Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Autoterm VP 0,75 Inställning?  (läst 2502 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cons

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Autoterm VP 0,75 Inställning?
« skrivet: 06 juni 2011, 20:10:30 »
Hej pÃ¥ er ni som vet mer om värmepumpar än jag!  *vinkar*

Jag har sökt länge och väl efter en annan tråd med mitt problem här på forumet utan större succé. Likaså har jag förgäves letat efter en manual/servicehandbok/installationsanvisningar till min värmepump men har ännu inte lyckats.

Jag har en jättegammal Autoterm luft/vatten värmepump som heter VP 0,75 - den är från 1979 och inuti finns det ett köldmedium som heter R12.
Denna har jag installerat i mitt lågtemperatursystem, vilket i kort innebär att jag har en dubbelmantlad varmvattenberedare som är det första som det heta vattnet från värmepumpen möter.
Efter den värmeväxlingen går "resterna" ut på min golvvärmeslinga, som via en 3-vägsventil styrs till 28 grader ut på golvet.
I slutet av systemet sitter en el-patron som back-up.
Detta innebär att om inte el-patronen sätts i funktion vid för låg yttertemperatur använder golvslingan varmvattenberedaren som batteri.

Systemet med köldmedium som sådant är tätt, när maskinen kör ger den på utgående ledning en riktigt bra temperatur. Långt över 65 grader. Att värma de 200 liter tappvarmvatten som min varmvattenberedare innehåller är normalt sett en enkel sak.

Mitt problem är detta;
Vid första anblicken av minusgrader lägger lägger värmepumpen av (!).
Jag har tråkigt nog haft en bekant som är pensionerad VVS-are till att försöka ställa in styrenheterna bättre - men det gjorde mer skada än nytta.

Nu har jag en värmepump som utöver att den inte tycker om minusgrader även stannar i förtid - dvs. tappvarmvattnet når knappt 44 grader ut i kranen. Vidare startar den, stannar, startar igen 10 minuter senare för att köra i 2 minuter osv. osv.

Det jag vill ha är en värmepump som åtminstone kan klara en ute temperatur på -5 grader (gärna mer).
Driften ska vara mer rimlig, t.ex. starta en gång varannan timme för att köra i 30 min eller så istället för stup i kvarten.

Styrningen består av 4 Danfoss-enheter som har 2 inbördes med ogreppbara skalor för en lekman som mig.

1) Grader
   Första skalan gÃ¥r mellan +25 och -15 grader
   Andra skalan gÃ¥r mellan +10 och +3 grader

2) Start
   Första skalan är angiven i cmHg Atü
   Andra skalan är angiven som "Diff" i Atmosfär

3) Stop
   Första skalan är angiven i Bar Pe
   Andra skalan är angiven som "Diff" i Bar

4) Start
   Första skalan är angiven som Bar Pe
   Andra skalan är angiven som "Diff" i Bar.

Jag tror att 1) är tempgivaren, men resten begriper jag mig inte på.

Finns det kanske någon här som kan komma med några bra värden för inställningar / vad respektive styrenhet gör?

Tacksam för all hjälp!

//C
Autoterm VP 0,75 Luft/vatten + 5 kW elpatron, 1½ plans villa. 180 m2 boyta, teglad fasad med trästomme, 3-glasfönster. Byggår 1995 med lågvärmesystem, golvvärme. Förbrukning: ca 10.000 kWh/år

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Autoterm VP 0,75 Inställning?
« Svar #1 skrivet: 06 juni 2011, 20:44:33 »
Manualer till så gammla maskiner är svårt att hitta
möjligen om någon av stammisrana har en liggandes
annars får du skicka ett mail till varme@se.bosch.com och fråga om de har.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Cons

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Autoterm VP 0,75 Inställning?
« Svar #2 skrivet: 06 juni 2011, 21:48:11 »
Provar med att kontakta Bosch - tack för tipset!

//C
Autoterm VP 0,75 Luft/vatten + 5 kW elpatron, 1½ plans villa. 180 m2 boyta, teglad fasad med trästomme, 3-glasfönster. Byggår 1995 med lågvärmesystem, golvvärme. Förbrukning: ca 10.000 kWh/år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!