0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
...dom kör med hög temp så dom bör rimligen ha sämmre verknings grad...
går ju att använda ett vacumför som kolector rör = jädrigt små förluster...
iden är inte dålig men inte häller nått som är speciellt nytt,det man måste se till är enkelhet funktion och hur smidigt blir det finns säkert massor med folk som skulle kunna ha en linje med sånna på kåken tex efter en gavel på huset tar lite plats å skulle säkert se hyfsat ut på kåken i stället för å behänga en hel sida på taket eller väggarna på kåken med vanliga solfångare ...kruxet är bare utan man får inte så stor solfångande yta på det sättet
hej kyla något med vatten är då det minsta problemet...har du 400 liter vatten klarar du av att kyla ut det mästa kyler det dåligt öka flödet..vidhåller fortfarande att en solfångare för normal andvänning inte ska gå varm 50-60 grader e vettigt allt över det är nästan bara dumheter å slöseri med energi vitsen e ju att inte utrustningen strålar bort 75% av vad den tillverkar se filmen så kommer du att höra att killen kokar vatten i röret men kan hålla handen utan på utan att bränna sig....en viss skillnad mot ett oisolerat koppar rör..inne i fångarenå till sist vad tror du en 30cm hög å 3m lång fångare levererar ....i effekt ? den är ca 1m2 i yta ...dela 900kwh på 365 dar,det gör ett snitt på ca 2.5kwh per dag å m2 inte riktigt nå kärnkraftverk eller en vedpanna vi pratar om iofs så kommer större delen under sommaren men ändåiden är inte dålig men inte häller nått som är speciellt nytt,det man måste se till är enkelhet funktion och hur smidigt blir det finns säkert massor med folk som skulle kunna ha en linje med sånna på kåken tex efter en gavel på huset tar lite plats å skulle säkert se hyfsat ut på kåken i stället för å behänga en hel sida på taket eller väggarna på kåken med vanliga solfångare ...kruxet är bare utan man får inte så stor solfångande yta på det sättet
sen å va dryg...här uppe finns det nå som vi kallar DUM Dryg..eller DUM snål...
Måste vara lättare att bygga solföljaren om fångaren står upp eftersom följarens axel då blir runt kollektorröret.Annars blir du tvungen att rotera hela bredden på solfångaren.
Citat från: TokJan skrivet 11 maj 2011, 12:53:17Måste vara lättare att bygga solföljaren om fångaren står upp eftersom följarens axel då blir runt kollektorröret.Annars blir du tvungen att rotera hela bredden på solfångaren.
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 11 maj 2011, 12:51:21sen å va dryg...här uppe finns det nå som vi kallar DUM Dryg..eller DUM snål...Jag använde inte ordet DUM, det gör vi bara här nere om vi menar det.Om man inte tänker "outside the box" så sitter man där man sitter. Om det sen fungerar är en annan sak.Att man sedan diskuterar effektivitet eller "Exergi" som Sobris om solenergi gäller väl bara om man köper eller säljer prylarna. Inte sjutton bryr jag väl mig något om jag plockar ner 4kw och sedan kastar bort 2kw när solen är gratis?
Citat från: TokJan skrivet 11 maj 2011, 12:53:17Måste vara lättare att bygga solföljaren om fångaren står upp eftersom följarens axel då blir runt kollektorröret.Annars blir du tvungen att rotera hela bredden på solfångaren.det såg vettigt ut...gäller bara att ställa in dom i tex 50-60 grader å vrida in dom med elmotor måste ju gå ha en stegmotor som man ställer in efter vad kl är ....
Citat från: TokJan skrivet 11 maj 2011, 13:05:57Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 11 maj 2011, 12:51:21sen å va dryg...här uppe finns det nå som vi kallar DUM Dryg..eller DUM snål...Jag använde inte ordet DUM, det gör vi bara här nere om vi menar det.Om man inte tänker "outside the box" så sitter man där man sitter. Om det sen fungerar är en annan sak.Att man sedan diskuterar effektivitet eller "Exergi" som Sobris om solenergi gäller väl bara om man köper eller säljer prylarna. Inte sjutton bryr jag väl mig något om jag plockar ner 4kw och sedan kastar bort 2kw när solen är gratis?så bara för att du bygger skälv så struntar du i hur det funkar...eller ungefär som om jag skulle måla om bilen skälv å skiter i resultatet för mitt jobb va gratis...ska jag göra nått så vill jag att det ska funka lika bra eller bättre än det jag köper...inte sämmre pga att det ska va gratis..