0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: rabalder skrivet 13 maj 2011, 10:06:12Citat från: purjo__ skrivet 13 maj 2011, 09:28:38Flyget har ju sina egna regler sen 9/11-attackerna...Hur menar du då? Det enda jag märker av är eländet med vätskor men detta är ju inte kopplat till 9/11. David Rinnan undrade varför det är obligatorisk ID-kontroll på flygplatsen, men inte när man passerar en 'vanlig' schengengräns. Det beror, bl a, på händelserna den 11'e september.
Citat från: purjo__ skrivet 13 maj 2011, 09:28:38Flyget har ju sina egna regler sen 9/11-attackerna...Hur menar du då? Det enda jag märker av är eländet med vätskor men detta är ju inte kopplat till 9/11.
Flyget har ju sina egna regler sen 9/11-attackerna...
Populistiskt trams från båda sidor. Men i sak har tyskarna rätt, det är inte ok att sätta upp en 100% permanent IDkontroll mellan två schengenländer.
Citat från: David Rinnan skrivet 13 maj 2011, 08:58:43På en flygplats är ju landsgränsen vid flygplatsen. Varför får man ha ID kontroll där i så fall. För övrigt var det inte en säkerhetskontroll för att gå på ett plan jag åkte på utan en där tulltjänstemän skulle kontrollera om det fanns olagliga grejer i portföljen eller kavajfickan... Vad jag hörde i går på radion så ämnar inte danmark göra något som strider mot schengen och sverige tog därmed tillbaks sina klagomål För det första måste man skilja mellan schengen och EU. Dessa är oberoende av varandra. Polis och tulltjänstemän har rätt att vid misstanke om att man bär på sig olagliga saker så kan dom kolla var som helst. Schengen är kopplade till rätten att röra sig fritt inom schengenområdet och har inget med varor att göra. Dock så måste man kunna identifiera sig med en godkänd legitimation om man befinner sig utanför sitt hemland, tex duger inte ett svenskt körkort, utan pass eller ett schengen ID kort behövs för oss.
På en flygplats är ju landsgränsen vid flygplatsen. Varför får man ha ID kontroll där i så fall. För övrigt var det inte en säkerhetskontroll för att gå på ett plan jag åkte på utan en där tulltjänstemän skulle kontrollera om det fanns olagliga grejer i portföljen eller kavajfickan... Vad jag hörde i går på radion så ämnar inte danmark göra något som strider mot schengen och sverige tog därmed tillbaks sina klagomål
Problemet är nu, att tyskarna vill ställa krav på VISUM för danska medborgare. De vill slänga ut Danmark ur Schengen området om de kontrollerar gränsen mot Tyskland permanent ! Nog får EU lösa problemet.
Hoppas det !Vad jag vet vill t.ex. vissa hotell i Österrke ha "internationell varitet". Jag pratade en gång med någon som sade, att man vill satsa på turister från nordiska länder, fram för allt också Danmark vad jag minns. Däremot vill man bara ha ett begränsat antal folk från Ryssland på hotell i Tirol.http://tirol.orf.at/stories/169857/Skulle tyskarna införa krav på VISUM för danskar skulle det inte vara det bästa för turism heller.
Jag tror i så fall att det är större risk för att danskarna inför visumtvång för tyskar med tanke på senaste kriget..
Citat från: Ewald skrivet 13 maj 2011, 13:24:12Citat från: zibrosc1235 skrivet 13 maj 2011, 13:10:47Jag tror i så fall att det är större risk för att danskarna inför visumtvång för tyskar med tanke på senaste kriget..Kanske det.Jag har haft att göra med tyskar. Som sagt är de trevliga när man köper ngt. De levererar också snabbt.Men vissa tyskar har jag också upplevt som populistiska och till och med kränkande.Intressant test på det hela är att bo på ett bättre hotell och ge blanka fan i att säga Guten morgen till allt och alla i frukostmatsalen tex så startar ett mindre world war 3.. Helst utförs testet i tyrolen eller på ngn turistort som härbergerar bara tyskar.. Rätt kul..
Citat från: zibrosc1235 skrivet 13 maj 2011, 13:10:47Jag tror i så fall att det är större risk för att danskarna inför visumtvång för tyskar med tanke på senaste kriget..Kanske det.Jag har haft att göra med tyskar. Som sagt är de trevliga när man köper ngt. De levererar också snabbt.Men vissa tyskar har jag också upplevt som populistiska och till och med kränkande.
Citat från: rabalder skrivet 13 maj 2011, 13:41:47Citat från: zibrosc1235 skrivet 13 maj 2011, 13:34:44Citat från: Ewald skrivet 13 maj 2011, 13:24:12Citat från: zibrosc1235 skrivet 13 maj 2011, 13:10:47Jag tror i så fall att det är större risk för att danskarna inför visumtvång för tyskar med tanke på senaste kriget..Kanske det.Jag har haft att göra med tyskar. Som sagt är de trevliga när man köper ngt. De levererar också snabbt.Men vissa tyskar har jag också upplevt som populistiska och till och med kränkande.Intressant test på det hela är att bo på ett bättre hotell och ge blanka fan i att säga Guten morgen till allt och alla i frukostmatsalen tex så startar ett mindre world war 3.. Helst utförs testet i tyrolen eller på ngn turistort som härbergerar bara tyskar.. Rätt kul..Ett typiskt inskränkt uttalande som bara pekar på att det fortfarande finns dumma svenskar som tror att vi vet bäst och att alla skall anpassa sig till våra värderingar. Tvärtom rabalder.. Jag kräver absolut inte att ngn skall tillämpa mina vanor runt en frukostbuffé. Folk får göra som dom vill för mig. Skulle aldrig drömma om att börja läxa upp en tysk med ett högljutt God Morgon och elakt stirrande...för att han inte sagt God Morgon.Var och en får ha sina egna värderingar för mig. Bara man inte tvingas på någon annans..Där går gränsen för mig.
Citat från: zibrosc1235 skrivet 13 maj 2011, 13:34:44Citat från: Ewald skrivet 13 maj 2011, 13:24:12Citat från: zibrosc1235 skrivet 13 maj 2011, 13:10:47Jag tror i så fall att det är större risk för att danskarna inför visumtvång för tyskar med tanke på senaste kriget..Kanske det.Jag har haft att göra med tyskar. Som sagt är de trevliga när man köper ngt. De levererar också snabbt.Men vissa tyskar har jag också upplevt som populistiska och till och med kränkande.Intressant test på det hela är att bo på ett bättre hotell och ge blanka fan i att säga Guten morgen till allt och alla i frukostmatsalen tex så startar ett mindre world war 3.. Helst utförs testet i tyrolen eller på ngn turistort som härbergerar bara tyskar.. Rätt kul..Ett typiskt inskränkt uttalande som bara pekar på att det fortfarande finns dumma svenskar som tror att vi vet bäst och att alla skall anpassa sig till våra värderingar.
@ rabalderMen att inte vara med i Schengen betyder ju inte automatiskt kravet på VISUM. Är det rätt ?Det betyder, även om danskarna t.ex. lämnar Schengen och kontrollerar gränsen t.ex. mot Tyskland permanent (vilket dom vill göra vad jag har förstått) betyder det inte automatiskt att Tyskland kan kräva ett VISUM av dom.Tyskarna kan bara kräva att även dom visar upp passet vid gränsen, rätt ?Rumänien och Bulgarien eller Strobritannien är ju inte heller med i Schengen ... och folket därifrån behöver inget VISUM.
Citat från: rabalder skrivet 13 maj 2011, 17:50:41Citat från: zibrosc1235 skrivet 13 maj 2011, 16:41:57Citat från: rabalder skrivet 13 maj 2011, 13:41:47Citat från: zibrosc1235 skrivet 13 maj 2011, 13:34:44Citat från: Ewald skrivet 13 maj 2011, 13:24:12Citat från: zibrosc1235 skrivet 13 maj 2011, 13:10:47Jag tror i så fall att det är större risk för att danskarna inför visumtvång för tyskar med tanke på senaste kriget..Kanske det.Jag har haft att göra med tyskar. Som sagt är de trevliga när man köper ngt. De levererar också snabbt.Men vissa tyskar har jag också upplevt som populistiska och till och med kränkande.Intressant test på det hela är att bo på ett bättre hotell och ge blanka fan i att säga Guten morgen till allt och alla i frukostmatsalen tex så startar ett mindre world war 3.. Helst utförs testet i tyrolen eller på ngn turistort som härbergerar bara tyskar.. Rätt kul..Ett typiskt inskränkt uttalande som bara pekar på att det fortfarande finns dumma svenskar som tror att vi vet bäst och att alla skall anpassa sig till våra värderingar. Tvärtom rabalder.. Jag kräver absolut inte att ngn skall tillämpa mina vanor runt en frukostbuffé. Folk får göra som dom vill för mig. Skulle aldrig drömma om att börja läxa upp en tysk med ett högljutt God Morgon och elakt stirrande...för att han inte sagt God Morgon.Var och en får ha sina egna värderingar för mig. Bara man inte tvingas på någon annans..Där går gränsen för mig.Skrämmande att det i dagens upplysta samhälle kan finnas människor som inte är beredda att ta seden dit man kommer och acceptera enkla artighetsgester. _/-Vissa "seder" tror jag inte man skall vara beredd att ta till sig i olika delar av världen även om dom går under rubriken"artighetsgester"..
Citat från: zibrosc1235 skrivet 13 maj 2011, 16:41:57Citat från: rabalder skrivet 13 maj 2011, 13:41:47Citat från: zibrosc1235 skrivet 13 maj 2011, 13:34:44Citat från: Ewald skrivet 13 maj 2011, 13:24:12Citat från: zibrosc1235 skrivet 13 maj 2011, 13:10:47Jag tror i så fall att det är större risk för att danskarna inför visumtvång för tyskar med tanke på senaste kriget..Kanske det.Jag har haft att göra med tyskar. Som sagt är de trevliga när man köper ngt. De levererar också snabbt.Men vissa tyskar har jag också upplevt som populistiska och till och med kränkande.Intressant test på det hela är att bo på ett bättre hotell och ge blanka fan i att säga Guten morgen till allt och alla i frukostmatsalen tex så startar ett mindre world war 3.. Helst utförs testet i tyrolen eller på ngn turistort som härbergerar bara tyskar.. Rätt kul..Ett typiskt inskränkt uttalande som bara pekar på att det fortfarande finns dumma svenskar som tror att vi vet bäst och att alla skall anpassa sig till våra värderingar. Tvärtom rabalder.. Jag kräver absolut inte att ngn skall tillämpa mina vanor runt en frukostbuffé. Folk får göra som dom vill för mig. Skulle aldrig drömma om att börja läxa upp en tysk med ett högljutt God Morgon och elakt stirrande...för att han inte sagt God Morgon.Var och en får ha sina egna värderingar för mig. Bara man inte tvingas på någon annans..Där går gränsen för mig.Skrämmande att det i dagens upplysta samhälle kan finnas människor som inte är beredda att ta seden dit man kommer och acceptera enkla artighetsgester. _/-