Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Har du och använder termostat på elementen

Ja
Nej
 

Författare Ämne: Har du och använder termostat på elementen  (läst 212332 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #240 skrivet: 22 maj 2011, 21:05:53 »
Vad jag menade var att när man eldade olja eller el så var COP 0,7 - 1 och ingen brydde sig i det.

Finns nog ingen som eldar olja i en fastighet som ligger i närheten av cop 1.

Nej och det står väl 0,7 eller?

Jaa, nuu är jag med, var nog inte riktigt vaken *vinkar*
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #241 skrivet: 22 maj 2011, 22:32:45 »
Konsumentprodukt, hur menar du då?  Att det är så enkelt att stoppa in en att alla kan göra det,eller?

Ja, under förutsättning att värmeavgivningssystemet är balanserat och rätt dimensionerat för kåkens behov. Då är det bara att ställa dit vp-n, justera hastighet på cirkpumparna och justera in värmekurvan.

Jag fattar också att det inte är så det är i verkligheten, jag hårddrar lite nu. Men jag försöker bara få fram att det i villor med ett ofta ensiffrigt antal raddar fakiskt inte är raketforskning att installera vp.

Labolds recept för en god vp-installation:

1. Se till att ha en bra historisk förbrukningssiffra att dimensionera vp utifrån.
2. Se till att veta vilken framledningstemperatur som krävs vid DUT, så att dimensioneringen görs med korrekt vp-effekt.
3. Dimensionera vp med 80-90% effekttäckning.
4. Beräkna värmeavgivningskapaciteten för raddarna vid deltaT som är aktuellt för huset enligt punkt 2. Om inte kapaciteten överstiger vp-ns effekt, komplettera med mer metall.
5. Beräkna total systemvattenvolym. Om under 20 liter per kW vp-effekt, komplettera med 2-rörs volymtank.
6. Säkerställ att alla raddar har fungerande ventil för fast instrypning.
7. Installera vp-n med separat elmätare, och kör igång.
8. Justera hastighet på kb-cp till diff 3 grader.
9. Balansera flödena i radiatorsystemet så samtliga raddar har samma diff. Minst en radiator ska vara helt ostrypt.
10. Justera hastighet på vb-cp till diff 7-8 grader.
11. Ställ in värmekurvan med öppna dörrar i huset.
12. Aktivera innegivaren.
13. Justera flödena på raddarna med stängda dörrar i huset, så önskad temp nås i alla utrymmen.
14. Handrattar på raddarna. Sätt termostater på raddar i rum som utsätts mest för "extern" värmetillförsel. Ställ termostaten på 1 grad över önskad rumstemperatur.
15. Kontrollera elmätaren efter första vintern.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad AAKEE

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #242 skrivet: 22 maj 2011, 23:08:53 »
Labold, receptet ser väl rätt ok ut.

2. och 4. Hänger väl ihop lite. Helst ska man väl ta befälet över framledningstemperaturen och bestämma sig för en önskad sådan, dvs kapaciteten enligt 4. bör väl vara väl tilltagen.

9.  Om man stryper in raddarna, varför ska en vara helt ostrypt? Man får ju ett fint flöde genom alla, ifall man stryper dem ned mot ett lagomt Dt. Den ostrypta kortsluter ju, samt sänker totala Dt.

1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #243 skrivet: 22 maj 2011, 23:16:00 »
9.  Om man stryper in raddarna, varför ska en vara helt ostrypt? Man får ju ett fint flöde genom alla, ifall man stryper dem ned mot ett lagomt Dt. Den ostrypta kortsluter ju, samt sänker totala Dt.

Den som hade störst delta från början skall vara ostrypt. Du stryper övriga tills du får samma delta, och sedan reglerar du flödet med cirkpumpen tills du får önskat delta.

Det är givetvis inte den radiator som kortsluter som du skall lämna ostrypt.

I mitt fall hade jag en radiator med ett delta på 18° sist i ena slingan, och en med ett delta på 0,1° först i andra slingan. Efter strypning och reglering av pumpen fick jag deltat till ca 8° på alla.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad AAKEE

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #244 skrivet: 23 maj 2011, 09:02:36 »
Den som hade störst delta från början skall vara ostrypt. Du stryper övriga tills du får samma delta, och sedan reglerar du flödet med cirkpumpen tills du får önskat delta.

När man stryper alla andra raddar så tvingar man väl rätt mycket vatten genom den ostrypta, vilket gör att deltat sjunker massor = den måste strypas med ?
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #245 skrivet: 23 maj 2011, 09:22:35 »
Den som hade störst delta från början skall vara ostrypt. Du stryper övriga tills du får samma delta, och sedan reglerar du flödet med cirkpumpen tills du får önskat delta.

När man stryper alla andra raddar så tvingar man väl rätt mycket vatten genom den ostrypta, vilket gör att deltat sjunker massor = den måste strypas med ?

Nej då ska man inte strypa den, då får man lätta lite på strypningen på de andra. Minst en radd ska vara ostrypt i systemet. Det gäller bara att hitta rätt balans, sen behöver du aldrig mer greja med detta. Några timmars pill med IR-termometer och nyckel så är du där.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad AAKEE

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #246 skrivet: 23 maj 2011, 09:37:37 »
Jag gjorde just detta för några månader sen, CP på lägsta fart och alla raddar är instrypta till nära 8 graders dT, kunde inte lämna nån radd ostrypt. dT vid VP är 8grader.
Fungerar iaff kanon.

Jag tänker mig en ostrypt radd, torde avge rätt mycket värme i förhållande till de andra?
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13356
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #247 skrivet: 23 maj 2011, 10:18:39 »
Labold, receptet ser väl rätt ok ut.

9.  Om man stryper in raddarna, varför ska en vara helt ostrypt? Man får ju ett fint flöde genom alla, ifall man stryper dem ned mot ett lagomt Dt. Den ostrypta kortsluter ju, samt sänker totala Dt.

Därför att du även måste justera in rätt totalflöde. Om alla radiatorer måste strypas så har du för högt flöde.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad AAKEE

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #248 skrivet: 23 maj 2011, 11:42:36 »
Kan inte minska flödet mer än så, CP går med minfart...
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #249 skrivet: 23 maj 2011, 11:50:07 »
Nu har det snart skrivits 13 sidor och det är dags för ett litet inlägg i debatten.

Att minst en radiator skall lämnas ostrypt är helt klart eftersom det optimala vore
att ingen radiator alls behövde strypas. Att strypa betyder att tacka nej till effekt
och tackar man nej till effekt i hela huset kunde man istället valt mindre radiatorer.

Den eller de radiatorer som skall lämnas ostrypta är de "minst gynnade", d.v.s. de som
inte klarar att hålla sina utrymmen varma när framledningstemperaturen minskas.
Övriga radiatorer stryps, vilket troligen leder till att den (de) "minst gynnade" nu klarar sitt jobb.
Framledningen kan kanske sänkas ytterligare och så gör man en ny runda med strypningar
på samma sätt tills det inte går att sänka framledningen mer. Om den (de) minst gynnade
radiatorerna är ostrypta och inte klarar sitt jobb trots väldigt liten diff, så är förstås rätt
medicin att byta denna (dessa) till en större modell. I så fall ändrar sig förhållandena mellan
radiatorerna och strypningsarbetet måste börja om från början. En eller ett par andra
radiatorer kommer nu att bli den (de) nya "minst gynnade" och skall vara ostrypta.

Den temperaturdifferens vi nu har över respektive radiator blir ju som den blir i förhållande till
hur radiatorn är anpassad till det jobb den skall utföra. Att det alltid skulle gå att få 8 graders diff
över alla radiatorer är ju förstås en utopi i de flesta fall. Radiatorer som är underdimensionerade
kommer att behöva en mindre diff för att kunna utföra sitt jobb och på samma sätt kan en
överdimensionerad radiator klara jobbet med en stor diff.

Om man klarar sig på ett mindre totalflöde och pumpen redan går på lägsta fart så får man
strypa på framledning eller retur (eller byta CP)

När så ovanstående manövrar är utförda så aktiverar man sina termostater  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #250 skrivet: 23 maj 2011, 12:18:12 »
Jag vill bara klargöra en sak, med ostrypt så menar nog ingen av er ostrypt på riktigt, ni menar väl att man skall ha ett radiatorkoppel som har ett visst maxflöde?

Kopplar man fram och returledning direkt på en radiator, och lämnar den ostrypt så åker ju allt vatten över den...

I övrigt håller jag väl i princip me Sobris, med undantaget för sista raden, om man har termostater, ja, då kan man aktivera vissa av dem, (helst inte alla) men i övrigt anser jag att man kan prova köra utan termostater i ett år, då lär man upptäcka att de inte behövs, i vart fall inte så länge man har en centralt placerad rumsgivare, eller monterar utegivaren så att den utsätts för solstrålningen.

Har man råd, och tycker att det är värt x antal tusen kr att köpa termostater för att påverka rumstempen någon tiondels grad så kan det väl vara OK att köra med dem om allt annat är optimalt intrimmat.
Dock inte nödvändigt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #251 skrivet: 23 maj 2011, 13:25:09 »
Nu har jag tänkt en lång stund och tror faktiskt att jag menar ostrypt "på riktigt"....

Om den minst gynnade radiatorn får så stort flöde att den kortsluter och ändå inte
klarar att utföra sitt jobb, så skulle den ju inte klara det bättre om vi ströp flödet?
Den enda medicinen är förbättrad vämeavgivning i det utrymmet, vilket skulle medföra
att vi klarar oss med lägre flöde och att kortslutningen då försvinner.

Att en inomhusgivare ökar möjligheterna för VP att leverara rätt mängd energi till huset
är ju helt klart, men det är bara styrning i varje rum som klarar att göra regleringsjobbet
fullt ut. Förutom att det är principiellt fel att mata ut energi till ett rum som redan är varmt nog,
så måste det ju vara möjligt att tillfälligt tacka nej till energi som man inte vill ha. Det är då
stor skillnad på resultatet om det är en kran man vrider på eller om det är en termostat
som faktiskt har förmågan att reglera rummet mot den nya önskade temperaturen.
Med en kran kan man stänga helt, medan en bra termostat inte går att ställa lägre än "frostfritt"

Lägg nu märke till att om vi har termostater ELLER vrider ner med handreglage på vissa radiatorer
så kommer flödet att öka på övriga radiatorer. Utegivaren fattar förstås inte vad som händer och troligen
inte innegivaren heller. Det blir då varmare än önskat i de oreglerade rummen eftersom VP kommer
att tvinga ut lika mycket energi till huset i alla fall. Dels uppstår övertemperaturerna i olika rum vid
olika tillfällen och dels flyttar sig problemet till nya rum när de första börjar stänga. Detta enkla resonemang
visar att man lika gärna kan sätta in arbetande termostater i alla rum (efter att flödesjusteringen är gjord).
Om sedan VP får "spatt" om alla termostater stänger är ju inte termostaternas fel, det är ett värmepumpsproblem.
Om en värmepump är gjord så'n att den måste göra sig av med en minsta mängd energi vid varje körning
så måste den ju själv kunna ta hand om den energin om det visar sig att ingen vill ta emot?

Att montera utegivare så att den påverkas av solstrålning kan ju verka kreativt, men jag undrar
verkligen om det rekommenderas av någon tillverkare? Det är bara max halva huset som
påverkas av solstrålningen vid varje givet tillfälle och dessutom bara om det finns hyfsat stora
fönster. Utrymmen som ligger åt norr eller som saknar stora fönster kan behöva värme även
om solen skiner. Jag anser att det är lika illa som att placera inomhusgivaren i det rum där
braskaminen står  ;)
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #252 skrivet: 23 maj 2011, 14:28:36 »
bra och konstruktiva inlägg så här vid halvtid.

Jag har svårt att se det negativa med en sådan här tråd. Tycker jag lär mig massor.

Utan höger finns inte vänster och utan dessa två finns ingen mitt. Alltså är termostattalibaner av godo oavsett om dessa har samma åsikt som jag. Och som ett minimum kommer mina argument bli bättre.
Ja så fungerar alla fall politik.

Fortfarande kvarstår det enda faktum som alla håller med om. Gör man det fel så är det fel. Gör man det rätt så är det rätt. Om en installatör klämmer dit termostater av slöhet och inte gör en korrekt intrimning så är det fel. Sätter man dit dessa för att det ger en värdefull funktion för kunden och i övrigt ställer in systemet korrekt så är det ju rätt.

Ju fler funktioner systemet har desto mer komplicerat blir det. Vissa hus har ägare som önskar dessa funktioner. Vissa hus kräver dessa funktioner. Andra hus behöver det inte eller har ägare som av olika anledningar inte vill ha termostater. Fult, dyrt whatever..

När jag pratar med snickaren som är hos oss och bygger badrum och ber om råd inför min egna rumsrenovering (det jag gör själv så att säga) så får jag ju tipps och förslag på saker som jag aldrig skulle drömma om att göra själv. Det ska bli perfekt och enligt konstens alla regeler säger snickaren, fast för mig handlar det bara om att piffa upp ett förrådsutrymme. Det är skillnad på sådant man gör till sig själv och det som man skall kunna stå för rent yrkesmässigt. tacka fan för att det skiljer i pris också :)

När elektrikern kommer får han gå till mitt garage och låna en spik för snickaren har aldrig använt spik. Han hatar spik och skulle inte ta i en spik om han så fick betalt för det. Jag förstår ju vad han menar men jag är ingen spiktaliban. Jag använder ibland spikar och det fungerar riktigt bra :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #253 skrivet: 23 maj 2011, 22:00:27 »
Problemet tror jag är att de som argumenterar FÖR termostater i alla rum troligen aldrig driftsatt eller trimmat in en anläggning helt utan termostater.
Det har jag gjort, och som jag tidigare sagt så fungerar det mycket bättre än mina tidigare elradiatorer, vars termostater påverkades av varma/kalla väggar, i så stor utsträckning att mitt inneklmat blev bättre med vattenburet och helt utan termostater.
Och som sagt, termostaterna till elradiatorerna var av den moderna separata tyristorstyrda varianten som placerats enligt instruktion.

Dessutom, en nackdel med termostater som inte nämnts är denna.



Det är höst, kallt, blåsigt, och fuktigt.
Frun i huset klagar på att det är kallt inne TROTS termostater för 15 000 kr!  huvuddunk
Frun i huset har sedan länge dragit upp alla termostater på max, för det är fruns huvuduppgift i ett hus - så snart hon fryser om fötterna.  a:gl

Mannen i huset gör då det enda som kan återupprätta husfriden, han går ner i pannrummet och höjer värmekurvan, efter två timmar fryser frun fortfarande, och blir nu riktigt jävla upprörd, hon sexvägrar i 14 dar om det inte blir varmare NU!!!

Mannen i huset stegar nu ned och höjer paralellförkjutningen OCH kurvan, nog fan vore det väl underligt om det inte skulle bli varmt i huset tänker han, jag vill ju gulla med frun i helgen...  ::)
Kärringen muttrar fortfarande när hon lägger sig, alla åtgärder som mannen i huset gjort under kvällen har ändå bara ökat framledningstempen med 5-6 grader (15% sämre COP) och det tar timmar att få upp inomhustempen med en så liten ändring av framledningstempen.

Dagen därpå vaknar paret, kärringen fortfarande rosenrasande, och nu svettas de.  Sc:,h
Kärrigen säger: Nog var det väl ändå själva fan, du har köpt termostater och styrningar för pengar som kunnat ta oss till Turkiet i vinter, och ändå får man frysa och svettas om vartannat i det här jävla huset.
Nu räcker det, jag lägger ut huset på hemnet till lunch om du inte fixat värmen innan dess!!!  >:(

Mannen i huset tar nu till snabbfixen, ställer ned termostaterna på 18 grader och kontrollerar NOGA att radiatorerna verkligen blir kalla, det var väl ändå fan om termostaterna inte skall fungera tänker han tyst för sig själv samtidigt som han biter sig i underläppen, drar lite i snorren, och undrar hur han skall klara ytterligare 14 dagar utan sex.

Följande kväll är det 18 grader i huset...
Frun i huset drar på termostaterna, men inget händer, efter 1 timme säger hon åt herrn i huset, NU PALLRAR DU DIG NED I PANNRUMMET OCH DRAR PÅ VÄRMEN PÅ DEN DÄR JÄVLA VÄRMEPUMPEN!!!  --/

Mannen i huset går moloket ned till pannrummet, känner sig helt impotent, läser manualen och höjer ytterligare ett snäpp på parallellförskjutning och kurva, fast han vet att det är fel, stackarn vill ju ha husfriden tillbaka, och i vart fall kunna hoppas på sex om 14 dar eller så.
Han drömmer sig tillbaks till tiden med elradiatorer som fullkomligt matade ut värme när man höjde termostaten, och han tänker för sig själv, nog är det väl FAN att dagens teknik är så mycket sämre än den 30 år gamla skiten vi slängde ut...

Efter ett par dagars frustrerande gräl och justeringar på temostaterna verkar nu ett någorlunda stabilt klimat innfinna sig i huset.
Frun har flyttat hem till mamma (det är därför ingen rör termostaterna längre), och på jobbet meddelar arbetskamraterna att de sett "MANNENS" hus till salu på Hemnet, och undrar vad som hänt.

Det som de fakto hänt är det som oftast händer om man kör med värmepump och termostater, man kör hela tiden med för hög kurva och parallelljustering, och låter termostaterna strypa bort flöde och effekt, vilket i sin tur ger dålig COP, och dåliga förutsättningar för lång livslängd på prylarna, eftersom värmepumpen startar och stoppar oftare än kärringen hinner påminna dig att du skall plocka upp efter dig.



PS. Skrivet med en stor portion ironi och sexism, men det finns nog flera som kan hålla med mig om sakfrågan, att termostater förstör lika mycket ekonomiskt som de bidrar till en jämn komfort.
Och, komfort kan man få UTAN termostater.

Blir det kallt, blåsigt och fuktigt ute till hösten är det mycket bättre att öka paralellförskjutningen på värmepumpen de veckorna som det är den typen av klimat.
Eller ännu bättre, vrida upp justeringen på rumsgivaren ett snäpp.
« Senast ändrad: 23 maj 2011, 22:10:01 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3353
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #254 skrivet: 23 maj 2011, 22:16:13 »
Jodå det finns . :) jag. Är en av dom som alltid justerar flödena på radiatorer huvudflöden kb flöden i samband med driftsättning. Därefter monteras termostaterna för vafri komfort i dom separata utrymmena .
Cocacola :)
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!