0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 10 maj 2011, 15:05:25hej ... joo men det ändrar inte faktum att vi har det vi har å det går inte göra nått åt det vissa grejer går helt enkelt inte att svammla bort...om jag kunde förstärka min vedkamin 18x genom att montera på ett förstorings glas som har förstorings graden 18 x tror ni inte jag med många andra skulle göra det....eller trimma bilen med ett förstoringsglas...fast ni är inte skälv som tror på detta finns ett företag som säljer gatbelysning som slipar glasen å påstår att utbytet ökar å man får mer ljus ur deras lampor trots att det sitter samma lampor i dom som i alla andra...å det funkar vette f-n hur många 1000 lampor dom såltmen 100 w glödlampa är alltid 100w glödlampa Nä det förstås. Du tycker ju om att pula med hemmabygda kolonnrör och hydrauliska vedklyvare.Jag trodde att de redan var uppfunna och går att köpa Thumbsup
hej ... joo men det ändrar inte faktum att vi har det vi har å det går inte göra nått åt det vissa grejer går helt enkelt inte att svammla bort...om jag kunde förstärka min vedkamin 18x genom att montera på ett förstorings glas som har förstorings graden 18 x tror ni inte jag med många andra skulle göra det....eller trimma bilen med ett förstoringsglas...fast ni är inte skälv som tror på detta finns ett företag som säljer gatbelysning som slipar glasen å påstår att utbytet ökar å man får mer ljus ur deras lampor trots att det sitter samma lampor i dom som i alla andra...å det funkar vette f-n hur många 1000 lampor dom såltmen 100 w glödlampa är alltid 100w glödlampa
fast ni är inte skälv som tror på detta finns ett företag som säljer gatbelysning som slipar glasen å påstår att utbytet ökar å man får mer ljus ur deras lampor trots att det sitter samma lampor i dom som i alla andra...å det funkar vette f-n hur många 1000 lampor dom såltmen 100 w glödlampa är alltid 100w glödlampa
Citat från: TokJan skrivet 10 maj 2011, 15:10:55Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 10 maj 2011, 15:05:25hej ... joo men det ändrar inte faktum att vi har det vi har å det går inte göra nått åt det vissa grejer går helt enkelt inte att svammla bort...om jag kunde förstärka min vedkamin 18x genom att montera på ett förstorings glas som har förstorings graden 18 x tror ni inte jag med många andra skulle göra det....eller trimma bilen med ett förstoringsglas...fast ni är inte skälv som tror på detta finns ett företag som säljer gatbelysning som slipar glasen å påstår att utbytet ökar å man får mer ljus ur deras lampor trots att det sitter samma lampor i dom som i alla andra...å det funkar vette f-n hur många 1000 lampor dom såltmen 100 w glödlampa är alltid 100w glödlampa Nä det förstås. Du tycker ju om att pula med hemmabygda kolonnrör och hydrauliska vedklyvare.Jag trodde att de redan var uppfunna och går att köpa ThumbsupHej.. jo visst det finns att köpa rökgaskylare ...35000kr gissar jag på min kostar väl ca 500kr hoppas du fattar skillnaden...speciellt som jag funderar på att sätta in en energi reflektor i kylaren å få ut 59 kw ur min 6 kw vedkamin som drat 2 vedpinnar i veckan,.....suck...är det svårt att fatta eller ...bränner jag tex ved som max klarar av att lämmna 5kw så spelar det ingen roll DET går ej att få ut mer värme än just 5 kw ur den mängden ved....har jag då en dålig vedkamin som tar rätt på 2 kw värme ur 5kw veden så försvinner 3kw värme ut eller åt hvette ...besparingen jag kan göra är att se till att förbättra kaminen så jag tar reda på 5 kw = 100% verknings grad ,,,mer går det ej att hämta det finns helt enkelt inte mer
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 10 maj 2011, 15:05:25fast ni är inte skälv som tror på detta finns ett företag som säljer gatbelysning som slipar glasen å påstår att utbytet ökar å man får mer ljus ur deras lampor trots att det sitter samma lampor i dom som i alla andra...å det funkar vette f-n hur många 1000 lampor dom såltmen 100 w glödlampa är alltid 100w glödlampa När det gäller belysning så kan man ju faktiskt, t ex genom att slipa glaset, rikta ljuset så att man får mer ljus där det behövs och mindre ljus i 'onödiga' riktningar.
En del ventilationsfirmor och en del isoleringsfirmor har alu plåt på rulle 1m X 50m x 0,05mm pris 2011(grosist pris exkl moms) 712:-/rulleEDIT: rättat tjockleken på alu folien
snabb fråga,går det att ha pipen stående i stället för liggande ? blir lättare att vrida in dom mot solen i sånna fall..misstänker att man kan få konstig brännpunkt då....
hej misstänker att dom e ganska känsliga för att stå rätt mot solen ..men jag kan ha fel det stora minuset med å vrida nått är rören med vätska .ger mig fn på att det är där det börjar strula först man måste ju ha nån sorts svirvel just där det vrids slangar håller inte efter några år iofsgår det använda hydralik slang men tror inte häller dom håller livet uthar du nån länk där man får se dom i jobb ?