0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
@TokJan: Samma sak med Fresnel-linser. Höga temperaturer och jätteförluster....
varför reflekterande solfångare är "effektiva" är pga att dom koncentrerar värmeinstrålningen på från tex 3m2 till en liten yta =brännpunkten...det ser jävligt coolt ut men det blir inte mer effekt än vad du får ner på 3m2 yta
De solstrålar som träffar jorden är (i princip) parallella, så du tjänar inget på att ha en lins eller speglar som samlar in ljus från sidorna (lite ljus som har reflekterats från andra ytor får du, men det innehåller inte så mycket eneri).70mm räcker att bränna saker om du koncentrerar ljuset till en väldigt liten punkt. Jämför med att göra upp eld med förstoringsglas...Det är ju ganska enkelt att testa: Ta ett rör som är nån meter långt och nån dm i diameter och sätt en lins i botten. Rikta öppningen mot solen så får du se att du fortfarande får väldigt varmt i brännpunkten.
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 10 maj 2011, 08:41:37varför reflekterande solfångare är "effektiva" är pga att dom koncentrerar värmeinstrålningen på från tex 3m2 till en liten yta =brännpunkten...det ser jävligt coolt ut men det blir inte mer effekt än vad du får ner på 3m2 yta Något stämmer inte här Min hemmabio projektor har en lins på 70mm men den skapa en bild på 102tum.Om jag skulle rikta den mot solen så skulle DLP-chipet brinna upp innan jag han vända bort den igen.Detta trots att öppningen bara är 70mm.Den projecerade ytan lär ju vara 102tum som optiken skulle samla solvärme ifrån.
Varken TokJan eller Luftsolvärme verkar ha varit vakna på fysiklektionerna i skolan
när vi flyger med flygplan
Att höja temperaturen i ett system till högre nivåer än vi kan utnyttja är ett typiskt exempel påslöseri med energikvalitet (exergi).
hej ... joo men det ändrar inte faktum att vi har det vi har å det går inte göra nått åt det vissa grejer går helt enkelt inte att svammla bort...om jag kunde förstärka min vedkamin 18x genom att montera på ett förstorings glas som har förstorings graden 18 x tror ni inte jag med många andra skulle göra det....eller trimma bilen med ett förstoringsglas...fast ni är inte skälv som tror på detta finns ett företag som säljer gatbelysning som slipar glasen å påstår att utbytet ökar å man får mer ljus ur deras lampor trots att det sitter samma lampor i dom som i alla andra...å det funkar vette f-n hur många 1000 lampor dom såltmen 100 w glödlampa är alltid 100w glödlampa