0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Ewald skrivet 13 maj 2011, 17:10:47@ rabalderMen att inte vara med i Schengen betyder ju inte automatiskt kravet på VISUM. Är det rätt ?Det betyder, även om danskarna t.ex. lämnar Schengen och kontrollerar gränsen t.ex. mot Tyskland permanent (vilket dom vill göra vad jag har förstått) betyder det inte automatiskt att Tyskland kan kräva ett VISUM av dom.Tyskarna kan bara kräva att även dom visar upp passet vid gränsen, rätt ?Rumänien och Bulgarien eller Strobritannien är ju inte heller med i Schengen ... och folket därifrån behöver inget VISUM.Vad jag menade var att Tyskland kan inte på eget bevåg utesluta Danmark ur schengen, inte ens EU skulle kunna göra detta om det inte skulle finnas påtagliga bevis för att Danmark inte klarade av att bevaka sina gränser gentemot icke-eu länder. Det är idag krav på eu länder att dom även skall se till att uppfylla kraven för schengen så fort som möjligt.
@ rabalderMen att inte vara med i Schengen betyder ju inte automatiskt kravet på VISUM. Är det rätt ?Det betyder, även om danskarna t.ex. lämnar Schengen och kontrollerar gränsen t.ex. mot Tyskland permanent (vilket dom vill göra vad jag har förstått) betyder det inte automatiskt att Tyskland kan kräva ett VISUM av dom.Tyskarna kan bara kräva att även dom visar upp passet vid gränsen, rätt ?Rumänien och Bulgarien eller Strobritannien är ju inte heller med i Schengen ... och folket därifrån behöver inget VISUM.
Tyskar är ett "herrefolk", de kom och skulle installera en 50MW turbin på bruket. De kom till oss operatörer och ville veta en massa, det gjorde vi ju, men kunde inte förklara detta på TYSKA. Hur många läste tyska som tillval i skolan en gång i tiden? Dessutom facktermer. Nää, fyyfaan, vi blev förbannade och krävde att de skulle uppfylla kontraktet och ha Engelsktalande personal (behövs ju bara en med deras hierarki). Vi tog inte att en tysk blev tokig i manöverrummet för att de inte kunde uppfylla en så simpel sak i kontraktet. Han blev hemskickad, och i retur kom det en trevlig tysk man som kunde Engelska. Då fortskred arbetet som det var tänkt. Det finns trevliga Tyskar med.
UNIX behöver väl ingen support?...Annat är det med såna där pek-och-klick operativsystem där man inte har nån aning om vad som händer och varför...