0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Varför kräver en 12 kubiks tank 14 kw / grad och inte en mindre då?Om man stoppar in 14kw/ grad så måste man väl få ut lika mycket oxå då eller?Är det inte bra isoleringen som spelar in på hur mycket man kan ta ur den annars. Tänkte eventuellt isolera den med 400mm hårdpressad bergull.
Är det bara jag som tycker att 230 kWh per dygn är mycket för 240 kvadrat? Klart, är det -20 och det inte är så välisolerat eller har mycket krumbukter och fönster och grejer så är det väl normalt.Vill också påpeka att vedutrymmet på pannan är viktigare än effekten när det kommer till dimensionering mot en tank. Självklart värmer mer effekt snabbare, men har man vedutrymme som en syltburk så får man springa upp och ner i pannrummet som ett jehu och fylla på ved ändå, och det är väl jobbet man vill undvika om man skaffar en stor tank?
sen bör man enligt mig ha minst en månads ved inne i värmen för att få full flås under eldningen. Jag minskar min eldningdtid med 20% minst mot att elda ved som jag hämtat ute i vedboden samma dag eller den innan.
Citat från: BiggerDigger skrivet 31 maj 2011, 21:43:07sen bör man enligt mig ha minst en månads ved inne i värmen för att få full flås under eldningen. Jag minskar min eldningdtid med 20% minst mot att elda ved som jag hämtat ute i vedboden samma dag eller den innan.Jag märker stor skillnad om jag tar veden direkt utifrån men efter 3-4 dar tror jag inte den blir bättre i alla fall inte så det märks fast det är klart den stjäl ju värme ur huset under tiden den ligger på värmning.
Citat från: smurfen72 skrivet 01 juni 2011, 22:40:02Citat från: BiggerDigger skrivet 31 maj 2011, 21:43:07sen bör man enligt mig ha minst en månads ved inne i värmen för att få full flås under eldningen. Jag minskar min eldningdtid med 20% minst mot att elda ved som jag hämtat ute i vedboden samma dag eller den innan.Jag märker stor skillnad om jag tar veden direkt utifrån men efter 3-4 dar tror jag inte den blir bättre i alla fall inte så det märks fast det är klart den stjäl ju värme ur huset under tiden den ligger på värmning.hmm... kan huset nyttja värmen som läcker ut ur pannan i pannrummet , om inte så är läckvärmen från pannan ganska väl investerat om det eftertorkar veden i pannrummet under några dagar och den vägen gör att bränslet får högre värmevärde och högre förbränningstemperatur och mer nyttig värme går över till pannkroppen.en panna slukar helsikes massa luft och den värms upp (oftast) i pannrummet av läckvärmen från panna och om denna luft blir någon grad kallare för att den torkar fukten ur veden på vägen innan den sugs in i pannan tror jag inte har någon jättestor betydelse.