0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
@ Dr Chu-Lan (och alla ni andra), misströsta inte. Se följande artikel i dagens DN http://www.dn.se/ekonomi/tyskt-avveckling-leder-till-dyrare-elpriser. Hade jag byggt nytt hus idag så hade jag superisolerat och installerat en riktigt ordentlig solanläggning med gigantiska actankar (och en pol för att sommaröverskottet ). En sak kan vi vara rörande överens om och det är att energi kommer bara att bli dyrare och dyrare, det kanske går fortare än vi tror......MVH
joo tanken är väl inte super bra men inte tycker jag den blir varmJämförde mina två 750L Effecta tankar med Boro tanken och kände stor skillnad på ytan.Isolerade med 50 cm mineralull plus cellplast 10 cm runt om och ca 75 cm upp till tak. Bora tanken blev bättre än mina Effect tankar (best i test) så jag gjorde samma sak med dessa, skillnaden blev mycket större än jag vågade drömma om, alla tankar är skit original och en del ännu sämre. Men det är väll så att dessa huvudsakligen är gjorda för vedeldare som inte bryr sej.Men doktorn testa med att sätta en bit isolering på tanken, vänta ett tag och känn sedan mellan tank och isolering, gissa vad det varma kommer från.Ps blir lite förvånad på din tappade sug, du som är så flitig på forummet.
ska pröva å isolera om tanken få se om den uppför sig bättre tror jag ska ha lätt för att komma över typ liggunderlag i masssor det e ju bara å rycka av isoleringen som sitter på tanken å limma fast liggunderlaget i flera olika varv..bör ju få på 5-7 varv utan problem.. å avsluta med några varv najtrå för å säkra fast isoleringen,,,
Hej DoktornBorde kanske ha frågat hur din tank är utrustad och isolerad, min Boro är en slavtank fördig isolerad från fabrik (40 mm mineralull) med kulhamrad plåt utvändigt. Innan jag isolera den va den varm som färsk hästskit utvändigt vid vedeldning Har inte du solfångarna på väggen och lite skymda av taket (kanske minns fel) och en förliten tank
Hej .. det är en sån här jag har.. http://www.boroe.com/tank.php?tankid=3med inbyggd 120 liters förådsberedare...å jopps har ett byggfel på anläggnningen takut sticket åelite för långt så det skuggar tillviss del fångaren mitt i sommaren ..men det funkar ändå pga liten tank å för många rör...sommar tid då det e bra väder finns det överkapasitet å det spelar lite mindre roll om jag tappar 10-15% av instrålad sol...tanken e varm ändå...
hej .. nää jag vet tanken är på ren svenska ..skit ..det blir nog en bergpump anläggning..som får göra allt vatten å värme funkar säkert hyfsat å köra den mot skit tanken då pumpen levererar då jag behöver värme i denkruxet är att jag inte rymmer större tank då blir det till å byga om hela jäkla huset måste flytta vatten ledningar å jox i sånna fall...känns inte riktigt värt det för några fjuttiga kwh solvärme mer...
De flesta tankar har ju 10 cm isolering ....
nää jag vet tanken är på ren svenska ..skit ..det blir nog en bergpump anläggning..som får göra allt vatten å värme