0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag är tveksam till de här ryktena om att T-forden skulle ha varit konstruerad för etanol från början. En sak som talar för det är förvisso summertändningen som ger långa gnistskurar när man försöker veva igång motorn, vilket ju är utmärkt för att få eld på ett motsträvigt och svårförångat bränsle, men saker som talar emot det är dels att motorn har så ovanligt låg kompression till och med för den tidens förhållanden (3,9:1 eller något sånt), vilket kanske duger för lågoktanig bensin men inte alls är användbart för etanol, och dels att luftförvärmning och sånt saknas helt och hållet.Har du någon källa till de här uppgifterna? Finns det någon teknisk dokumentation över prototypmotorerna?Under första världskrigets bensinbrist försökte man i Sverige köra alla möjliga motorer på vad för bränslen som nu gick att få tag i, och med högst varierande resultat. Problemen studerades sedermera av professor Edward Hubendick vid KTH, och frågan är om inte det var han som en bit in på 20-talet kom på, eller åtminstone kunde bevisa, fördelarna med att blanda ut etanol med 15-20 % bensin istället för att försöka köra motorer på ren etanol. Vid drift på ren etanol får man problem med att ättiksyra bildas om förbränningen är ofullständig, t ex om bränsleblandningen är lite i fetaste laget, och om motorn dessutom är kall så att syran kondenserar på cylinderväggarna får man mycket stort slitage. Det slipper man helt och hållet om man blandar ut etanolen med diverse andra kolväten.Det konstaterades också att med den tidens grovhuggna förgasare krävdes mycket kraftig luftförvärmning för att få etanolen fullständigt förgasad, han rekommenderade 100-120 ºC lufttemperatur före förgasaren, vilket gav 25-30 ºC i insugningsröret.
hej forden vi äger är ju en ecofuel eller vad det heter..vi har kört vanlig soppa i ett år är det värt å tanka e85 ? ...blien börjar ju dra mer soppa...hadde en tanke att blanda 50/50 å se om man inte kan hålla ner förbrukningen mer mot en normal nivå men ändå spä ut bränslet med etanol...normalt ligger bilen i ca 0,65 jag gissar att med 50/50 så ökar förbrukningen till ca 0.70-0,75har ochså funderat på att börja blanda med 98 okt å etanol ..för å öka oktantalet i bränslet..det bör ge mer effekt å lägre förbrukning finns det nån som testat ...
Tyvärr är ju etanolbil ändå olönsam eftersom ett extra oljebyte ska göras mellan servicarna.Men rent driftmässigt är det solklart billigare med etanol.Etanol 9.50 och bensin 14.20 innebär att du kan göra av med nästan 50% mer med etanol i tanken, de flesta hamnar på 30-40% mer.
Tyvärr är ju etanolbil ändå olönsam eftersom ett extra oljebyte ska göras mellan servicarna.
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 06 juni 2011, 21:09:40hej forden vi äger är ju en ecofuel eller vad det heter..vi har kört vanlig soppa i ett år är det värt å tanka e85 ? ...blien börjar ju dra mer soppa...hadde en tanke att blanda 50/50 å se om man inte kan hålla ner förbrukningen mer mot en normal nivå men ändå spä ut bränslet med etanol...normalt ligger bilen i ca 0,65 jag gissar att med 50/50 så ökar förbrukningen till ca 0.70-0,75har ochså funderat på att börja blanda med 98 okt å etanol ..för å öka oktantalet i bränslet..det bör ge mer effekt å lägre förbrukning finns det nån som testat ...Och till Trådskaparen Dr..Chun-Lan. Nu åker du bums och tankar upp fullt med E85 och fortsätter med det, gasar lite måttligt, spar ca 2 kronor milen och gör ngt roligare för dessa pengar..du behöver bara köra 60-70 mil så blir det över till en liten flaska whiskey tex., njut och sänd en tanke till Ford dy. det brukar jag göra..
Citat från: zibrosc1235 skrivet 07 juni 2011, 15:03:03Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 06 juni 2011, 21:09:40hej forden vi äger är ju en ecofuel eller vad det heter..vi har kört vanlig soppa i ett år är det värt å tanka e85 ? ...blien börjar ju dra mer soppa...hadde en tanke att blanda 50/50 å se om man inte kan hålla ner förbrukningen mer mot en normal nivå men ändå spä ut bränslet med etanol...normalt ligger bilen i ca 0,65 jag gissar att med 50/50 så ökar förbrukningen till ca 0.70-0,75har ochså funderat på att börja blanda med 98 okt å etanol ..för å öka oktantalet i bränslet..det bör ge mer effekt å lägre förbrukning finns det nån som testat ...Och till Trådskaparen Dr..Chun-Lan. Nu åker du bums och tankar upp fullt med E85 och fortsätter med det, gasar lite måttligt, spar ca 2 kronor milen och gör ngt roligare för dessa pengar..du behöver bara köra 60-70 mil så blir det över till en liten flaska whiskey tex., njut och sänd en tanke till Ford dy. det brukar jag göra..hej jag pratade med en chipp firma å det blir till att chippa forden då deras programvara INTE va speciellt bra 8-10% lägre förbrukning å ca 12-15 hp mer samt mer vrid i snurran...det gick visst å få bilen snål inställd typ under 3500 rpm å vid 3500-4000 så va insprutningen ställd så den gav max med effekt på det viset har man ju kvar kakan å kan äta ur den samtidigt...LOL skulle va gött å få ner förbrukningen en halv dl mil vid snål körning å 15-20 hp mer på topp...
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 07 juni 2011, 16:42:50Citat från: zibrosc1235 skrivet 07 juni 2011, 15:03:03Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 06 juni 2011, 21:09:40hej forden vi äger är ju en ecofuel eller vad det heter..vi har kört vanlig soppa i ett år är det värt å tanka e85 ? ...blien börjar ju dra mer soppa...hadde en tanke att blanda 50/50 å se om man inte kan hålla ner förbrukningen mer mot en normal nivå men ändå spä ut bränslet med etanol...normalt ligger bilen i ca 0,65 jag gissar att med 50/50 så ökar förbrukningen till ca 0.70-0,75har ochså funderat på att börja blanda med 98 okt å etanol ..för å öka oktantalet i bränslet..det bör ge mer effekt å lägre förbrukning finns det nån som testat ...Och till Trådskaparen Dr..Chun-Lan. Nu åker du bums och tankar upp fullt med E85 och fortsätter med det, gasar lite måttligt, spar ca 2 kronor milen och gör ngt roligare för dessa pengar..du behöver bara köra 60-70 mil så blir det över till en liten flaska whiskey tex., njut och sänd en tanke till Ford dy. det brukar jag göra..hej jag pratade med en chipp firma å det blir till att chippa forden då deras programvara INTE va speciellt bra 8-10% lägre förbrukning å ca 12-15 hp mer samt mer vrid i snurran...det gick visst å få bilen snål inställd typ under 3500 rpm å vid 3500-4000 så va insprutningen ställd så den gav max med effekt på det viset har man ju kvar kakan å kan äta ur den samtidigt...LOL skulle va gött å få ner förbrukningen en halv dl mil vid snål körning å 15-20 hp mer på topp...Det lät som en intressant lösning. 8-10% lägre förbrukning och 15-20 hp mer på top, ren hokus pokusen..Dyrt?Det var kanske det som var gjort på Apans focusar men man vred ngt varv åt fel håll..som fick åka med öppet tanklock medans motorn durrade..jag hade en undulat en gång som burrade och en gran som barrade som fan ett år och en kompis som surrade men ngt som durrade har jag aldrig sett eller hört..intressant..