0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
På en flygplats är ju landsgränsen vid flygplatsen. Varför får man ha ID kontroll där i så fall. För övrigt var det inte en säkerhetskontroll för att gå på ett plan jag åkte på utan en där tulltjänstemän skulle kontrollera om det fanns olagliga grejer i portföljen eller kavajfickan... Vad jag hörde i går på radion så ämnar inte danmark göra något som strider mot schengen och sverige tog därmed tillbaks sina klagomål
Flyget har ju sina egna regler sen 9/11-attackerna...
Citat från: purjo__ skrivet 13 maj 2011, 09:28:38Flyget har ju sina egna regler sen 9/11-attackerna...Hur menar du då? Det enda jag märker av är eländet med vätskor men detta är ju inte kopplat till 9/11.
Citat från: rabalder skrivet 13 maj 2011, 10:06:12Citat från: purjo__ skrivet 13 maj 2011, 09:28:38Flyget har ju sina egna regler sen 9/11-attackerna...Hur menar du då? Det enda jag märker av är eländet med vätskor men detta är ju inte kopplat till 9/11. David Rinnan undrade varför det är obligatorisk ID-kontroll på flygplatsen, men inte när man passerar en 'vanlig' schengengräns. Det beror, bl a, på händelserna den 11'e september.
Ok. Jag erkänner att du har rätt... :-[Men, jag har iallafall liiite rätt "Från och med den 1 februari 2011 måste alla resande från Frankrike visa upp ett giltigt ID-kort eller pass vid avgång."