Hej!
Mitt inlägg under "Mitsubishi FD25VA" pris ca 20500:- inkl. install. och rotavdrag
Ger garanterad 100% effekt ned till -15C.
Jag fick värmepumpen installerad i aug 2010.(Sundsvall) Villa på 2 plan tot ca 140 kvm.
3 glas fönster, huset byggd 1979.
Årsförbrukningen har tidigare legat på ca 20500-21000 kwh de senaste åren.
Nu fram till juni månad ligger årsförbrukningen på otroliga 13600 kWh !!
Räknar med att fram till aug 2011 kommer jag att hamna på under 13000 kwh.
Uteenheten är placerad i västerläge. Den är något överbyggd, upptill och på sidorna.
ca 12-15 cm från pumpens sidor.
Inneenheten är placerad på nervåningen, (ca 5 m från uteenheten)
När det var som kallast i vinter(-18-25C), låg temp. på övervåningen 17-18 grader. Svårt att få upp värmen via trappen.(trots att värmen stiger uppåt...) Blev därför tvungen att ha på några element så att temp. höll sig över 20 grader. Temp. på källarplanet var då 23-24 grader.
Inneenheten inställd på ca 28 grader och fläktläge 3. Avfrostningen pågick i ca 7-10 min. Intervallen var högst en gång varje tim.
Det är svårt nog att trycka upp värme med en fläkt (har provat)när temp. är avsevärt lägre på
övervåningen(vintertid) Väldigt stora luftmassor krävs, innan det märks. Antagligen ännu svårare att trycka varmluften nedåt.
I vårt fall var det bästa lösningen att ha inneenheten på "källarplanet", där vi sover och ser på tv. Eftersom det blir ganska så "kallt" vintertid på källarplanet.
Man borde placera inneenhten där man vistas mesta tiden,(sover kanske) eller på det plan som är kallast under större delen av året.
Vi fick en väldigt bra lösning och stor besparing. Betald på mindre än 3 år.
Hoppas du hittar ett bra alternativ.
MVH/KG