011, 22:53:02 »
till Apan mfl..
va ju å servade bilen i dag... då jag kom dit för å hämta igen den så gick jag in på verkstan å pratade på killen som skruvade i min bil
han frågade mig om jag fått förklarat för mig hur bilen funkade å hur jag körde ?? njaaa jag tankar å kör som f-n
va väl ungefär mitt svar,,, ;D

han bistod med lite nyttig ford e85 info...Bilen är skälv justerande,dvs den analyserar skälv vad den går på för bränsle...oktan tal mängden etanol mm

varje gång man tankar mer än 15 liter gör bilen en omvärdering av bränslet,det funkar bara då man kört bilen riktigt varm
så tanka å köra nån km är ingen hitt ,,,bilen måste upp i min 70-75 graders motor temp innan den kan beräkna bränslet rätt
va nått med lamda värden mm mm

hinner inte bilen göra bränsle beräkningen innan man stänger av den..så börjar den om nästa x man startar upp och kör bilen
mellan beräkningarna går bilen på nått felsäkert läge ...å killen på stod att om det ville sig illa kan bilen sluta funka
misstänker att den surar ner stiften rejält  

summan av kardemumman är att det inte är en bra firma bil med flera som tankar eller att man kör mycket med olika chafförer å kort körningar
kruxet med iinställnings körningen är bara just vid tankningen å nån km efter ..man måste se till å köra in bränsle programmet rejält efter tankning inte kall köra bilen...

jag kommer då att köra bilen tom varje gång innan jag tankar å fylla den full å jag ska testa att tanka 98 okt nästa tank..
j
efter min motors programvaru uppdatering drog bilen ca 0.75-0.80 med 50/50 blandning mellan 95 oktan å e85 i ca 110 km..
bilen blev starkare å drar bättre i mellan registret ..känns som den fått mer stake  på nått vis

hoppas ni fick lite info å hjälp,jag tror fortfarande stenhårt på att eco mappa bilen...kommer jag mig i närheten av nån som gör det blir det affär..omg

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #36 skrivet: 08 juni 2011, 23:45:03 »
Jo det är helt sant, var Focus dog efter tankning efter ha rullat med bensin i tanken från den var ny enligt gamla ägaren, fyllde med etanol och körde från macken hem, ca 5-6km, sen dagen efter ryckte den och stannade flera ggr, in på Ford, ny programvara och sa samma sak, kör 15-20min efter tankning, men tycker ändå att bilen går mycket bättre på hederlig fossilolja..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #37 skrivet: 09 juni 2011, 06:29:40 »
Jo det är helt sant, var Focus dog efter tankning efter ha rullat med bensin i tanken från den var ny enligt gamla ägaren, fyllde med etanol och körde från macken hem, ca 5-6km, sen dagen efter ryckte den och stannade flera ggr, in på Ford, ny programvara och sa samma sak, kör 15-20min efter tankning, men tycker ändå att bilen går mycket bättre på hederlig fossilolja..
hej .. joo jag ska då inte köra e85 i våran.. det blir 98 okt  
jag har inte hafft en hickning under tiden vi kört 95 okt i bilen den har funkat helt perfekt i ett år
så det känns inte som att man krånglar på nå mycket med e85

e ju inte svårare än att tanka köra en tank å räkna på förbrukningen vs priset ...på bränslet,så ser man ju vad som e mest ekonomiskt att köra på...
men jag måste göra om det efter min ford mappning...
« Senast ändrad: 09 juni 2011, 07:49:12 av Dr Chun-Lan »

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #38 skrivet: 09 juni 2011, 09:43:24 »
Som jag skrev tidigare: Jag har kört ca 18 000 mil på E85, vinter som sommar, stads och landsvägskörning. Ngn tank på 95 oktan.

I snitt har den dragit ca 0,85 per mil på dessa 18 000 mil på E85, dagspris per liter: 9,69

Några hundra mil (ngn tank) har den gått på vanlig 95 oktan och drar då ca 0.70, dagspris per liter: 14.08

Inget hokuspokus. Ingen chiptrimning. Normal körning. Normal service. Normala vardagskörningar Kortare ibland. Långkörningar ibland.

Resultat med dagens pris på E85 och 95 oktan. Ca 2 kr billigare med E85 i tanken ingen skillnad på hur bilen går oavsett temperatur och väderlek.

Tanka enbart E85  och spar 2 kronor milen och som dessutom är bra för miljön!

Går inte bilen, som är gjord för att gå på E85, inte bra på E85 så är det Fordverkstadens problem att fixa det..svårare än så är det ju inte..

 
« Senast ändrad: 09 juni 2011, 10:11:18 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #39 skrivet: 09 juni 2011, 10:20:12 »
Som jag skrev tidigare: Jag har kört ca 18 000 mil på E85, vinter som sommar, stads och landsvägskörning. Ngn tank på 95 oktan.

I snitt har den dragit ca 0,85 per mil på dessa 18 000 mil på E85, dagspris per liter: 9,69

Några hundra mil (ngn tank) har den gått på vanlig 95 oktan och drar då ca 0.70, dagspris per liter: 14.08

Inget hokuspokus. Ingen chiptrimning. Normal körning. Normal service. Normala vardagskörningar Kortare ibland. Långkörningar ibland.

Resultat med dagens pris på E85 och 95 oktan. Ca 2 kr billigare med E85 i tanken ingen skillnad på hur bilen går oavsett temperatur och väderlek.

Tanka enbart E85  och spar 2 kronor milen och som dessutom är bra för miljön!

Går inte bilen, som är gjord för att gå på E85, inte bra på E85 så är det Fordverkstadens problem att fixa det..svårare än så är det ju inte..

 
hej ...jooo jag lovar att testa bilen går ju inte sämmre med e85  nästa x jag tankar så ska jag test köra en heltank ren e85
å se vart det bär...funkar det som jag vill så fine då kan jag ju fortsätta elda på med det...
annars så e det ju bara å köra rent bränsle  funkar ju ochså bra...




Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #40 skrivet: 09 juni 2011, 10:38:59 »
Ja det klart att du är den som bestämmer vad du skall "elda med" i din flexifuelbil..

Har lite svårt att förstå din logik bara. Biobränslet E85 blir ca två kronor billigare per mil och bra mycket bättre för miljön och du skall nu istället för att tanka 95 oktan som du nu gjort nu prova den ännu dyrare 98 oktan.. ?

Hur du nu än gör hoppas jag det går bra..på vilket som. Flexifuelmotorns styrning klarar de flesta blandningar utom diesel..och gör din inte det är den ett fall för en Fordverkstad.

« Senast ändrad: 09 juni 2011, 10:47:15 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #41 skrivet: 09 juni 2011, 11:19:35 »
Svårt och anpassa en motor och lika bra med 2 bränslen, nu går den istället halvdåligt på bägge, att jämföra med "allround" däck, aldrig bra..

Låter otroligt billigt om du lyckas köra bla körning på 0.85liter/mil, min sambo kör väldigt lugnt och pendlar och låg på 0.98-1.0liter/mil, med 1.8liters 125Hk motorn, men man säger ju ca 30% mer på E85.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #42 skrivet: 09 juni 2011, 12:10:24 »
Svårt och anpassa en motor och lika bra med 2 bränslen, nu går den istället halvdåligt på bägge, att jämföra med "allround" däck, aldrig bra..

Låter otroligt billigt om du lyckas köra bla körning på 0.85liter/mil, min sambo kör väldigt lugnt och pendlar och låg på 0.98-1.0liter/mil, med 1.8liters 125Hk motorn, men man säger ju ca 30% mer på E85.
hej .. tjaa har inga som hällst problem med att köra på 0.80-0.85 på långstyr med god fart å några omkörningar
samhälls körning ligger den strax över litern ..tycker inte den går tokbilligt...fabian va bättre på det men mycket sämmre bil

ford mekaren sa att om du gör fel å inte fattar hur bilen funkar är det då bilens fel...har han ju rätt i på sitt sätt
hand har jag bilen konstigt så funkar den ej som det är tänkt
men känns inte så stabilt ändå ...va vist 7 st datorer i bränsle systenet som ska funka i hop för allt ska bli bra....skit skoj då nått lägger av....nott

fattar inte varför nån bygger en stor å enkelbil..utan allt jävla bjäfs...4 hjul å en ratt + en modärn 1.4-1,6 tdi motor med turbo
hatar allt vad finesser heter bil jäkln ska gå ...billigt å ska inte kosta 25 000 kr å byta kamrem på kamkedja är bäst ...
samt att den ska ha bra värme
större krav har jag inte bilen är till för att flytta familjen från punkt A till punkt B med minsta kostnad

fråga vad som står för 90% av repen på verkstäder...elhissar centrallås takluckor  ac -mm mm dvs allt onödigt skit som jag lika gärna skulle kunna va utan
misstänker att det går 50 000 elhiss rep på ett motorbyte
« Senast ändrad: 09 juni 2011, 12:13:20 av Dr Chun-Lan »

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #43 skrivet: 09 juni 2011, 12:31:14 »
Svårt och anpassa en motor och lika bra med 2 bränslen, nu går den istället halvdåligt på bägge, att jämföra med "allround" däck, aldrig bra..

Låter otroligt billigt om du lyckas köra bla körning på 0.85liter/mil, min sambo kör väldigt lugnt och pendlar och låg på 0.98-1.0liter/mil, med 1.8liters 125Hk motorn, men man säger ju ca 30% mer på E85.

Stämmer inte med mina erfarenheter, min går lika bra på etanol(E85) som på 95 oktan och då tankar jag förstås E85 eftersom det blir 2 kronor billigare per mil.. 1,6 liters motorn, 100 hk, den räcker långt för mina behov! Vill jag åka fort och känna fartkänsla så tar jag Mc:n och får åka så det räcker och blir över, men den drar då bara 0,3..
Men det här med allround däck håller jag med om däremot, det blir aldrig bra.


« Senast ändrad: 09 juni 2011, 12:34:54 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13369
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #44 skrivet: 09 juni 2011, 13:39:36 »
fattar inte varför nån bygger en stor å enkelbil..utan allt jävla bjäfs...4 hjul å en ratt + en modärn 1.4-1,6 tdi motor med turbo
hatar allt vad finesser heter bil jäkln ska gå ...billigt å ska inte kosta 25 000 kr å byta kamrem på kamkedja är bäst ...
samt att den ska ha bra värme
större krav har jag inte bilen är till för att flytta familjen från punkt A till punkt B med minsta kostnad

http://www.ladasverige.se/  Thumbsup
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!