0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej tjjaa det är tyvär så med solfångare att ska du ha nått som funkar riktigt bra måste man ha bra grejer å dom kostar
hej tjjaa det är tyvär så med solfångare att ska du ha nått som funkar riktigt bra måste man ha bra grejer å dom kostar,,en bra tank med slingor eller tva ..går nog lös på 30 000 kr ca lägg sen till fångare för 20-30 000kr + en jädra massa jobb för å få det på plats å funka riktigt bra det är inte värt det...speciellt som jag vill påstå att väldigt få av anläggningarna klarar av å värma hus i nån större omfattning
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 28 maj 2011, 23:21:33hej tjjaa det är tyvär så med solfångare att ska du ha nått som funkar riktigt bra måste man ha bra grejer å dom kostarNej hej du, jag betalar inga såna summor för en energi som är gratis.
Jag känner rörkrökare som i 25 år haft en svart plastslang liggande på ett låglutande garagetak, ansluten till pannvattnet och urtappad på vintern. Det har gett tillräckligt för varmvatten större delen av den varma tiden med undantag för någon regnig vecka då han fått elda igång pannan.Solvärme är ju än så länge ett komplement till annan värmekälla och hur dyr en solvärmeanläggning kan vara är ju upp till var o en att beömma.