0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag har följt den här tråden en lång tid och jag måste säga att jag beundrar er uthållighet. Och rojalisterna borde rätteligen ha dragit sig tillbaka för länge sedan för omplåstring. Här ett citat från ledaren i DN 1 juni med rubrik "Monarki i gungning". "... att vår statschef ärver sin position oavsett förtjänst, skicklighet eller omdöme, att vi har ett kungahus som det knappast går att utkräva ansvar av, att monarkin göder en kultur av svassande och servilitet, där en Anders Lettström med en blandning av lätthet och omdömeslöshet kan dansa." Kunde inte ha sammanfattat det bättre själv.Kungen är en parasit och en snyltare och det gäller också resten av den kungliga familjen. Att kungen dessutom är generande korkad gör honom till en skam för landet.Slutligen en liten lustifikation för att lätta upp det hela. En av mina vänner är den mest rabiata anti-rojalist jag träffat på. Hans vrede är stor och äkta när kungen, kungahuset eller kungamakten kommer på tal. Han vrålar av ursinne och saliven skvätter. En kvinna i bekantskapskretsen däremot, älskar kungen mera än sina egna barn. I hennes ögon kan inte kungen göra något fel och hon är alltid beredd att rycka ut till hans försvar när han gjort bort sig. De här två personerna är gifta med varandra!Med vänlig hälsning / Legless aka Gunnar
Man kan t.ex. ersätta kungen med lågprisalternativet president. Går att ersätta om de inte sköter sig och kostar ca en hundradel av kungahuset. sen finns det inget som säger att man måste ha kung eller president. Skall vi ha kung bör denna åtminståne väljas och inte ärva sin titel.
Citat från: drjukebox skrivet 03 juni 2011, 17:33:56Media gör tyvärr ofta inte sitt jobb att granska makthavare.Vad man gör är att kolla om de kanske har setts hångla med någon på krogen, om de betalt en chokladkaka med fel kort, om de kanske gått på fel klubb, om de betalt tv-licens etc usw ad nauseam. Den typ av uppgifter som oftast läcker från någon avundsjuk kollega. En polis som vill tjäna lite extra. Eller någon med en dold agenda.Däremot granskar de inte hur personen ifråga sköter sig rent professionellt. Gör han ett bra jobb?Vad som pågår är ett drev för att sälja lösnummer. Kopplat till en genomtänkt kampoanj från republikanerna för att avskaffa monarkin.Detta är viktigt: när ni ser dessa drev som går, skit i vad som står och fråga er i stället:-VARFÖR KOMMER DESSA UPPGIFTER UT?-VARFÖR JUST NU?-VEM ÄR KÄLLAN?Svaren på dessa frågor är OERHÖRT mycket mer intressanta än om Mona köpte en chokladkaka!!Svar 1: Han är ointelligent, dålig på att uttrycka sig, klumpig och allmänt olämplig att representera Sverige, trots sin gedigna utbildning i just det.Svar 2: För att det är hög tid.Svar 3: Oavsett vem som är källan så vet alla att det är sant, oavsett vad som påstås är själva grunden för att frågan alls tas upp i media de två första frågorna/svaren.När det gäller Mona Sahlin så var källan säkert en "partivän", och denne partivän gav uttryck för vad en majoritet av befolkningen kände/tyckte redan då det bekom sig, och som Göran Persson senare vederlade, Mona Sahlin är inte och har aldrig varit "partiledar/statsministermässig", och kommer aldrig att så bli vilket Svenska folket senare bekräftade genom att INTE välja henne som den nya statsministern.Inte heller jag kunde förmå mig att rösta på henne trots att jag rent generellt delar socialdemokraternas värderingar som väger över för liiite mer solidaritet, jämliket och social rättvisa..
Media gör tyvärr ofta inte sitt jobb att granska makthavare.Vad man gör är att kolla om de kanske har setts hångla med någon på krogen, om de betalt en chokladkaka med fel kort, om de kanske gått på fel klubb, om de betalt tv-licens etc usw ad nauseam. Den typ av uppgifter som oftast läcker från någon avundsjuk kollega. En polis som vill tjäna lite extra. Eller någon med en dold agenda.Däremot granskar de inte hur personen ifråga sköter sig rent professionellt. Gör han ett bra jobb?Vad som pågår är ett drev för att sälja lösnummer. Kopplat till en genomtänkt kampoanj från republikanerna för att avskaffa monarkin.Detta är viktigt: när ni ser dessa drev som går, skit i vad som står och fråga er i stället:-VARFÖR KOMMER DESSA UPPGIFTER UT?-VARFÖR JUST NU?-VEM ÄR KÄLLAN?Svaren på dessa frågor är OERHÖRT mycket mer intressanta än om Mona köpte en chokladkaka!!
Citat från: patrik123 skrivet 05 juni 2011, 18:09:01Man kan t.ex. ersätta kungen med lågprisalternativet president. Går att ersätta om de inte sköter sig och kostar ca en hundradel av kungahuset. sen finns det inget som säger att man måste ha kung eller president. Skall vi ha kung bör denna åtminståne väljas och inte ärva sin titel.Du tror att vi skulle kunna ha en prsident för en mille per år b00kDags o läsa på lite vad saker kostar. Du får ju inte ens många minuters tv reklam för en mille. Och då ha i ju inte ens börjat med at välja. Det där med att en prsident skulle vara ett lågprisalterrnativ är nog bara en myt som aftonblade skulle kunna kräka ur sig.
Citat från: rabalder skrivet 05 juni 2011, 18:29:24Citat från: patrik123 skrivet 05 juni 2011, 18:09:01Man kan t.ex. ersätta kungen med lågprisalternativet president. Går att ersätta om de inte sköter sig och kostar ca en hundradel av kungahuset. sen finns det inget som säger att man måste ha kung eller president. Skall vi ha kung bör denna åtminståne väljas och inte ärva sin titel.Du tror att vi skulle kunna ha en prsident för en mille per år b00kDags o läsa på lite vad saker kostar. Du får ju inte ens många minuters tv reklam för en mille. Och då ha i ju inte ens börjat med at välja. Det där med att en prsident skulle vara ett lågprisalterrnativ är nog bara en myt som aftonblade skulle kunna kräka ur sig. Som sagt(skrivit tidigare), det går att få en statschef gratis och då följer det med några vice också gratis.Hur?Enkelt, effektivt, demokratiskt och bra genom att låta den valde riksdagens talman få tilläggstiteln statschef och de vice talmännen få tilläggstiteln vice statschefer. Det skulle inte kosta en krona(de har redan hyfsad statlig ersättning) och kräver bara en ändring i texterna om statskicket via riksdagsbeslut. Realistiskt, smart, demokratiskt och nyskapande!Och inte en krona skulle det kosta! Apanaget till kungahuset kunde användas till ngt behjärtansvärt istället, typ stipendier till miljövänliga, hållbara energilösningar eller gå till att ordna bra bostäder till de som är hemlösa eller så.. Det är rätt många miljoner per år vi talar om.
Vad förväntar vi oss att få för våra skattemedel, skall de inom kungahuset vara offentliga hela tiden? Är det ok att finansiera prinsessan Madeleines festande i New York? Hon verkar trivas bättre där hon kan vara lite anonym, vilket är fullt förståeligt, men ligger det i Sveriges intresse att stå för dessa omkostnader? Jag är väldigt kluven i hela denna kungadebatt, jag tycker egentligen att ett kungahus är både odemokratiskt och framför allt otidsenligt, men jag är inte säker på hur jag skulle rösta i en eventuell ha-, eller inte ha-omröstning. Men jag blir mindre och mindre rojalist för var år som går..