0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: T-bird skrivet 15 maj 2011, 20:43:08Citat från: purjo__ skrivet 15 maj 2011, 19:17:03Det räcker inte med en roterande mast för att följa solen. Du måste även ha en motor som reglerar höjden annars kommer värepaketet att hamna ur fokus när solen stiger.Om man monterar dom som i filmen lodrätt så behöver man bara följa solen i en axel.En parabol måste du rikta i både höjd- och sidled. En avlång 'solkoncentrator' som TS har byggt behöver man bara vrida i sidled. Den får lite mindre verkningsgrad när solen ligger för högt eller för lågt, men större delen av kopparröret kommer att ligga i fokus hela tiden.
Citat från: purjo__ skrivet 15 maj 2011, 19:17:03Det räcker inte med en roterande mast för att följa solen. Du måste även ha en motor som reglerar höjden annars kommer värepaketet att hamna ur fokus när solen stiger.Om man monterar dom som i filmen lodrätt så behöver man bara följa solen i en axel.
Det räcker inte med en roterande mast för att följa solen. Du måste även ha en motor som reglerar höjden annars kommer värepaketet att hamna ur fokus när solen stiger.
SobrisJag tror inte de här har gått någon energiskola och missade nog definitvt exergi-lektionerna http://www.bghansson.se/bilder/presentation_Blenda.pdfÄndå är den godkänd av SP och berättigar till stöd.
Citat från: TokJan skrivet 16 maj 2011, 19:15:09SobrisJag tror inte de här har gått någon energiskola och missade nog definitvt exergi-lektionerna http://www.bghansson.se/bilder/presentation_Blenda.pdfÄndå är den godkänd av SP och berättigar till stöd.Nja, orsaken till det låga värdet kan ju vara detta:Tack vare sin design är Blenda solfångare en så kalladsäsongsanpassad solfångare. Jämfört med andra typer av solfångare tar Blenda in mindre energi varma sommar-dagardå solen står högt och mer energi då solen stårlågt under vår och höst. Solsystemet kan därför utrustasmed en större solfångaryta än vad som hittills varit möjligtvilket leder till att årstäckningsgraden med solvärmemekan ökasOm SP har testat med 30 graders taklutning så har dom nog tappat den soligaste tiden...
e fångaren 3 m i diam så är den ju inte på 3m2
hej aj fan det har du rätt i ...får nog fortsätta å spåna på den i sånna fall då e det ju värt å pröva lite med den har en bra plats för den på tomten får sol från 8.00 till 20.00 på kvällen det duger ju absorbatorn tror jag e ganska lätt å bygga lite svetsning så ska den va klar värre är å få till reflektor ytan bra och tålig ...ha inte tänkt å putsa den varje månad max 1x per år ska den få kärlek
Kommer faktiskt ihåg hur mycket jag svettades när jag kröp runt och limmade på alufoile på isoleringen till min luftsolfångare i fullt solsken i höstas Och då har den inte ens en koncentrerande form.